Επιστρέφει ο εφιάλτης της περιόδου του Covid: Ανησυχία για τα άδεια κοντέινερ καθώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζεται

Ακόμη μία επίθεση φέρεται να πραγματοποιήθηκε εχθές από τους αντάρτες Χούτι, αυτή τη φορά σε βάρος του πλοίου μεταφοράς βαρέως φορτίου Ocean Jazz που ανήκει στο πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ από την πλευρά τους διαψεύδουν την επίθεση.

Καθώς η ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν δείχνει σημάδια εξομάλυνσης, οι φορτωτές γίνονται όλο και πιο ανήσυχοι για τη διαθεσιμότητα των άδειων εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που προκαλεί μια μεγάλη ανησυχία στην αλυσίδα εφοδιασμού, ίδια με αυτή που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid.

Εν τω μεταξύ, στο Λονδίνο, ο Arsenio Dominguez, ο νέος γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), άνοιξε την πρώτη συνεδρίαση της υποεπιτροπής υπό τη προεδρία του, επαναλαμβάνοντας το μήνυμά του για ειρήνη στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Θα επαναλαμβάνω τα τρία βασικά μηνύματά μου για την κατάσταση: οι ναυτικοί είναι αθώα θύματα και η ασφάλειά τους είναι πρωταρχικής σημασίας, η αρχή της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας θα πρέπει να τηρείται και να επιτρέπει το ασφαλές εμπόριο βασικών αγαθών, κάνω έκκληση για αποκλιμάκωση της κατάστασης», είπε ο Dominguez, ενώ ζήτησε επίσης την άμεση απελευθέρωση του πλοίου Galaxy Leader και του πληρώματος του, που απήχθησαν από τους Χούτι πριν από δύο μήνες.

Κανένας τομέας δεν γνώρισε μεγαλύτερη αλλαγή από τη βιομηχανία της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με περίπου 90% όλων των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ να επιλέγουν να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την αφρικανική ήπειρο στα ταξίδια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αντί να κινδυνεύουν να δεχτούν επίθεση από τους Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν, και οι οποίοι επιτέθηκαν με πυραύλους και drones σε περίπου 35 εμπορικά πλοία από τον Νοέμβριο του 2023, ως απάντηση στον συνεχιζόμενο πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.

Αυτή η αυξανόμενη ζήτηση της χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων έχει εκτοξεύσει τους ναύλους, ενώ οι εισαγωγείς προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση στα άδεια εμπορευματοκιβώτια, κάτι που αναμένεται να γίνει πολύ πιο δύσκολο τις επόμενες τρεις εβδομάδες προς το κινεζικό σεληνιακό νέο έτος.

Ο Δείκτης Τιμής Εμπορευματοκιβωτίων (xCPSI) που αναπτύχθηκε από το Container xChange, μια γερμανική πλατφόρμα αγοράς κοντέινερ, αξιολογεί τα συναισθήματα που επικρατούν στην αγορά μεταξύ των επαγγελματιών της εφοδιαστικής αλυσίδας σχετικά με την αναμενόμενη τροχιά των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων τις επόμενες εβδομάδες. Από τον Ιανουάριο, οι τιμές xCPSI έχουν εκτιναχθεί σε ιστορικά υψηλά.

Ο Christian Roeloffs, Διευθύνων Σύμβουλος της Container xChange, επεσήμανε ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού διαθέτουν επί του παρόντος πλεονάζουσα χωρητικότητα άνω των 6 εκατομμυρίων teu, που έχει συσσωρευτεί τα τελευταία δύο χρόνια λόγω του ελλείμματος ζήτησης. Αυτή η πλεονάζουσα χωρητικότητα λειτουργεί ως «μαξιλάρι» για την απορρόφηση πιθανών κραδασμών στην εφοδιαστική αλυσίδα, είπε.

«Ο βαθμός του αντίκτυπου εξαρτάται από τη διάρκεια της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα», είπε ο Roeloffs. «Εάν συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και η πλεονάζουσα χωρητικότητα συνεχίσει να απορροφάται, θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε δυνητικά σοβαρές προκλήσεις. Κάνοντας μια σύγκριση με την περίπτωση του Ever Given, όπου σημειώθηκε το μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ κατά τη διάρκεια μιας περιόδου εξαιρετικής δυσκολίας στην εξασφάλιση της χωρητικότητας και της ιστορικής αύξησης της ζήτησης, οι τιμές εκτοξεύτηκαν στα 10πλάσια επίπεδα προ της πανδημίας. Αν και δεν βρισκόμαστε επί του παρόντος σε αυτά τα ιστορικά υψηλά, η πρόσφατη αύξηση των ναύλων είναι αισθητή όταν την παρατηρούμε βραχυπρόθεσμα».

Αυτή την εβδομάδα, η CMA CGM, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία πλοίων μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο, ανακοίνωσε αύξηση της τάξεως των 100 δολαρίων ανά μονάδα για να ισσοροπήσει η κατάσταση.

Εν τω μεταξύ, ο γερμανικός κολοσσός παρουσίασε λεπτομερώς τη νέα υπηρεσία landbridge box μέσω της Σαουδικής Αραβίας. Η εταιρεία είπε ότι θα προσφέρει χερσαίες συνδέσεις από το Jebel Ali, το Dammam και το Jubail με την υπηρεσία μεταφοράς μέσω θαλάσσης από την Τζέντα.

Διαβάστε ακόμα