Εξι μέτρα κατά της ακτοπλοϊκής κρίσης πρότεινε ο Γιώργος Γράτσος

Tη λήψη έξι μέτρων, προκειμένου να μειωθεί το μεταφορικό κόστος της ελληνικής ακτοπλοΐας που απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου και λειτουργεί σε βάρος της τουριστικής και νησιωτικής ανάπτυξης πρότεινε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου, Γιώργος Γράτσος.

Μιλώντας για την ακτοπλοΐα, ο πρόεδρος του ΝΕΕ, επεσήμανε ότι τα ελληνικά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία προσφέρουν ακριβό μεταφορικό έργο που επιβαρύνει τα νησιά και αποτρέπει τον τουρισμό.

 Ένας από τους κύριους λόγους του αυξημένου λειτουργικού κόστους για την ακτοπλοΐα είναι το εργατικό κόστος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΝΕΕ, ο οποίος έφερε το παράδειγμα ότι ένα πλοίο που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ευρώπη έχει 17 άτομα πλήρωμα, ενώ το ίδιο στη χώρα μας χρειάζεται 31 άτομα. Επίσης άλλο πλοίο που λειτουργεί στην Ε.Ε. με 32 άτομα πλήρωμα στη χώρα μας χρειάζεται 52, σύμφωνα με τον κ. Γράτσο.

Για το θέμα της επιδότησης των αγόνων γραμμών συνέκρινε την ακτοπλοΐα με τα μέσα μεταφοράς στη στεριά, τον ΟΣΕ και τις αστικές συγκοινωνίες.

Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του ΝΕΕ κάθε Ελληνας επιβαρύνεται για επιχορηγήσεις προς ΟΣΕ και ΟΑΣΑ με 115,10 ευρώ ετησίως, ενώ για την ακτοπλοΐα επιβαρύνεται με μόλις 3,45 ευρώ. Μόνο ο επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται με 3% επίναυλο επί του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου πρόσθεσε. Από την άλλη πλευρά μόνο αμελητέο δεν είναι το έργο της ακτοπλοΐας, καθώς τα επιβατηγά πλοία εξυπηρετούν 1.566.000 νησιώτες ή το 14,2% του πληθυσμού της χώρας και το 75% των τουριστών που μεταφέρουν.

Υπογράμμισε ότι ο ελληνικός επιβατηγός στόλος είναι από τους πλέον εκσυγχρονισμένους στην Ευρώπη και εκτελεί κάθε χρόνο 2,9 δισ. χιλιόμετρα μεταφέροντας 17 εκατ. επιβάτες, 570.000 βαρέα οχήματα και 1,6 εκατ. ΙΧ.

Ο Γ.Γράτσος ζήτησε να γίνουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ανταγωνιστικές. Πιο συγκεκριμένα :

– να εφαρμοσθούν οι κοινοτικοί κανονισμοί για τον κλάδο,

– να εναρμονισθεί το καθεστώς επάνδρωσης των πλοίων στα όσα ορίζουν οι οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ),

– η διάρκεια της εργασίας επί των πλοίων να αναμορφωθεί και να προσαρμοσθεί στις απαιτήσεις λειτουργίας τους,

– να υιοθετηθεί η ελαστική συνεργασία των εταιρειών, που σε συνδυασμό με την κατάργηση της υποχρεωτικότητας των δρομολογίων θα εξυπηρετηθούν οι μεταφορικές ανάγκες των νησιών με λιγότερο κόστος.

– να μπορούν τα πλοία να προσαρμόζουν την ταχύτητά τους και τα δρομολόγιά τους κατόπιν προειδοποίησης.

– να μειωθεί ο ΦΠΑ στους ναύλους στα επίπεδα του 6,5%.

Το ΝΕΕ υπολογίζει ότι αν εφαρμοστούν τα παραπάνω μέτρα τότε θα μειωθεί κατά 30% το μεταφορικό κόστος, θα αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα προς τα νησιά, θα δημιουργηθούν περί τις 100.000 θέσεις εργασίας και θα εδραιωθεί η βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού στόλου.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, από την πλευρά του τόνισε ότι το ίδρυμα συνεργάζεται άριστα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, ενώ έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην ακτοπλοΐα ζητώντας, όπως είπε χαρακτηριστικά από όλους τους εμπλεκόμενους να σκύψουν με μεγαλύτερη προσοχή στον κλάδο και άμεσα.

Την εκδήλωση του ΝΕΕ χαιρέτησε και ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Α΄Πειραιά, Θοδωρής Δρίτσας ο οποίος σημείωσε την ανάγκη επανεξέτασης μίας σειράς θεμάτων και αντιλήψεων, μέσα από διάλογο, προκειμένου όλες οι πλευρές να συνεισφέρουν αναλογικά σε μία νέου τύπου ανάπτυξη της χώρας.

naftemporiki.gr