Βόμβα από το Κατάρ στη διεθνή ναυσιπλοΐα, καθώς η Ντόχα ανακοίνωσε διακοπή των θαλάσσιων διελεύσεων στα ύδατά της λόγω σφαλμάτων στο GPS.
Σε μια κίνηση «βόμβα» η Ντόχα έδωσε εντολή να σταματήσει η ναυσιπλοΐα των εμπορικών πλοίων που πλέουν στα ύδατα του Κατάρ, με το Υπουργείο Μεταφορών να επικαλείται «τεχνικό σφάλμα στο GPS» που έχει διαταράξει τις θαλάσσια δραστηριότητες.
Η απόφαση αυτή έρχεται εν μέσω της περιφερειακής αύξησης των επεισοδίων παρεμβολής του σήματος του GPS. Το Windward αναφέρει ότι εκατοντάδες πλοία αντιμετωπίζουν καθημερινά παρεμβολές στον Περσικό Κόλπο και το Στενό του Ορμούζ, με ορισμένα πλοία να εκπέμπουν μέσω του AIS εντελώς λανθασμένα τη θέση τους, και πολλές φορές να δείχνει ότι βρίσκονται στην ενδοχώρα!
Για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς LNG που καταπλέουν στους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής του Κατάρ, ο αντίκτυπος είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Η QatarEnergy έχει ήδη αναστείλει τη νυχτερινή ναυσιπλοΐα στα κανάλια της, με τις διελεύσεις να σταματούν από τις 18:00 έως τις 05:00, επισημαίνοντας τους φόβους που υπάρχουν για την ασφάλεια που συνδέονται με την παρεμβολή του σήματος του GPS.
Τον Ιούλιο του 2024, το γραφείο υποστήριξης της Marlink, εξειδικευμένης στις δορυφορικές επικοινωνίες, λάμβανε συνήθως μία κλήση κάθε δύο εβδομάδες από πελάτες που ανέφεραν ότι το GPS τους δεν ήταν διαθέσιμο. Μέχρι τα μέσα Ιουλίου 2025, έλαβε ξεχωριστές αναφορές από περισσότερα από 150 πλοία σε μία μόνο ημέρα.
Το να πλέει ένα πλοίο σε τόσο πολυσύχναστες περιοχές, με αβαθή ύδατα, πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου, υφάλους κτλ, είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα πράγματα και φέρνει τους πλοιάρχους και τα πληρώματα στα όριά τους.
Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι η ναυσιπλοΐα χωρίς να υπάρχει σήμα από το GPS είναι πολύ δύσκολη στην εποχή που διανύουμε.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ατυχήματα που συνέβησαν λίγο καιρό πριν, όταν δύο δεξαμενόπλοια συγκρούστηκαν νότια των στενών του Ορμουζ μετά από παρεμβολές του σήματος του GPS, ενώ το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Antonia, χωρητικότητας 7.000 teu, προσάραξε στα ανοιχτά της Τζέντα τον Μάιο ως αποτέλεσμα πλαστογράφησης GPS, με το πλοίο στη συνέχεια να εμφανίζεται σε διάφορες υπηρεσίες παρακολούθησης πλοίων προσαραγμένο στην έρημο σε μια άλλη ήπειρο.
Η κίνηση αυτή του Κατάρ έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι η αναστάτωση στον Περσικό Κόλπο και στις γύρω περιοχές παραμένει ακόμη έκρυθμη και ιδιαίτερα επικίνδυνη για τη ναυσιπλοΐα.
Οι πλοίαρχοι και οι αξιωματικοί γέφυρα καλούνται να επιδείξουν ιδιαίτερη προσοχή και να είναι συνεχώς σε εγρήγορση, έχοντας πάντα κατά νου ότι ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να μην έχουν σήμα από το GPS τους, ή ακόμη χειρότερα το σήμα που λαμβάνουν να είναι ψευδές, δείχνοντάς τους σε άλλη θέση από αυτή που πραγματικά βρίσκονται.