Yστερα από ένα συνεχόμενο πτωτικό σερί 28 ημερών, έβαλε φρένο o BDI

capes_nautilia_Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com S.A.

Επτά χρόνια μετά την έναρξη της Παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, οι όποιες προσδοκίες υπήρχαν για ανάκαμψη σχήματος V, δηλαδή απότομη πτώση της οικονομίας και στη συνέχεια ταχεία ανάκαμψη, εκ του αποτελέσματος όχι μόνο εξανεμίστηκαν αλλά και διαψεύστηκαν. Η πεποίθηση ότι η κρίση θα αντιμετωπιζότανε, καθώς είχε προέλθει από τις αναπτυγμένες οικονομίες, οι οποίες έχουν την δυνατότητα και τα εφόδια να αντιμετωπίσουν τέτοια οικονομικά σοκ, επίσης δεν επιβεβαιώθηκε.

Εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται, ότι η κρίση αυτή δημιούργησε μία νέα πραγματικότητα για την Παγκόσμια οικονομία η οποία χαρακτηρίζεται από ευάλωτη και ιδιαίτερα μετριοπαθή ανάπτυξη για τις αναπτυγμένες οικονομίες και επιβράδυνση για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Ήδη έχει αρχίσει και αποτυπώνεται όλο και πιο έντονα, ότι για τα επόμενα 3 χρόνια περίπου, η Παγκόσμια οικονομία θα είναι εγκλωβισμένη σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, με ιδιαίτερα αυξημένους τους κινδύνους για ένα νέο σοκ, γεγονός που έχει εισάγει νέους περιγραφικούς όρους, όπως «Νέα Κανονικότητα», «Νέα Μετριότητα» ή «Επίμονη Στασιμότητα».

Από τις αρχές του έτους, έχουμε βιώσει μία μείωση στις μετοχικές αξίες σε όλα τα Χρηματιστήρια και σύμφωνα με την PhoenixCapital, η επόμενη οικονομική κρίση έχει αρχίσει και επίσημα με τις Κεντρικές Τράπεζες να παρεμβαίνουν στις αγορές προσπαθώντας να σώσουν τις μετοχές. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι οι παρεμβάσεις είναι τόσο φανερές, που θα πρέπει να είναι κανείς υπό την επήρεια ουσιών για να μην τις αντιληφθεί.

Βάσει επίσημων στοιχείων, οι αγορές καταγράφουν απώλειες $ 6 τρισ. σε σχέση με τα υψηλά του Νοεμβρίου του 2007. Μόνο το τελευταίο εξάμηνο οι επενδυτές σε μετοχές έχουν χάσει $ 16,5 τρισ. κεφάλαια τα οποία έχουν προέρθει από την πολιτική ρευστότητας των Κεντρικών Τραπεζών (πολλές φορές έχουμε αναφέρει ότι τα χρήματα αυτά δεν κατευθύνονται στην πραγματική οικονομία αυξάνοντας την πιστωτική επέκταση αλλά στον χρηματοοικονομικό κλάδο αυξάνοντας το ρίσκο δημιουργίας Φούσκας). Αυτό σημαίνει ότι έχουν χαθεί τα μισά κέρδη από τα χαμηλά του 2011, ενώ το χρέος που έχει δημιουργηθεί παραμένει το ίδιο.

Να υπενθυμίσουμε ότι από την περίοδο 2009 έως 2013 οι Κεντρικές Τράπεζες εφάρμοσαν την πολιτική QE, ποσοτική χαλάρωση και ZIRP, μηδενικά επιτόκια ενώ το τελευταίο διάστημα, με εξαίρεση τις ΗΠΑ, συνεχίζουν την ποσοτική χαλάρωση αλλά έχουν αρχίσει και εφαρμόζουν παράλληλα την πολιτική NIRP, δηλαδή την πολιτική πλέον των αρνητικών επιτοκίων.

Η Ευρωζώνη το 4ο τρίμηνο του 2015 αναπτύχθηκε 0,3%, όσο και το 3ο, κλείνοντας στο 1,5% για το έτος, ενώ η βιομηχανική παραγωγή τον Δεκέμβριο μειώθηκε κατά -1% ύστερα από μείωση -0,5% τον Νοέμβριο. Σε ετήσια βάση τον Δεκέμβριο του 2015 μειώθηκε κατά -1,3%. Στις ΗΠΑ, το τελευταίο τρίμηνο του 2015 το ΑΕΠ επιβραδύνθηκε στο +0,7% από +2% του 3ου τριμήνου με αποτέλεσμα στο σύνολο του το 2ο εξάμηνο του έτους η οικονομία να αναπτυχθεί με λιγότερο του 1,5%. Στην Κίνα, οι εξαγωγές τον Ιανουάριο υποχώρησαν -11,2% σε ετήσια βάση ύστερα από πτώση -1,5% τον Δεκέμβριο ενώ οι αναλυτές ανέμεναν μείωση -2,4% και οι εισαγωγές υποχώρησαν κατά -18,8% τον Ιανουάριο ύστερα από πτώση -7,6% τον Δεκέμβριο ενώ οι αναλυτές ανέμενα μείωση -4,6%. Στην Ιαπωνία, το 4ο τρίμηνο του 2015 το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά -1,4%, έναντι του -1,2% που ανέμενε η αγορά, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες αλλά και οι εξαγωγές είχαν πτωτική πορεία, εντείνοντας τις εικασίες ότι η κυβέρνηση θα οδηγηθεί σε περαιτέρω χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής.

