Τρελά κέρδη από τους ναύλους των VLCCs για τους εφοπλιστές

Αυτό που συμβαίνει τώρα στον κλάδο των τάνκερ, λένε οι αναλυτές, είναι η ευκαιρία μιας ολόκληρης γενιάς. «Περίεργη» χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά της αγοράς οι CEOs των ναυτιλιακών, βλέποντας τους ναύλους για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου να κάνουν ένα πρωτοφανές ράλλυ και προβλέπουν ότι έπεται εντυπωσιακότερη συνέχεια. Κι αυτό γιατί η πορεία τους, είναι αντιστρόφως ανάλογη με την τιμή του πετρελαίου, που ήδη βρίσκεται σε χαμηλό 17 ετών…

Όσο ο «μαύρος χρυσός» απαξιώνεται, με αναλυτές να προβλέπουν πτώση του ακόμα και στα 15 δολάρια το βαρέλι (!) λόγω της αύξησης παραγωγής του OPEC και της Ρωσίας, τόσο οι μεγάλες εταιρίες αναζητούν τάνκερ, τα οποία χρησιμοποιούν ως αποθήκες. Μιας και εκεί αποθηκεύουν χιλιάδες τόνους πετρελαίου που έχουν πάρει σε προνομιακή τιμή, ώστε να τους πουλήσουν όταν οι τιμές ξανανέβουν, η ζήτηση κορυφώνεται για όσο το δυνατό μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια, ήτοι VLCCs, στα οποία οι Έλληνες εφοπλιστές αποτελούν αδιαμφισβήτητη δύναμη.

Άλλωστε, με την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο να αναμένεται να μειωθεί ως και κατά 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως λόγω του κορωνοϊού, τα δρομολόγια μειώνονται και περισσότερα τάνκερ μένουν διαθέσιμα ως floating storages, στα οποία οι έμποροι αποθηκεύουν αργό ώστε να εκμεταλλευτούν τη διαφορά ρεκόρ που υπάρχει μεταξύ της spot και της μελλοντικής τιμής του εμπορεύματος.

Ράλλυ

«Η αποθήκευση τώρα αρχίζει και αυτό πρόκειται να αλλάξει τη συγκεκριμένη αγορά και να αλλάξει εντελώς το 2020», λέει εμφατικά ο CEO της Frontline, Robert MacLeod. Και δεν έχει άδικο. Όλοι οι έμποροι και παραγωγοί πετρελαίου αναζητούν τάνκερ για ναύλωση και, οι «μεγάλοι» ήδη έχουν προβεί σε μια φρενίτιδα ναυλώσεων.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Aramco Trading, η οποία ναύλωσε, την προηγούμενη εβδομάδα, τρία VLCCs για αποθήκευση αργού. Το ίδιο έκαναν και άλλοι γίγαντες του πετρελαίου, όπως οι Shell, Vitol και Trafigura.

Από ελληνικής πλευράς, η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου ναύλωσε το VLCC Eliza, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως πλωτή αποθήκη για έξι μήνες, στην τιμή των 120.000 δολαρίων ημερησίως. Για την ίδια διάρκεια, αλλά έναντι 100.000 ευρώ την ημέρα, ναύλωσαν ως floating storages τρία VLCCs τους οι Frontline και Cosco Shipping Energy Transportation. Με τους ναύλους στα VLCCs για τα κυριότερα δρομολόγια να αυξάνονται στα 180.000 δολάρια (από 30.000 μέσα σε έναν μήνα!) στο δρομολόγιο Μ. Ανατολής – Κίνας, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια έχουν γίνει περιζήτητα. Και οι τιμές κάνουν απίστευτο ράλλυ: Για 299.982 δολ. τη μέρα ναύλωσε το «Maran Antares» στην ταϊλανδέζικη πετρελαϊκή ΡΤΤ η Maran Tankers Management του Γ. Αγγελικούση, ενώ η σαουδαραβική Bahri ναύλωσε 24 VLCCs σε μόλις μια εβδομάδα!

