Στον «αέρα» βρίσκονται περισσότερες από 800 θέσεις εργασίας ναυτικών σε ρυμουλκά και μεγάλος αριθμός υπαλλήλων γραφείων τεσσάρων κοινοπραξιών ρυμουλκών, που οδηγούνται σε αφανισμό από μια αιφνιδιαστική απόφαση- τελεσίγραφο των ΕΛ.ΠΕ Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, τα ΕΛΠΕ ζητάνε, ξαφνικά, από την 1η Ιανουαρίου 2013, τα ναυαγοσωστικά, που εξυπηρετούν τα πλοία στις εγκαταστάσεις τους στην Θεσσαλονίκη να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, με αποτέλεσμα να κλείνουν οι «πόρτες» των εγκαταστάσεων για το 90% των ελληνικών ρυμουλκών και να δημιουργείται ένα μονοπωλιακό καθεστώς για τα ρυμουλκά της Κοινοπραξίας Βερνίκου- Ζούρου!.
Το εκπληκτικό είναι ότι με τον Κανονισμό, που τα ΕΛΠΕ επιδιώκουν να τεθεί σε εφαρμογή αποκτούν το δικαίωμα να περνάνε από «ψιλό κόσκινο» ακόμα και τα πληρώματα των ρυμουλκών με διαδικασίες, πολύ κοντινές στο… φακέλωμα.
Μάλιστα, αντιπρόσωπος των ΕΛΠΕ (!) θα κάνει έλεγχο της πιστοποίησης του πληρώματος….
«Τα πιστοποιητικά του κάθε ρυμουλκού, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο με τα χαρακτηριστικά του, η εμπειρία του κυβερνήτη, η λίστα πληρώματος και κάθε αλλαγή των παραπάνω θα πρέπει να κοινοποιούνται στα ΕΛΠΕ.
Επίσης θα ελέγχεται η γενική κατάσταση του ρυμουλκού, των κανονιών και του κυκλώματος πυρόσβεσης και η γενική εικόνα του πληρώματος όποτε κρίνεται αναγκαίο. (…) Επισημαίνεται δε ότι όποτε κρίνεται αναγκαίο θα γίνεται τακτικός έλεγχος και πιστοποίησης της επάρκειας των ρυμουλκών/ πληρώματος από αντιπρόσωπο των Ελληνικών Πετρελαίων», αναφέρει, χαρακτηριστικά, η εξοργιστική ρύθμιση.
Ήδη, τα πληρώματα ρυμουλκών 4 κοινοπραξιών (Μεγαλόχαρη Θεσσαλονίκης και Πειραιά, Gigilinis και Λυμπουσάκης) έχουν ζητήσει εγγράφως από την Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών να ξεκινήσουν απεργιακές κινητοποιήσεις για να ανακληθούν οι προδιαγραφές, που θέτουν τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης.
Κύκλοι της αγοράς έλεγαν ότι τα ΕΛΠΕ προχωράνε σε αυτές τις απαιτήσεις, με πρόσχημα την ασφάλεια, επιδιώκοντας να λειτουργήσουν ταυτόχρονα του αγωγούς πετρελαιοειδών της Θεσσαλονίκης, που δεν επιτρέπεται σήμερα λόγω περιβαλλοντικού κινδύνου για τον Θερμαϊκό.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το πρώτο αίτημα για αλλαγή των όρων περί μη ταυτόχρονης λειτουργίας των αγωγών και των όρων μη ταυτόχρονης φορτοεκφόρτωσης από τα δεξαμενόπλοια τέθηκε τον Ιανουάριο του 2012 αλλά ο τότε λιμενάρχης Θεσσαλονίκης πρότεινε την απόρριψή του τονίζοντας με συγκεκριμένα επιχειρήματα στη γραπτή απάντησή του ότι η ικανοποίηση του αιτήματος θα αυξήσει τους κινδύνους ατυχήματος με πιθανές απροσδιόριστες συνέπειες και στο θαλάσσιο περιβάλλον.
•Μετά την ανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας και την ανάληψη της διακυβέρνησης από την τρικομματική κυβέρνηση Σαμαρά η ΕΛΠΕ επανήλθε, με νέο αίτημα, τον Αύγουστο του 2012.
Στο μεταξύ άλλαξε και ο Κεντρικός Λιμενάρχης Θεσσαλονίκης, ο οποίος εμφανίζεται να «αδειάζει» τον προκάτοχό του και μόλις 3 μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, το Νοέμβριο, χωρίς να λάβει υπόψη του την γραπτώς εκφρασθείσα θέση του προηγούμενου λιμενάρχη εισηγείται στο Αρχηγείο ΛΣ να γίνει δεκτή η τροποποίηση, που προτείνουν τα ΕΛΠ, με ορισμένες παρατηρήσεις προφανώς διαβλέποντας τους κινδύνους που υπάρχουν.
Ωστόσο, εάν γίνει δεκτό αυτό και προχωρήσει η τροποποίηση του Κανονισμού τότε, σύμφωνα με πληροφορίες, σε όλη την Ελλάδα μόνο 6 ρυμουλκά θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν στον χώρο των ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης.
Τα 5 διαχειρίζεται η Κοινοπραξία Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Θεσσαλονίκης Βερνίκος Ζούρος ενώ το έκτο ρυμουλκό ανήκει στην εταιρεία «Καραπιπέρης»
Όλα τα άλλα οδηγούνται σε οικονομικό «στραγγαλισμό» με άμεσο κίνδυνο για 700- 800 θέσεις εργασίας ναυτεργατών και μεγάλο αριθμό υπαλλήλων γραφείων.