Μια συγκριτική ανάλυση των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδας και της Τράπεζας της Κύπρου φαίνεται να επιβεβαιώνει την τάση αλλαγής νηολογίου προς την αδελφή χώρα αρκετών Ελλήνων εφοπλιστών, με την Ελλάδα να χάνει ξένο συνάλλαγμα και την Κύπρο να σημειώνει υψηλό πενταετίας σε ναυτιλιακά έσοδα.
Η Τράπεζα της Ελλάδα (ΤτΕ) κατέγραψε στα στοιχεία που παρουσίασε μια απότομη πτώση στην εισροή ξένου συναλλάγματος στην Ελλάδα από τη ναυτιλία κυρίως ως αποτέλεσμα των ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων και των πενιχρών εμπορευματικών μεταφορών. Η πτώση ξεκίνησε τον Ιούλιο μετά την εισαγωγή των capital controls στα τέλη Ιουνίου, και έχει επιταχυνθεί από τότε, ανέφερε η τράπεζα.
Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδα, η μείωση το Σεπτέμβριο έφτασε στο 53%, έχοντας προηγηθεί μια μείωση 46% τον Αύγουστο και 60% τον Ιούλιο, σε σύγκριση με τις ίδιες περιόδους το 2014. Στον αντίποδα, η Τράπεζα της Κύπρου δημοσίευσε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2015, τα έσοδα από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα αυξήθηκαν κατά 9,3%, με την τράπεζα να αναφέρει ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του 2015 οφείλεται στην παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών, με 6% μερίδιο επί της αύξησης.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, με τη μερίδα του λέοντος στο ξένο συνάλλαγμα στον τομέα να προέρχεται από τη ποντοπόρο ναυτιλία, γίνεται σαφές ότι οι έλεγχοι κεφαλαίων είχαν καταστρεπτική επίδραση στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών και τις ταμειακές ροές των τραπεζών, σε αντίθεση με το πρώτο εξάμηνο του έτους που είχε παρουσιαστεί άνοδος.
Η ΤτΕ αναφέρει ότι η εισροή ξένου συναλλάγματος από τη ναυτιλία μειώθηκε σε 598,2 εκατ. ευρώ ($750 εκατ.) το Σεπτέμβριο, έναντι 1,274 δις τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Στο γ΄ τρίμηνο του έτους η εισροή μειώθηκε κατά 1,7 δισ. ευρώ συνολικά.
Ένας παράγοντας ήταν η πτώση στην παγκόσμια αγορά ξηρού φορτίου, η οποία έφερε το δείκτη Baltic Exchange, στις 20 Νοεμβρίου σ’ ένα ιστορικό χαμηλό. Καθώς οι περισσότεροι Ελληνόκτητοι στόλοι περιλαμβάνουν πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην εκτιμάται ότι η τάση είναι, το τελευταίο τρίμηνο του έτους, να δούμε μια περαιτέρω μείωση στις εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος.
Σύμφωνα με τον Κώστα Γαλαταριώτη, πρόεδρο του ΕΒΕ Λεμεσού, περίπου 42 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εγγραφεί στην Κύπρο μέχρι στιγμής το 2015, δίνοντας δυνητικά στη ναυτιλιακή πρωτεύουσα του νησιού, τη Λεμεσό, μια περαιτέρω ώθηση, δεδομένου ότι παίζει σημαντικό ρόλο στο να οδηγήσει την Κύπρο σε έξοδο από την κρίση.
Αν και απ’ ότι φαίνεται λίγες εταιρείες έχουν στήσει την επιχείρηση τους σε ένα από τα κορυφαία κέντρα διαχείρισης πλοίων παγκοσμίως, η Τράπεζα Κύπρου αναφέρει πως το πρώτο εξάμηνο τα έσοδα από τη ναυτιλία έφτασαν τα 464 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 9,35% σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του 2014, και το υψηλότερο επίπεδό τους την τελευταία πενταετία.
Η Γερμανία βέβαια εξακολουθεί να ηγείται με 44% των κερδών, μειωμένα κατά 6% από το δεύτερο εξάμηνο του 2014, αλλά η τράπεζα αναφέρει πως το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του 2015 οφείλεται στην παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών.
Μεταξύ των νέων ελληνικών ονομάτων που συνδέονται με την Κύπρο είναι το Golden Union Shipping/Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Enesel/ Νίκος Σ. Λεμός, Sun Enterprises/Γιώργος Σ. Λιβανού, Maran Trading Ltd/Τζον Αγγελικούσσης, Chandris Shipmanagement (Cyprus) και Minerva (Cyprus) Ltd/Ανδρέας Μαρτίνος.
Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι η κίνηση από Έλληνες για επανεγκατάσταση δεν ξεκίνησε κυρίως μετά τα μέσα του τρέχοντος έτους. Εάν η διαδικασία αλλαγής νηολογίου μετατραπεί σε αύξηση των εταιρειών διαχείρισης πλοίων που πραγματικά εγκαθίστανται στην Κύπρο, αυτό αναμένεται να συμβάλει σε ακόμη σημαντικότερο βαθμό στην οικονομική ευημερία της Κύπρου, μέσω του φόρου προστιθέμενης αξίας, της ακίνητης περιουσίας, και των λοιπών εσόδων.