Ο επικεφαλής αναλυτής της Rystad Energy, Bjornar Tonhaugen λέει ότι η πλωτή αποθήκευση γίνεται όλο και πιο δυνατή και «προς το παρόν αυτό δεν είναι αρκετό», ενώ ο επικεφαλής αναλυτής της Braemar ACM, Anoop Singh, τονίζει ότι οι τιμές στα τάνκερ «θα παραμείνουν ισχυρές, αλλά το ερώτημα είναι πόσο ισχυρές».

«Μάχη» Κινέζων – Greeks στις αγοραπωλησίες

Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, οι Greeks έχασαν την πρώτη θέση στην «κούρσα» των αγοραπωλησιών πλοίων. Στις αρχές του 2020, οι Κινέζοι πέρασαν στην κεφαλή. Kαθώς από την πρώτη μέρα του έτους, ως τις 22 Μαρτίου, οι Κινέζοι εφοπλιστές προηγούνται στις αγορές πλοίων σε ό,τι αφορά το ποσό που ξόδεψαν, αλλά όχι τον αριθμό, με την απόκτηση 31 έναντι 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι πανίσχυροι Έλληνες εφοπλιστές, σε αυτό το διάστημα, έχουν αποκτήσει 32 πλοία, πληρώνοντας 619,2 εκατομμύρια δολάρια.

Από τα πλοία που πρόσθεσαν στους στόλους τους οι Greeks, 14 είναι φορτηγά αξίας 180,6 εκ. δολ., 11 δεξαμενόπλοια αξίας 266,1 εκατομμυρίων δολαρίων, έξι είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 63,5 εκ. και τέσσερα υγραεριοφόρα αξίας 109 εκατ. δολαρίων.

Συνολικά, σε αυτό το διάστημα, για αγοραπωλησίες πλοίων έχουν γίνει συναλλαγές ύψους 4,7 δισ. δολαρίων. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στις 22 μέρες του Μαρτίου και εν μέσω κορωνοϊού, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research, έχουν πουληθεί 45 πλοία, ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2019, είχαν αλλάξει χέρια 110 πλοία.

ΤΙ ΒΛΕΠΕΙ Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ VESSELSVALUE
Αισιοδοξία και στον κλάδο ξηρού φορτίου

Αν ο τομέας των τάνκερ κάνει ένα πρωτοφανές ράλλυ, αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν θετικές προοπτικές και για άλλους ναυτιλιακούς κλάδους. Ένας από αυτούς είναι και το ξηρό φορτίο, για το οποίο, η τελευταία έρευνα της VesselsValue, σε συνεργασία με τη ViaMar AS, βλέπει αισιόδοξες προοπτικές, ακόμα και από τα μέσα του 2020.

Η έκθεση προβλέπει αύξηση ως και έξι φορές παραπάνω, εντός του επόμενου εξαμήνου, στα κέρδη των capesize τα οποία μεταφέρουν κυρίως σιδηρομεταλλεύματα. Η πρόβλεψη, κάνει λόγο για «έκρηξη» των ναύλων από 5.000 δολάρια την ημέρα έως 30.000 δολάρια ΗΠΑ έως τον Οκτώβριο του 2020.

Σε ό,τι αφορά τη ζήτηση, η κατάρρευση του φράγματος στη Βραζιλία τον Απρίλιο του 2019, σε συνδυασμό με τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας λόγω του κορωνοϊού, οδήγησε σε συνεχή πτώση τη ναυλαγορά.

Ταυτόχρονα, οι αποσύρσεις πλοίων capesize για σκραπ, κορυφώθηκαν στις αρχές του 2020, μειώνοντας τη συνολική χωρητικότητα. Έως σήμερα, 25 πλοία Capesize πωλήθηκαν για διάλυση σε σύγκριση με μόλις 10 μονάδες το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 και 7 μονάδες το 2018.

dealnews.gr