Η προσάραξη του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given στο Σουέζ και το κλείσιμο της διώρυγας για περίπου μία ολόκληρη εβδομάδα προκάλεσε τεράστιο ντόρο παγκοσμίως, και φυσικά στη ναυτική (;) Ελλάδα. Φυσικά και δεν γίναμε σοφότεροι από το περιεχόμενων των συζητήσεων στα social media αλλά και των ειδήσεων στα μεγάλα κανάλια.
Σίγουρα υα μπορούσαμε να κάνουμε μία σοβαρότερη συζήτηση και να συζητήσουμε για την windage area ενός πλοίου, το bank effect μέσα σε ένα στενό δίαυλο, πώς επιδράει σε ένα βαπόρι και τι θα πρέπει να κάνουμε ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τον κίνδυνο να πάθουμε αυτό που έπαθε το Ever Given αλλά και δεκάδες βαπόρια πριν από αυτό. Θα προτιμούσα όμως να την κάνουμε μία άλλη στιγμή την συζήτηση αυτή, να έχουν βγει και τα επίσημα πορίσματα ώστε να μιλάμε σε σταθερές βάσεις γιατί σίγουρα κανείς μας δεν γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί.
1. Τι πλοίο container τι πλοίο tanker. Σε πάρα πολλά ΜΜΕ το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το μετέτρεψαν σε δεξαμενόπλοιο, έχοντας κιόλας την φωτογραφία φορτηγού!
2. Μάθαμε για άλλη μια φορά ότι το πλοίο το «οδηγάει» ο καπετάνιος και λόγω της…. Στραβοτιμονιάς που έκανε το πλοίο προσάραξε.
3. Εμπεδώσαμε ότι για όλα τα δεινά που μπορούν να συμβούν στο κανάλι του Σουέζ φταίει ότι δεν δίνει ο καπετάνιος τσιγάρα στους πιλότους. Ισχύει εν μέρει ίσως αλλά σίγουρα δεν είναι και ο καθολικός παράγοντας για να συμβεί κάτι τέτοιο. Άλλωστε και σε άλλα μέρη του κόσμου συμβαίνουν τέτοια περιστατικά.
4. Καταλάβαμε ότι η άποψη των περισσοτέρων είναι ότι εάν υπήρχε έλληνας καπετάνιος, έλληνας ανθυποπλοίαρχος, έλληνας τιμονιέρος δεν θα γινόταν ποτέ τέτοιου είδους περιστατικό. Άλλωστε ακούστηκε ότι οι Έλληνες είναι πολύ καλοί οδηγοί…
5. Το πέμπτο και καλύτερο είναι ότι δεν περίμενα ποτέ να δω τόσο διακωμώδηση αυτού του θέματος σε ναυτικές σελίδες. Καταλαβαίνω ότι και η πλάκα είναι μέσα στη ζωή μας και σίγουρα θα πρέπει να υπάρχει μέσα στην καθημερινότητα αλλά μέχρι ένα ορισμένο σημείο. Θεωρώ ότι πολύ δεν κατάλαβαν το μέγεθος αυτού που έχει γίνει και τι θα έχει τραβήξει το πλήρωμα αλλά και τι έχει να τραβήξει ακόμη, και κυρίως ο καπετάνιος, ο οποίος και συνάδελφος είναι αλλά και άνθρωπος.
Προφανώς και υπάρχουν ακόμη αρκετά «κουλά» που θα διαβάσαμε στο διαδίκτυο αλλά αυτά ήταν τα κυριότερα κατά την γνώμη μου.
Εύχομαι καλά ταξίδια και καλές θάλασσες με υγεία σε όλους!
Κώστας Γεωργίου