Η κατανάλωση καυσίμου είναι το μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος για κάθε πλοίο. Πόσα καύσιμα καίει ένα πλοίο; Στον οδηγό αυτό θα υπολογίσουμε με ακρίβεια την κατανάλωση σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
Η εμπορική ναυτιλία είναι γνωστό ότι κινεί το παγκόσμιο εμπόριο, με τα πλοία να μεταφέρουν χιλιάδες τόνους φορτίων μεταξύ των λιμανιών που εκτείνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη μας.
Βέβαια εκτός της μεταφορά φορτίων υπάρχουν και τα πλοία τα οποία μεταφέρουν ανθρώπους και τα πλοία ειδικού σκοπού τα οποία πραγματοποιούν εργασίες και έρευνα.
Πόσα καύσιμα όμως χρειάζονται για να κινηθούν όλα αυτά τα πλοία, πώς υπολογίζεται η κατανάλωση καυσίμου και τι ρόλο παίζουν το μέγεθος και η ταχύτητα του πλοίου;
Εδώ και πολλά χρόνια, προτεραιότητα των ναυτιλιακών εταιρειών και κατ επέκταση των Πλοίαρχων και των πληρωμάτων είναι η εξοικονόμηση καυσίμων, αφού είναι αυτό που κοστίζει περισσότερο από οτιδήποτε στην καθημερινή λειτουργία ενός πλοίου. Άλλωστε είναι γνωστό ότι το μεγαλύτερο κόστος σε ένα πλοίο είναι τα καύσιμα.
Πόσα καύσιμα καίει ένα πλοίο
Πλοία μεταφοράς κοντέινερ: 100–350 τόνους καυσίμου την ημέρα
Δεξαμενόπλοια VLCC και ULCC: 70–200 τόνους την ημέρα
Κρουαζιερόπλοια: 100–250 τόνους την ημέρα
Φορτηγά πλοία: 20–50 τόνους την ημέρα
Μικρά επιβατηγά/ταχύπλοα: 2–10 τόνους την ημέρα
Ένα μικρό ferry που κάνει δρομολόγια π.χ. Ελλάδα-νησιά μπορεί να καταναλώνει 5-15 τόνους ανά δρομολόγιο.

Παράγοντες που καθορίζουν στο πόσα καύσιμα καίει ένα πλοίο:
Τα μεγάλα εμπορικά πλοία και τα κρουαζιερόπλοια καταναλώνουν δεκάδες ή και εκατοντάδες τόνους ημερησίως ενώ μικρότερα πλοία όπως τα ferries έχουν πολύ μικρότερες ανάγκες.
Εκτός από το μέγεθος, που είναι το κυριότερο που καθορίζει το πόσο καύσιμο θα καταναλώνει ένα πλοίο, υπάρχουν ακόμη και κάποιοι άλλοι βασικοί παράγοντες.
Η ταχύτητά: Η κατανάλωση του καυσίμου είναι άρρηκτα συνδεμένη με την ταχύτητα. Όσο αυξάνονται οι στροφές της μηχανής τόσο αυξάνεται και η κατανάλωση του καυσίμου.
Οι καιρικές συνθήκες: Όταν ένα πλοίο πλέει σε κακοκαιρία η οποία έχει κυματισμό αντίθετο από την πορεία του τότε η κατανάλωση αυξάνεται. Το ίδιο ισχύει και για τα θαλάσσια ρεύματα.
Το φορτίο που μεταφέρει: Άλλη κατανάλωση έχει ένα πλοίο το οποίο είναι φορτωμένο με 280,000 τόνους φορτίο και άλλη όταν είναι κενό φορτίου και μεταφέρει 90,000 τόνους έρμα.
Η κατάσταση της γάστρας: Εάν η γάστρα δεν είναι καθαρή και έχει πολλές επικαθίσεις από άλγη τότε η κατανάλωση αυξάνεται.
Η σωστή συντήρηση των μηχανημάτων: Η σωστή συντήρηση των μηχανημάτων είναι ακόμη ένας παράγοντας που συμβάλει στην μείωση της κατανάλωσης των καυσίμων.
Παραδείγματα για το πόσα καύσιμα καίει ένα πλοίο από Πειραιά προς Σιγκαπούρη
Παράδειγμα 1: Πόσο καύσιμο χρειάζεται ένα δεξαμενόπλοιο από Πειραιά προς Σιγκαπούρη (κατά προσέγγιση)
1. Απόσταση:
Η απόσταση από Πειραιά προς Σιγκαπούρη μέσω της διώρυγας του Σουέζ είναι περίπου 8.300 ναυτικά μίλια.
