«Άμεση η ανάγκη ίδρυσης ιδιωτικών ναυτικών σχολών»

nautiki_ekpaideusi_Μέσα στην πορεία των αιώνων η Ελλάδα όταν αντιμετώπιζε δυσκολίες έστρεφε πάντοτε το βλέμμα στη θάλασσα. Η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα είναι η χειρότερη στη σύγχρονη ιστορία της, με κύρια θύματα τους νέους που αναγκάζονται να ξενιτευτούν κατά χιλιάδες για να βρουν μια δουλειά.

Η ανεργία θεριεύει σαν παλιρροϊκό κύμα μετά από τσουνάμι. Η κυβέρνηση σε αναζήτηση διεξόδων στράφηκε προς τη ναυτιλία, τον βιομηχανικό κλάδο στον οποίο οι Ελληνες κυριαρχούν, ενώ υπάρχει ανοιχτός δίαυλος με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Κοινός στόχος είναι να ναυτολογηθούν Ελληνες στα σχεδόν 5.000 ελληνικών συμφερόντων και ελληνόκτητα πλοία.

Πρόκειται για χιλιάδες θέσεις εργασίας με προοπτική επαγγελματικής εξέλιξης σε έναν κλάδο ο οποίος ακόμη και εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης επιβιώνει.

Υπάρχει όμως σοβαρό πρόβλημα με τις υποδομές και αυτό ανάγκασε τον υπουργό Ναυτιλίας να προκηρύξει λιγότερες θέσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016, ενώ οι αιτήσεις ήταν χιλιάδες αφού το ενδιαφέρον των νέων για το ναυτικό επάγγελμα αυξάνει χρόνο με τον χρόνο.

«Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα καθορίστηκε ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων σπουδαστών και Ελληνίδων σπουδαστριών για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, Πλοιάρχων και Μηχανικών, κατά το εκπαιδευτικό έτος 2015-2016, σε σύνολο 811, εκ των οποίων 528 πλοίαρχοι και μόλις 283 μηχανικοί, δηλαδή κατά πολύ μικρότερος από τις προηγούμενες χρονιές, ενώ οι υποψήφιοι με τα προσόντα των διακηρύξεων είναι πάνω από 5.000. Αρα οδηγούμαστε από το κακό στο χειρότερο», επισημαίνει ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Inc., ο οποίος παρακολουθεί από κοντά το θέμα και επισημαίνει: «Η προσέλκυση νέων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα προβάλλει σήμερα ως το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν παραδοσιακά ισχυρές ναυτιλιακές χώρες, με πρώτη και καλύτερη την Ελλάδα. Το ναυτικό επάγγελμα δεν παρέμεινε στάσιμο με το πέρασμα του χρόνου. Ακολούθησε και αυτό την κοινωνική και τεχνολογική εξέλιξη σε όλο το φάσμα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Τα πλοία εκσυγχρονίστηκαν και οι όροι εργασίας και διαβίωσης στο πλοίο βελτιώθηκαν σημαντικά».

lamprou_

Οι πρωτοβουλίες της ΕΕΕ

Μέσα στις συνθήκες αυτές, η ΕΕΕ, σε μια προσπάθεια προσέλκυσης ικανών ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα, δεν αρκείται απλώς στην προβολή της ναυτικής σταδιοδρομίας στα Λύκεια της χώρας και ιδιαίτερα στις πόλεις και στα νησιά που παραδοσιακά τροφοδοτούν τον κλάδο με ικανά στελέχη, ούτε και στις παρεμβάσεις στελεχών της στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο.

Παράλληλα με όλες αυτές τις ενέργειες, με πρωτοβουλίες με εξ ολοκλήρου κάλυψη των δαπανών από κονδύλια της Ενωσης, βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά έργα αναστύλωσης κτιρίων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, ξεκινώντας από την ΑΕΝ Μακεδονίας, η οποία εξελίσσεται σε διεθνές κέντρο εκπαίδευσης ναυτικών.

Εκτός από την αναβάθμιση των υποδομών της συγκεκριμένης ΑΕΝ, η ΕΕΕ έχει χρηματοδοτήσει αντίστοιχα έργα στις ΑΕΝ Σύρου, Χίου, Υδρας, καθώς επίσης και στο Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) Αττικής.

