Η Ρωσία και η Κίνα ενισχύουν τη συνεργασία τους με στόχο την εκπαίδευση Κινέζων ναυτικών για τη ναυσιπλοΐα στο Βόρειο Πέρασμα. Το νέο αυτό σχέδιο αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον παγκόσμιο χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών.
Το βόρειο πέρασμα είναι πλέον γεγονός εδώ και πάρα πολύ καιρό. Τα τελευταία όμως χρόνια έχει υπάρξει μια τεράστια αύξηση της θαλάσσιας κίνησης σε αυτή την περιοχή. Πολλοί αναλυτές επισημαίνουν ότι το βόρειο πέρασμα θα αλλάξει όλα όσα ξέραμε μέχρι στιγμής για τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Ασία στην Ευρώπη.
Μακριά από περιοχές οι οποίες ταλανίζονται από πολέμους, πολεμικές συρράξεις, αντάρτες, πειρατές κτλ., το βόρειο πέρασμα εκτός από ασφάλεια προσφέρει και το σημαντικότερο από όλα: μείωση του κόστους των μεταφορικών και του χρόνου.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κίνα και η Ρωσία ανακοίνωσαν περαιτέρω σχέδια για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην επικείμενη αύξηση της θαλάσσιας κίνησης τα επόμενα χρόνια.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Ρώσος πρωθυπουργός Μιχαήλ Μισούστιν πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, με τις δύο χώρες να εργάζονται για την ενίσχυση του διμερούς εμπορίου. Ένα από τα ψηφίσματα που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης είναι ένα σχέδιο για την εκπαίδευση Κινέζων ναυτικών για τη ναυσιπλοΐα σε πολικά ύδατα.
Το σχέδιο είναι η εκπαίδευση Κινέζων ναυτικών σε κορυφαία ρωσικά ναυτιλιακά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένου του Κρατικού Ναυτιλιακού Πανεπιστημίου και του Κρατικού Πανεπιστημίου Ναυτικής και Εσωτερικής Ναυτιλίας Ναυάρχου Μακάροφ. Σε αυτά τα ιδρύματα, οι Κινέζοι ναυτικοί θα αποκτήσουν πρόσβαση σε εξειδικευμένους προσομοιωτές, αποκτώντας πρακτικές δεξιότητες και προετοιμάζοντας τον εαυτό τους για τη ναυσιπλοΐα στα απαιτητικά πολικά ύδατα.
«Το μνημόνιο συνεργασίας στοχεύει στη δημιουργία συνθηκών για την ενίσχυση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας στα αρκτικά ύδατα, την προστασία της ζωής των ναυτικών και τη διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στις πολικές περιοχές», σχολίασε ο Ρώσος Υπουργός Μεταφορών Αντρέι Νικίτιν.
Τα τελευταία χρόνια, ο όγκος των φορτίων και τα ταξίδια που διέρχονται από την Αρκτική ναυτιλιακή διαδρομή έχουν αυξηθεί σημαντικά. Επιπλέον, περισσότερες χώρες – ειδικά στην Ασία – εξετάζουν την προοπτική μεταφοράς των φορτίων τους μέσω της Αρκτικής, ως εναλλακτική λύση αντί των παραδοσιακών θαλάσσιων διαδρομών. Όντας πρωτοπόρος στην Αρκτική ναυτιλία, η Ρωσία κινείται για να αυξήσει τον στόλο της στον συγκεκριμένο τομέα.

Ένα από τα μέτρα είναι το σχέδιο της ρωσικής κυβέρνησης να αναπτύξει τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή (NSR) ως μέρος του ευρύτερου και πολυτροπικού Διαρκτικού Διαδρόμου Μεταφορών (TATC). Σχεδιάζοντας το νέο μοντέλο διαδρόμου, το Κρεμλίνο έχει σηματοδοτήσει τη νέα φάση ανάπτυξης των θαλάσσιων μεταφορών στην Αρκτική.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν εξέδωσε εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο έδωσε εντολή στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς να προετοιμάσουν προτάσεις για τη βελτίωση της αποτελεσματικής παράδοσης εμπορευμάτων κατά μήκος του TATC.
Οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα πρέπει να αξιολογήσουν τις δυνατότητες χρήσης των λεκανών απορροής των ποταμών Ομπ, Γενισέι και Λένα για την υποστήριξη των ροών εμπορευμάτων προς βορρά, προς το NSR, το οποίο αποτελεί μέρος του διαδρόμου. Η προθεσμία για την εφαρμογή του διατάγματος είναι ο Φεβρουάριος του 2026.
Επιπλέον, ο Πούτιν έδωσε εντολή στην κυβέρνηση να υποβάλει προτάσεις για την ανάπτυξη εγχώριων ναυπηγικών δυνατοτήτων για την υποστήριξη του TATC.
Ο εμπορικός στόλος της Ρωσίας για το βόρειο πέρασμα
Το Κρεμλίνο θέλει να κατασκευάσει έναν στόλο από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, πλοία ανεφοδιασμού και βυθοκόρους για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις στην Αρκτική – αν και οι δυσκολίες της Ρωσίας σχετικά με τη ναυπηγική της ικανότητα θα μπορούσαν να επιβραδύνουν την εφαρμογή αυτών των προτάσεων.
Όπως και να έχει, το βόρειο πέρασμα αργά ή γρήγορα θα γίνει ίσως η σημαντικότερη θαλάσσια διαδρομή που θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη. Ενδεικτικά, αν ένα πλοίο αποπλεύσει από το Ningbo της Κίνας, το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια στον κόσμο, με προορισμό το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, η διαφορά στα μίλια είναι περίπου 2.000 ναυτικά μίλια.
Είναι προφανές ότι τα 2.000 ναυτικά μίλια αποτελούν μια τεράστια διαφορά. Επίσης, αξίζει να λάβουμε υπόψη μας ότι όταν ένα πλοίο πλεύσει από την Ασία προς την Ευρώπη μέσω του βόρειου περάσματος, είναι πολύ πιο ασφαλές από το να πλεύσει μέσω των Στενών της Σιγκαπούρης, του Κόλπου του Άντεν, της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ. Το μέλλον προδιαγράφεται πολύ ενδιαφέρον για την παγκόσμια ναυτιλία και το εμπόριο.

