Την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 291 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 199 μονάδες με $ 2,698 την ημέρα, BPIστις 324 μονάδες στα $ 2,597 την ημέρα, BSIστις 243 μονάδες στα $ 2,703 την ημέρα και BHSIστις 183 μονάδες, στα $ 2,703 την ημέρα.

Όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν, με την λήξη των αργιών στη Κίνα και οδεύοντας προς τον Μάρτιο, όπου παραδοσιακά η βιομηχανική παραγωγή είναι αυξημένη, αναμένουμε την επαλήθευση της κυκλικότητας όπου θέλει τις εισαγωγές IronOreνα είναι και αυτές αυξημένες.

Γεγονός είναι πως ο δείκτης ύστερα από ένα συνεχόμενο πτωτικό σερί 28 ημερών, έβαλε φρένο και το ζητούμενο από εδώ και στο εξής δεν είναι μόνο η δυναμική και η ταχύτητα ανόδου, αλλά το αν θα καταφέρει να αναρριχηθεί σε βιώσιμα επίπεδα και φυσικά αν θα καταφέρει να κρατηθεί σε αυτά τα επίπεδα και για πόσο διάστημα.

Αν υποθέσουμε ότι ο BDIτο επόμενο διάστημα αυξηθεί 100%, αυτό σημαίνει ότι θα φτάσει στις 600 μονάδες, δηλαδή στα επίπεδα της 11ης Νοεμβρίου του 2015 όπου είχε κλείσει στις 599 μονάδες και ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων για τον κάθε τύπο πλοίου ήταν για τα Capesστα $ 7,062, Panamax $ 4,435, Supramax$ 5,680 και Handysize$ 4,549, δηλαδή σε επίπεδα σχεδόν OPEXBreakEvenPoint. Να σημειώσουμε βέβαια ότι το χαμηλότερο σημείο του δείκτη το 2015 ήταν στις 18 Φεβρουαρίου, στις 509 μονάδες (75% υψηλότερα από τα σημερινά επίπεδα) και το υψηλότερο στις 5 Αυγούστου στις 1,222 μονάδες. Ο μέσος όρος του έτους για το 2015 ήταν στις 718 μονάδες, χρονιά που χαρακτηρίστηκε ιδιαίτερα άσχημη, ενώ αξίζει να επισημάνουμε πως ο μέσος όρος για το 2014 ήταν 1,105 μονάδες και 1,205 μονάδες για το 2013.

Βάσει των θεμελιωδών μεγεθών που επηρεάζουν τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, να επαναλάβουμε για άλλη μία φορά ότι οι συνθήκες για το 2016 συνεχίζουν και παραμένουν αρνητικές. Αναφορικά με την αύξηση του στόλου για το 2016, καθοριστικός παράγοντας θα είναι ο αριθμός των διαλύσεων που θα λάβει χώρα και οι έως τώρα εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές καθώς κάνουν λόγο για περίπου 40 εκ. DWT, αριθμός που αν επιβεβαιωθεί θα σηματοδοτήσει και ιστορικό ρεκόρ. Παράλληλα αν υποθέσουμε ότι το ποσοστό των ακυρώσεων/μετακυλίσεων θα κυμανθεί και αυτό σε υψηλά επίπεδα της τάξης του 40%, τότε για το 2016 η καθαρή αύξηση του στόλου θα κλείσει στα ίδια επίπεδα με το 2015 δηλαδή περίπου στο 2,5%, χαμηλό ποσοστό μεν αλλά σε έναν επιβαρυμένο ήδη αριθμητικά τονάζ τα τελευταία χρόνια το οποίο φέρει και αυτό το μερίδιο ευθύνης για την σημερινή κατάσταση της ναυλαγοράς.

Αν δεχτούμε ότι η αύξηση του στόλου για το 2016 όντως κλείσει στο 2,5%, δηλαδή περίπου στους 19 εκ. DWT, εκτιμάται ότι η αύξηση του DryBulkSeaborneTradeπου απαιτείται για να αντισταθμίσει την αύξηση του τονάζ είναι περίπου στους 100 εκ. τόνους, 2,3% σε ετήσια βάση, όταν οι προβλέψεις για το 2016 κάνουν λόγο για αύξηση 39 εκ. τόνων, δηλαδή από τους 4,695 εκ. τόνους το 2015 στους 4,734 εκ. τόνους φέτος, 0,83% σε ετήσια βάση, δημιουργώντας πάλι αρνητικό ισοζύγιο μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι το πλεονασματικό τονάζ είναι 10% για τα Capes, 12,5% για τα Panamaxκαι 15% για τα Ultramaxκαι Supramax.

Ο άλλος παράγοντας, θεμελιώδες στοιχείο που έχει πιέσει την ναυλαγορά, είναι η ζήτηση, η οποία εξαρτάται από την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας και Εμπορίου, πορεία η οποία τουλάχιστον για το 2016 θα κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα με το outlookνα προμηνύεται αρνητικό και η «Νέα Κανονικότητα», «Νέα Μετριότητα», «Επίμονη Στασιμότητα» που προαναφέραμε να χαρακτηρίζει και την ναυλαγορά.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα Capes,το ‘SPRINGZEPHYR’ 181.725 DWT (2010 – ImabariSaijo) αγοράστηκε από την Carvalστα $ 22,25 εκ.
✏Στα Panamax,το ‘MEDIKOBE’ 75.933 DWT (2001 – Kanasashi), πουλήθηκε στα $ 2,7 εκ. και το ‘ORSOLINABOTTIGLIERI’ 75.410 (2001 – HitachiZosen) πουλήθηκε στα $ 3,5 εκ.

Στον τομέα των tankers δεν έγιναν πράξεις την προηγούμενη εβδομάδα.