Π. Παππάς: Επενδύει 1,3 δισ. για 29 πλοία μαζί με αμερικανικό fund

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το επενδυτικό πρόγραμμα του Ελληνα εφοπλιστή Πέτρου Παππά, ο οποίος σε συνεργασία με το fund Oaktree Capital έχουν επενδύσει το ποσό του 1,36 δισ. δολαρίων σε νέες παραγγελίες, ενώ έπεται και συνέχεια.

Πιο συγκεκριμένα, το κοινοπρακτικό σχήμα τρέχει ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για bulker που περιλαμβάνει 10 capesize, 10 ultramaxes και ένα kasmarmax συνολικής αξίας 800 εκατ. δολαρίων. Οι παραγγελίες έχουν δοθεί στα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipyard (SWS), Jiangsu New Yiangzijiang Shipbuilding and Nantong Cosco KHI Engineering (Nacks) στην Κίνα, καθώς και στα Japan Marine United (JMU) στην Ιαπωνία.

Τα δύο μέρη έχουν ταυτόχρονα επενδύσει και στα μεγάλα containerships αφού έχουν καταθέσει παραγγελίες για έξι πλοία χωρητικότητας 9.000 teu το καθένα στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries της Ν. Κορέας, με συνολικό κόστος τα 500 εκατ. δολάρια. Επιπλέον, η Oceanbulk Shipping έχει αγοράσει το τελευταίο διάστημα και δύο bulkers το 181.400 dwt «Obelix» (πρώην Οrient Vega) ναυπήγησης 2011 και το «Maiden Voyage» ναυπήγησης 2012 και χωρητικότητας 58.000 dwt έναντι 64 εκατ. δολαρίων συνολικά. Ο επενδυτικός σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί κατά 80% για το κοινοπρακτικό σχήμα, το οποίο κοιτάζει για επιπλέον επενδύσεις στο χύδην ξηρό φορτίο.

H Star Bulk

Εντονη επενδυτική δραστηριότητα παρουσιάζει και η εισηγμένη στο Nasdaq ^IXIC-0,59% ναυτιλιακή εταιρεία συμφερόντων του κ. Παππά. Η εταιρεία βρίσκεται σε φάση αύξησης μετοχικού κεφαλαίου κατά 75 εκατ. δολάρια, η οποία είναι εξασφαλισμένη καθώς η διαδικασία που ανακοινώθηκε προβλέπει ότι οποιεσδήποτε αδιάθετες μετοχές θα καλυφθούν από τα επενδυτικά fund Oaktree, Monarch Alternative Capital BlueShore Global Equity Fund, L.P., Far View Partners L.P., αλλά και στελέχη της εταιρείας.

Εχει ανακοινώσει ότι συμφώνησε για τη ναυπήγηση δύο eco – type capesize 180.000 dwt το καθένα, τα οποία θα παραλάβει από τα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao της Κίνας μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2016. Επίσης, έχει υπογράψει επιστολή προθέσεων με μεγάλο ναυπηγείο της Ιαπωνίας για τη ναυπήγηση δύο ακόμα 60.000 dwt bulker eco – type, τα οποία θα είναι έτοιμα μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2015.

Η επένδυση της Star Bulk και για τα τέσσερα πλοία θα φτάσει τα 151 εκατ. δολάρια περίπου. Σημειώνεται ότι η Star Bulk έχει ήδη αναλάβει τη διαχείριση πέντε πλοίων των προσωπικών εταιρειών του κ. Παππά, ενώ πρόκειται στο άμεσο μέλλον να αναλάβει και τη διαχείριση των υπολοίπων που έχει παραγγείλει ο Ελληνας εφοπλιστής σε ναυπηγεία της Απω Ανατολής, σε συνεργασία με το επενδυτικό fund Oaktree.

Η αγορά

Σύμφωνα με στοιχεία της IHS Global Limited, την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου σε DWT αυξήθηκε κατά 6,63% σε ετήσια βάση, το χαμηλότερο ποσοστό αύξησης από τα τέλη του 2009. Το γεγονός ότι το ποσοστό αύξησης της χωρητικότητας είναι κάτω από το 7%, αναφέρει η RS Platou, προσφέρει «ανακούφιση» στην αγορά καθώς για αρκετό διάστημα αυξανόταν με μεγαλύτερο ρυθμό του 7%, τη στιγμή που η αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου από την Κίνα κατά τη διάρκεια του 1ου τριμήνου του έτους ήταν στο 4,5%.

Είναι γεγονός, όπως έχουμε επισημάνει, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas, και στο παρελθόν, πως η προσφορά τονάζ έχει αρχίσει και εκλογικεύεται συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια δημιουργώντας θετικές προσδοκίες και ιδιαίτερα από τα τέλη του 2014.

Στην παρούσα φάση όμως η πορεία της ναυτιλίας εξαρτάται πιο πολύ από το «αντίπαλο» μέγεθος του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης, τη ζήτηση. Τα τελευταία στοιχεία του WTO σχετικά με την πορεία του Παγκόσμιου Εμπορίου (World Trade) το 2013 ενώ είναι καλύτερα από του 2012, δεν δείχνουν την απαιτούμενη δυναμική που θα έκανε την πορεία της ναυτιλίας ακόμη καλύτερη.

Το Παγκόσμιο Εμπόριο το 2012 αυξήθηκε κατά 2%, με αρκετά μειωμένο ρυθμό από το 2011 που η ανάπτυξή του ήταν 5,2%. Ο Οργανισμός εκτιμά για το 2013 αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου κατά 3,3%, το οποίο όμως επισημαίνει ότι είναι κάτω του 5,3%, ο οποίος είναι ο μέσος όρος της 20ετίας, αλλά και χαμηλότερο του 6% που ήταν η τάση πριν από το ξέσπασμα της κρίσης.

naftemporiki.gr