Ατομικές συμβάσεις

Βέβαια για να ανοίξουν οι θέσεις εργασίας σε ελληνικών συμφερόντων πλοία οι Ελληνες πλοιοκτήτες ζητούν από την κυβέρνηση ανταγωνιστικό εργασιακό πλαίσιο, που να προβλέπει ατομικές συμβάσεις εργασίας:

«Απαιτείται η δημιουργία εκείνων των θετικών προϋποθέσεων που θα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους εργασίας, σύμφωνους με τα κρατούντα στην παγκόσμια ναυτιλία και τη διεθνή ναυτεργατική νομοθεσία», επισημαίνουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη και προσθέτουν για τα εργασιακά: «Στην παρούσα φάση υφίσταται ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας με την ηγεσία του ΥΝΑ και επ’ αυτού του θέματος».

Σύμφωνα με στατιστικές και υπολογισμούς διεθνών φορέων, η παγκόσμια ναυτιλία αναμένεται να χρειαστεί μέχρι το 2030 τουλάχιστον 600.000 νέους αξιωματικούς καταστρώματος και μηχανής.

«Για να συνεχίσουμε την παράδοση ικανών στελεχών για τη ναυτιλία χρειαζόμαστε νέο αίμα, κάτι που δεν μπορούν φυσικά να μας προσφέρουν οι Δημόσιες Ναυτικές Σχολές με τη σημερινή μορφή λειτουργίας τους. Επομένως, παράλληλα με την αναβάθμιση των δημόσιων ΑΕΝ χρειαζόμαστε την άμεση ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων», τονίζει ο κ. Λάμπρος και συνεχίζει: «Οι υπάρχουσες Δημόσιες Σχολές Ναυτικής Εκπαίδευσης, όπως λειτουργούν σήμερα, δεν επαρκούν για να επανδρώνουν ούτε τα ελληνικά και τα ελληνόκτητα πλοία, ούτε γα να καλύψουν τη ζήτηση που δημιουργείται από την παγκόσμια ναυτιλία, επομένως κρίνεται απαραίτητη η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, κάτι για το οποίο έχουν δείξει ζωηρό ενδιαφέρον αρκετοί από τους γνωστούς εφοπλιστές που ανήκουν στην ΕΕΕ, και μάλιστα δύνανται να τις λειτουργήσουν μόνοι τους».

Ο κ. Λάμπρος δίνει ιδιαίτερη σημασία στο ότι «οι εξελίξεις στο διεθνές ναυτιλιακό γίγνεσθαι είναι ραγδαίες και πρέπει οι μελλοντικοί αξιωματικοί να είναι σωστά εκπαιδευμένοι. Μόνο με τη συνεχή ενημέρωση και εκπαίδευση θα κρατήσουμε την πρωτιά που κατέχουμε σήμερα παγκοσμίως. Μοναδική λύση είναι η συνεχής αναβάθμιση των Σχολών ΑΕΝ και η ίδρυση ιδιωτικών με σωστούς καθηγητές ναυτοδιδασκάλους. Η Πολιτεία πρέπει να καταλάβει ότι η θάλασσα και η ναυτιλία δεν πρέπει ποτέ να αφεθούν στην τύχη τους. Η Πολιτεία οφείλει να επενδύσει σωστά και με συνέπεια στη ναυτιλία, που αποτελεί αναντίρρητα ίσως τη μοναδική βαριά βιομηχανία της χώρας αυτή την εποχή».

Παράμετροι

Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρο, πρέπει να γίνει ένα νέο ξεκίνημα στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, το οποίο θα βασίζεται στις ακόλουθες παραμέτρους:
■ Ενίσχυση και αναδιοργάνωση των Δημοσίων Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης.
■ Αμεση έναρξη λειτουργίας ιδιωτικών ναυτικών σχολών υπό την προϋπόθεση ότι θα πληρούν τουλάχιστον όσα ισχύουν στις δημόσιες σχολές.
■ Σωστή επιλογή και πρόσληψη ικανών μονίμων ναυτοδιδασκάλων και όχι ωρομίσθιων, όπως ισχύει σήμερα, με αμοιβές ικανοποιητικές ώστε να δείξουν ενδιαφέρον οι πλήρως καταρτισμένοι συνήθως πρώην πλοίαρχοι ή πρώην α’ μηχανικοί.
■ Επέκταση των σχολών, ει δυνατόν, σε όλες τις ειδικότητες του ναυτικού επαγγέλματος, ήτοι, εκτός πλοιάρχων και μηχανικών, ηλεκτρολόγους, θαλαμηπόλους, μάγειρες, φροντιστές κ.λπ., όπως συνέβαινε στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, όταν ανθούσε η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση.
■ Συντονισμένος προγραμματισμός των αρμόδιων υπουργείων Παιδείας, Ναυτιλίας, Τουρισμού και της ΕΕΕ για τη σωστή προβολή του ναυτικού επαγγέλματος στα Λύκεια της χώρας με κατά τόπους επισκέψεις και ομιλίες στους μαθητές, τονίζοντας την καλή πλευρά της επιλογής σταδιοδρομίας στα πλοία, τα οικονομικά οφέλη και την ταχεία εξέλιξη. Παράλληλα, πρέπει να γίνεται σωστή και πιο συχνή παρουσίαση του ναυτικού επαγγέλματος στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και ιδίως στην τηλεόραση.
■ Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες υλοποίησης όλων των πιο πάνω αναφερθέντων στοιχείων και να ιδρύσει άμεσα μία συντονιστική επιτροπή Ναυτικής Εκπαίδευσης στην οποία θα συμμετέχουν εκτός από τα υπεύθυνα στελέχη του υπουργείου και άλλοι φορείς – και κυρίως εκπρόσωποι της ΕΕΕ.

