ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αλλαγές και στα εργασιακά στην ακτοπλοΐα στο νέο νομοσχέδιο του ΥΝΑ

Με σαρωτικές αλλαγές ξαναγράφεται το νομοσχέδιο- σκούπα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στο οποίο θα περιληφθούν και αλλαγές στα εργασιακά στην ακτοπλοΐα, με στόχο να έχει ψηφιστεί μέχρι τέλος Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ αν και επιχειρεί να υποβαθμίσει το θέμα έχει υποχρεωθεί να δεχτεί εκτεταμένες αλλαγές στο αρχικό σχέδιο, που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, οι οποίες ζητήθηκαν όχι μόνο από ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜ. ΑΡ αλλά ακόμα και από τη ΝΔ.

Σύμφωνα, πάντα, με πηγές του υπουργείου οι αλλαγές, που θα γίνουν θα αφορούν σχεδόν το σύνολο των κεφαλαίων του σχεδίου νόμου. Και ειδικότερα:

1. Θα υπάρξει ρητή αναφορά στο Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής, κατοχυρώνοντας την συνέχιση της ύπαρξης και λειτουργίας του στο νέο ΥΝΑ αν και κύκλοι του ΥΝΑ έλεγαν ότι δεν υπήρχε πρόθεση κατάργησής του.

2. Στο σκέλος της Ακτοπλοΐας: Επανεξετάζεται το άρθρο για την επίταξη πλοίου (σ.σ. είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποσυρθεί), θα γίνουν τροποποιήσεις στις διατάξεις για την Χάρτα Δικαιωμάτων Επιβατών και θα περιληφθούν τροποποιήσεις του νόμου 2931/01 σε σχέση με τα εργασιακά και τα δρομολόγια πλοίων.

Πληροφορίες επιμένουν ότι θα προχωρήσει η κατάργηση της 10μηνης επάνδρωσης των πλοίων, γεγονός, που σημαίνει ότι θα αυξηθεί ο χρόνος ανεργίας των ναυτεργατών ενώ θα δοθεί δυνατότητα στις εταιρείες να αντικαθιστούν τα πλοία τους σε μια γραμμή.

3. Στο θέμα των ποντοπόρων θα υπάρξουν αλλαγές, ίσως στην κατεύθυνση της διατήρησης των ελεύθερων διαπραγματεύσεων αλλά όχι στο πνεύμα της διάταξης- όπως έλεγαν κύκλοι του ΥΝΑ- για την καθιέρωση ατομικών συμβάσεων στα κατώτερα πληρώματα.
Επίσης, αλλαγές θα γίνουν και στο θέμα του Μητρώου Ναυτικών, με τροποποίηση στις προϋποθέσεις ένταξης και την καθιέρωση διαφορετικών όρων για αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα.

4. Στις ρυθμίσεις για την Πλοηγική Υπηρεσία θα γίνουν αλλαγές αλλά όχι στην κατεύθυνση της αποδοχής της πρότασης των πλοηγών. Πιθανότατα θα δοθεί ένα μεταβατικό διάστημα εφαρμογής του προτεινόμενου συστήματος διατήρησης της πλειοψηφίας των μετοχών από το Δημόσιο ίσως για 2 χρόνια, ώστε να αποφασιστεί ακολούθως εάν θα δοθεί και με ποιους όρους (αποτίμηση κ.α) η πλειοψηφία των μετοχών στους πλοηγούς.

5. Στο σκέλος των λιμανιών οι αλλαγές θα είναι ευρύτατες, αφού αλλάζει πλήρως το πνεύμα του σχεδίου νόμου και ενώ για τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών φαινόταν να τον παίρνει το ΥΝΑ τώρα θα επανέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ.

Μάλιστα, όπως έλεγαν κύκλοι του ΥΝΑ το ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασίσει μέχρι τέλος Φεβρουαρίου για το εάν οι ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρήσουν με παραχωρήσεις δραστηριοτήτων ή με πωλήσεις μετοχών. Πάντως, σημείωναν με νόημα ότι το Μνημόνιο προβλέπει ιδιωτικοποιήσεις κυρίως μέσω παραχωρήσεων.

Αλλαγές φαίνεται ότι θα υπάρξουν και στην λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, που δεν προβλεπόταν να είναι Ανεξάρτητη Αρχή αλλά ακόμα είναι αδιευκρίνιστο σε ποια κατεύθυνση θα είναι οι τροποποιήσεις.

Πάντως, τα Λιμενικά Συστήματα (Αττικό, Βορείου Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας και Ηράκλειο) φαίνεται ότι θα παραμείνουν με κάποιες διευκρινήσεις, όπως ότι μέσα στα σχήματα το κάθε λιμάνι θα διατηρεί αυτοτέλειά του με διοίκηση και διευθύνοντα σύμβουλο. Από εκεί και πέρα μέσα στο ενιαίο σχήμα θα κρίνεται ο ρόλος του καθενός σε συνάρτηση για το που υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον κ.ο.κ.

Ειδικά, για τον ΟΛΠ πηγές του ΥΝΑ έλεγαν, πάντως, ότι δεν θα πρέπει να δημιουργηθεί μονοπώλιο στον χώρο των εμπορευματοκιβωτίων.

Η λιμενεργασία

Τέλος, για τα λιμενεργατικά εάν και δεν είναι θέμα του σχεδίου νόμου πηγές του ΥΝΑ έλεγαν ότι ισχύει η εξαίρεση από το «άνοιγμα» του επαγγέλματος των λιμενεργατών σε ΟΛΠ και ΟΛΘ. Όμως, για τα άλλα λιμάνια ετοιμάζεται σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας Μητρών καταγραφής λιμενεργατών και θα καθοριστούν και όροι κατάρτισης και πιστοποίησης.

Το τι είδους κατάρτιση θα προβλεφθεί είναι προς συζήτηση. Όμως, όλοι θα πρέπει να ενταχθούν στο Μητρώο για να μπορούν να εργάζονται ως λιμενεργάτες γεγονός που δίνει την βάσιμη αίσθηση ότι σε πολλά λιμάνια θα ξεκινήσει διαδικασία αξιολόγησης.

Να σημειωθεί ότι δεν έχει αποφασιστεί εάν θα πρέπει να πιστοποιούνται και οι εταιρείες παροχής λιμενεργασίας, που έχουν αναπτυχθεί κυρίως στην προβλήτα της Cosco και για τις τελικές αποφάσεις θα ληφθεί υπόψη η διεθνής εμπειρία.

pireas2day.gr