2. Ταχύτητα δεξαμενόπλοιου:
Ένα σύγχρονο δεξαμενόπλοιο (π.χ. Aframax ή Suezmax) ταξιδεύει με περίπου 12–13 κόμβους service speed
3. Διάρκεια ταξιδιού:
8.300 ν.μ. ÷ 13,5 κόμβοι ≈ 615 ώρες
615 ώρες ÷ 24 ≈ 25,6 ημέρες
Άρα περίπου 26 ημέρες ταξίδι.
4. Κατανάλωση καυσίμου:
Ένα μέσο Suezmax δεξαμενόπλοιο καταναλώνει 60–90 τόνους καυσίμου την ημέρα.
Ας πάρουμε μέση τιμή 75 τόνους/ημέρα.
5. Υπολογισμός συνολικής κατανάλωσης:
75 τόνοι/ημέρα × 26 ημέρες = 1.950 τόνοι καυσίμου.

Παράδειγμα 2: Πόσο καύσιμο χρειάζεται ένα πλοίο μεταφοράς container από Πειραιά προς Σιγκαπούρη (κατά προσέγγιση)
1. Απόσταση:
Η απόσταση από Πειραιά προς Σιγκαπούρη μέσω της διώρυγας του Σουέζ είναι περίπου 8.300 ναυτικά μίλια.
2. Ταχύτητα πλοίου:
Ένα μεγάλο container ship ταξιδεύει συνήθως με ταχύτητα 17 κόμβων (service speed)
3. Διάρκεια ταξιδιού:
Χρόνος ταξιδιού = Απόσταση / Ταχύτητα
8.300 ναυτικά μίλια ÷ 17 κόμβοι ≈ 488 ώρες
488 ώρες ÷ 24 ≈ 20,3 ημέρες
Άρα το ταξίδι διαρκεί περίπου 20–21 ημέρες.
4. Κατανάλωση καυσίμου:
Ένα μεγάλο container ship καταναλώνει περίπου 180–220 τόνους καυσίμου την ημέρα σε service speed.
Ας πάρουμε μέση τιμή 200 τόνους/ημέρα.
5. Υπολογισμός συνολικής κατανάλωσης:
200 τόνοι/ημέρα × 21 ημέρες = 4.200 τόνοι καυσίμου για το ταξίδι.
Ένα μεγάλο container ship χρειάζεται περίπου 4.200 τόνους καυσίμου για να διανύσει 8.300 ναυτικά μίλια σε 21 ημέρες, με κόστος αρκετών εκατομμυρίων δολαρίων.
Πόσο είναι τελικά το κόστος από την κατανάλωση καυσίμου των πλοίων;
Το κόστος δεν εξαρτάται μόνο από το πόσα καύσιμα καίει ένα πλοίο. Το κόστος εξαρτάται και από το είδος καυσίμου που καταναλώνει ένα πλοίο οπότε δεν μπορούμε να υπολογίσουμε ακριβώς. Το καύσιμο που καταναλώνει ένα πλοίο μπορεί να είναι Heavy Fuel Oil (HFO), Marine Diesel Oil (MDO) ή πλέον και LNG σε κάποια νεότερα πλοία.
Παρόλα αυτά, και για να έχετε μια ιδέα σχετικά με τα παραδείγματα πιο πάνω θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε με μια μέση τιμή για το VLSFO το οποίο αυτή την στιγμή είναι κοντά στα 500 δολάρια ανά τόνο:
Κόστος καυσίμων από Πειραιά προς Σιγκαπούρη για το δεξαμενόπλοιο
Κατανάλωση καυσίμου= 1,950 τόνους
Κόστος ανά τόνο= 500 δολάρια
Συνολικό κόστος= 975,000 δολάρια!
Κόστος καυσίμων από Πειραιά προς Σιγκαπούρη για το πλοίο μεταφοράς κοντέινερ
Κατανάλωση καυσίμου= 4,200 τόνους
Κόστος ανά τόνο= 500 δολάρια
Συνολικό κόστος= 2,100,000 δολάρια!
Συμπέρασμα
Σε γενικές γραμμές τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καίνε περισσότερο καύσιμο κυρίως λόγω των υψηλότερων ταχυτήτων που πλέουν. Η διαχείριση της ταχύτητας και η σωστή συντήρηση παίζουν μεγάλη σημασία στο πόσα καύσιμα καίει ένα πλοίο.
Η κατανάλωση καυσίμου είναι κρίσιμο στοιχείο για τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας. Νέες τεχνολογίες, όπως LNG και slow steaming, υπόσχονται μεγαλύτερη αποδοτικότητα στο μέλλον. Επίσης, νέοι μέθοδοι και πρακτικές υπόσχονται μεγαλύτερη οικονομία στην καθημερινή κατανάλωση καυσίμων ενός πλοίου.
