«Το σημερινό τέλμα της ναυτικής εκπαίδευσης μας κάνει να αναπολούμε τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 όταν λειτουργούσαν σε όλη την Ελλάδα, και κυρίως στον Πειραιά, ιδιωτικές σχολές με απόφοιτους καταξιωμένα στελέχη της ναυτιλίας μας, τα οποία βοήθησαν ουσιαστικά στη δημιουργία της μεγάλης ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας. Τότε είχαμε περίπου 75.000 εν ενεργεία Ελληνες ναυτικούς, ενώ σήμερα δυστυχώς έχουμε μόνο 15.000, εκ των οποίων σχεδόν το 1/3 είναι άνεργοι», υπογραμμίζει ο κ. Λάμπρος και καταλήγει: «Αξίζει τον κόπο να μιμηθούμε το παράδειγμα των Φιλιππίνων που τη δεκαετία του ’60 διέθεταν περίπου 50.000 ναυτικούς και από τη στιγμή που παραχώρησαν αθρόα άδειες ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών σχολών έφτασαν σήμερα να διαθέτουν πλήρως καταρτισμένους πάνω από 350.000 ναυτικούς, χωρίς να αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας που πλήττει τους Ελληνες ναυτεργάτες. Η ελληνική ναυτιλία είναι μία ιστορία αγάπης και κανείς μας δεν δικαιούται να την καταστρέψει και να την γκρεμίσει από την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία που διατηρεί τόσα χρόνια επάξια».

Εφοπλιστικό ενδιαφέρον

Η επαναλειτουργία ιδιωτικών σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης αποτελεί νέο τομέα επενδύσεων με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας και των Ελλήνων ναυτικών.

Η ίδρυση των ιδιωτικών ναυτικών σχολών ισχύει νομοθετικά βάσει υπουργικών αποφάσεων. Ετσι όπως εξελίσσονται οι καταστάσεις, οι περισσότεροι φορείς της ναυτιλίας υποστηρίζουν την ιδιωτική εκπαίδευση για έναν και μόνο λόγο: πρέπει να υπάρχει εναλλακτική λύση, πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της επιλογής. «Δεν νοείται να έχουμε ιδιωτικά νοσοκομεία παράλληλα με τα δημόσια, ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα παράλληλα με τα δημόσια και να μην έχουμε ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση παράλληλα με τη δημόσια. Δεν έχει περιθώρια η ελληνική ναυτιλία να παίζει με τέτοιου είδους προβλήματα», τονίζουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.

Ενδιαφέρον από την πρώτη μέρα έδειξαν Ελληνες πλοιοκτήτες, μεταξύ των οποίων ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, με το Κέντρο Ναυτικής Ερευνας και Εκπαίδευσης (Training Center), που περιλαμβάνει την προμήθεια Προσομοιωτών Γέφυρας, Μηχανής & Διαχείρισης Φορτίου, ο Κωνσταντίνος Β. Κωνσταντακόπουλος με τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου ναυτιλιακού κέντρου εκπαίδευσης, του Costamare Maritime Training Services S.A., που σκοπό έχει την επιμόρφωση των Ελλήνων αξιωματικών αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις στη ναυσιπλοΐα, όπου όλα πλέον γίνονται ηλεκτρονικά, οι Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης, και οι Θανάσης, Ανδρέας και Κωνσταντίνος Μαρτίνος.

newmoney.gr