Πειραιάς
34°C

Πάνω από 11 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται «εγκλωβισμένα» σε δεξαμενόπλοια και ψάχνουν διέξοδο

Δημοσιεύθηκε στις

17/12/2025

από

11 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται «εγκλωβισμένα» σε δεξαμενόπλοια και ψάχνουν διέξοδο

Μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζει η κρατική εταιρεία της Βενεζουέλας PDVSA, κυρίως λόγω των «κολλημένων» φορτίων πετρελαίου σε δεξαμενόπλοια, τις μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές και τις απαιτήσεις από πελάτες για αλλαγή των όρων των συμβολαίων spot και την κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου που μετέφερε αργό πετρέλαιο της χώρας της Λατινικής Αμερικής από τις ΗΠΑ.

Καθώς η πίεση της Ουάσιγκτον στον Πρόεδρο Νικολάς Μαδούρο αυξάνεται, η Αμερικανική Ακτοφυλακή την περασμένη εβδομάδα κατάσχεσε το πλοίο Skipper που έπλεε κοντά στις ακτές της Βενεζουέλας. Αυτή ήταν η πρώτη κατάσχεση ενός δεξαμενόπλοιου και γενικότερα ενός φορτηγού πλοίου, από τη χώρα της Νότιας Αμερικής. Οι ΗΠΑ επέβαλαν επίσης κυρώσεις σε έξι πλοία και τις συνδεδεμένες με αυτά εταιρείες.

Λόγω των αυξανόμενων κυρώσεων, η PDVSA αντιμετώπιζε ήδη αρκετές δυσκολίες στις εξαγωγές του αργού πετρελαίου της, με την κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου Skipper να δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Ωστόσο, οι εκπτώσεις στις τιμές του αργού πετρελαίου τύπου Merey της Βενεζουέλας που εξάγεται προς την Κίνα έχει πέσει σε μόλις 21 δολάρια ανά βαρέλι, πολύ κάτω από τις τιμές διεθνείς τιμές του Brent, δήλωσαν δύο traders και μια πηγή της εταιρείας.

Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης της έκπτωσης αντανακλά το αυξανόμενο κόστος μιας «ρήτρας πολέμου» που ζητούν οι πλοιοκτήτες για να προστατευτούν από κατασχέσεις, καθυστερήσεις ή εκτροπές λόγω της συνεχιζόμενης στρατιωτικής παρουσίας των ΗΠΑ στην Καραϊβική.

Από τότε που επλήγη για πρώτη φορά με κυρώσεις το 2019, η PDVSA έχει αντιμετωπίσει ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις τιμών, αλλά οι χαμηλές τιμές αυτή τη φορά έρχονται εν μέσω έντονου ανταγωνισμού, ο οποίος μειώνει γρήγορα τη ζήτηση για του βαρέως τύπου αργού πετρελαίου της.

Πολλοί πελάτες ζητούν από την PDVSA να χαλαρώσει τις απαιτήσεις των συναλλαγών, ειδικά την απαίτηση της εταιρείας τα φορτία πετρελαίου να προπληρώνονται σε ψηφιακό νόμισμα για να εγκριθεί η εξαγωγή τους. Άλλοι πελάτες θέλουν να αποζημιωθούν για την καθυστέρηση, ανέφεραν οι πηγές.

Πάνω από 11 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται «εγκλωβισμένα» σε δεξαμενόπλοια και ψάχνουν διέξοδο

Εάν οι όροι συναλλαγών παραμείνουν αμετάβλητοι εν μέσω αυξημένων κινδύνων για τους πελάτες και τους μεταφορείς που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα, η PDVSA θα μπορούσε να αντιμετωπίσει μια σειρά από αιτήματα για επιστροφές φορτίου, ανέφερε πηγή της εταιρείας.

Σε τηλεδιάσκεψη με εργαζόμενους την περασμένη εβδομάδα, η υπουργός Πετρελαίου της Βενεζουέλας, Ντέλσι Ροντρίγκεζ, δήλωσε ότι οι δραστηριότητες της εταιρείας δεν θα διακοπούν από τις ενέργειες των ΗΠΑ, ανέφεραν το υπουργείο και η PDVSA. Η Ουάσινγκτον προσπαθεί να πλήξει την οικονομία της κυβέρνησης Μαδούρο, η οποία βασίζεται στα έσοδα από το πετρέλαιο για να συνεχίσει τις επιδοτήσεις και τα κυβερνητικά προγράμματα.

Φέτος, η Κίνα ήταν ο προορισμός μεταξύ 55% και 90% των μηνιαίων εξαγωγών πετρελαίου της Βενεζουέλας, σε σύγκριση με 40%-60% πέρυσι. Τον Νοέμβριο, η χώρα εξήγαγε 952.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, εκ των οποίων 778.000 bpd πήγαν στην Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων.

Η αυξημένη προσφορά, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες προσφορές φθηνού ρωσικού και ιρανικού πετρελαίου, έχει καθησυχάσει τα κινεζικά διυλιστήρια τα οποία δεν ανησυχούν για άμεση προμήθεια αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας, ακόμη και εν μέσω της πίεσης των ΗΠΑ.

Ωστόσο, οι αναλυτές έχουν προειδοποιήσει ότι οι προμήθειες της Βενεζουέλας στην Κίνα θα μπορούσαν να μειωθούν τον Φεβρουάριο, εάν τα δεξαμενόπλοια που φορτώνονται και περιμένουν στα ύδατα της Βενεζουέλας δεν μπορέσουν να αναχωρήσουν.

Αυτήν την εβδομάδα, περισσότερα από 11 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου Βενεζουέλας βρίσκονται «κολλημένα» σε πλοία που περίμεναν να αναχωρήσουν, καθώς οι έμποροι προσπαθούσαν να διαπραγματευτούν περαιτέρω εκπτώσεις, ανέφεραν οι πηγές.

Ο κύριος εταίρος της κοινοπραξίας της PDVSA, η Chevron με έδρα τις ΗΠΑ, παραμένει η μόνη εταιρεία που εξάγει αργό πετρέλαιο χωρίς καθυστερήσεις από τη Βενεζουέλα, ενώ τα πλοία που έχουν υποστεί κυρώσεις πλέουν σε «σκοτεινή λειτουργία», με τις συσκευές AIS τους να είναι απενεργοποιημένες, με σκοπό να αποφύγουν τις κατασχέσεις.

Στα προβλήματα της εταιρείας προστέθηκε και μια κυβερνοεπίθεση που έγινε αυτή την εβδομάδα και έθεσε εκτός λειτουργίας τα διοικητικά συστήματα της PDVSA, αναγκάζοντας σε προσωρινή αναστολή των παραδόσεων πετρελαίου στους τερματικούς σταθμούς της.

Τελευταία έχουμε γίνει μάρτυρες του όλου και αυξανόμενου αριθμού πλοίων τα οποία έχουν τα AIS τους κλειστά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κίνδυνος για την ασφάλεια και την ναυσιπλοΐα.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι αυτά τα πλοία είναι παλιά, ασυντήρητα και με πληρώματα αμφιβόλου ποιότητας την στιγμή που οι πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρίες είναι πολλές φορές εταιρείες φαντάσματα.

Πλοία-φαντάσματα με σβηστά AIS: Ο εφιάλτης επιστρέφει και πάλι στις θάλασσες

Δεξαμενόπλοια απομακρύνονται από την Βενεζουέλα υπό τον φόβο των ΗΠΑ

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C