Τα ναυτιλιακά «παραμύθια»…..

Του
Θανάση Λαμπρόπουλου

Η εμπορική μας ναυτιλία, είναι ένας από τους κλάδους που θα καταπολεμήσει την ανεργία, τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά, λένε και ξαναλένε (λες και ζουν σε άλλη χώρα), οι υπουργοί της τρι-κομματικής κυβέρνησης, ενώ ο καθ ύλην αρμόδιος υπουργός ο οποίος μάλιστα εκλέγεται από τη ναυτική ακριτική Χίο, κάνει ότι είναι δυνατόν, να εξαφανίσει και τον τελευταίο έλληνα ναυτικό, ο αριθμός των οποίων σύμφωνα με τον γγ της ΠΝΟ Γιάννη Χαλά, σήμερα το 2013, δεν ξεπερνά τους 16.000 ναυτικούς εκ των οποίων μόνο οι 5 με 6 χιλιάδες, έχουν δουλειά.

Και η εξαφάνιση των τελευταίων ελλήνων ναυτικών αν μη τι άλλο από τα 800 περίπου ελληνικά εμπορικά πλοία έρχεται από το περίφημο πολυνομοσχέδιο του Κ. Μουσουρούλη, το οποίο αν τελικά ψηφιστεί από την Βουλή θα είναι η ταφόπλακα, αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν οι συνδικαλιστές, τόσο της ΠΝΟ, όσο και άλλων εργατικών συνδικάτων, τα μέλη των οποίων έχουν άμεση σχέση με τη ναυτιλία.

Και θα είναι η ταφόπλακα αφού καταργεί ΣΣΕ και οργανικές συνθέσεις, τόσο στα ποντοπόρα πλοία όλων των τύπων, όσο και στα εναπομείναντα πλοία της ακτοπλοΐας, όπου και εργάζονται οι περισσότεροι έλληνες ναυτικοί.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην επιβατηγό ναυτιλία οι άνεργοι έλληνες ναυτικοί είχαν φτάσει τους 3.166 όταν τον ίδιο μήνα του 2008 δεν ξεπερνούσαν τους 506 ναυτικούς, ενώ την ίδια στιγμή που οι έλληνες ναυτικοί έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τα ελληνικά και ελληνόκτητα πλοία, η ναυτιλία μας κατέχει την ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, αφού σύμφωνα με μελέτη του ΝΕΕ που έγινε τον Γενάρη του 2013, οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από 4.064 εμπορικά πλοία εκ των οποίων εκτιμάται ότι τα 3.760 είναι ποντοπόρα.

Επίσης στην ίδια μελέτη αλλά και από επίσημα στοιχεία της his Fairplay World Shipping Encyclopedia για το 2012, τα περισσότερα από τα ελληνόκτητα πλοία είναι νηολογημένα σε ξένες σημαίες, ενώ το 52% των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στα χρηματιστήρια του πλανήτη, έχουν αφεντικά έλληνες πλοιοκτήτες οι οποίοι φυσικά και αυξάνουν τα κέρδη τους.

Όμως στην μελέτη του ΝΕΕ το οποίο κατέχει τη θέση του ναυτιλιακού συμβούλου της τρι-κομματικής κυβέρνησης αναγράφονται και στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τα οποία το 2008 το 42% των απασχολούμενων ναυτικών σε εμπορικά πλοία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ δεν ήταν έλληνες, ενώ πάντα με την ίδια κρατική υπηρεσία το 2008 οι ναυτικοί που δούλευαν σε φορτηγά και δεξαμενόπλοια αριθμούσαν 17.018 από αυτούς οι 15.414, δηλ. το 91% ήταν σε πλοία με ελληνική σημαία και μόλις το 44% είχαν την ελληνική υπηκοότητα.

Πάντα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ αλλά και την μελέτη του ΝΕΕ που έγινε τον Γενάρη του 13, το σύνολο των ενεργών ναυτικών-ανεξαρτήτως εθνικότητας- που βρίσκεται στα ελληνόκτητα εμπορικά πλοία- ανεξαρτήτου σημαίας- δεν ξεπερνά τους 17.000 ναυτικούς ενώ τονίζεται ότι το 2011 και σύμφωνα με την έκθεση World Monitor του Οικου Clarksons, οι έλληνες πλοιοκτήτες βρέθηκαν στην κορυφή των νέων παραγγελιών παγκοσμίως επενδύοντας κεφάλαια της τάξης των 13.000.000.000 δολάρια.

Και βεβαίως βεβαίως την ίδια στιγμή που οι έλληνες πλοιοκτήτες κρατούν τα σκήπτρα της παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης και θα μπορούσαν αν μη τι άλλο να έχουν περιορίσει στο ελάχιστο την ανεργία το ποσοστό της οποίας στο τέλος του 2012 ήταν σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΝΕ 27% ενώ την ίδια ώρα το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα ήταν 26,8%, η ανεργία πάει να πάρει εκρηκτικές διαστάσεις καθώς με τη ψήφιση του πολυνομοσχεδίου στα ακτοπλοϊκά πλοία δεν θα μειωθούν μόνο οι οργανικές συνθέσεις που επιβάλλονται σύμφωνα με την κείμενη ελληνική νομοθεσία, αλλά θα περιοριστεί και ο χρόνος εκτέλεσης των πλοίων της ακτοπλοΐας.

Κάτι που σύμφωνα με τον γγ της ΠΝΟ Γιάννη Χαλά θα αυξήσει επιπλέον την ανεργία στους εναπομείναντες έλληνες ναυτικούς, από τους οποίους άνεργοι ήταν τον Γενάρη του 2013 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΝΕ οι 4.438,ενω ανάμεσα σε αυτούς συμπεριλαμβάνονταν και πλοίαρχοι και μηχανικοί, ειδικότητες που πριν λίγα χρόνια ήταν δυσεύρετες.

Και βεβαίως θα πρέπει να τονισθεί ότι τα “πράγματα” είναι δύσκολα πλέον για τις ακτοπλοικές εταιρίες αλλά δεν φταίνε οι έλληνες ναυτικοί. Φταίει μόνο ο υπερδανεισμός τους από τις τράπεζες, η ακρίβεια του πετρελαίου, αλλά και η οικονομική κατάσταση όλων των ελλήνων η οποία και τους εμποδίζει πλέον να…..επιβιβάζονται στα ακτοπλοικά μας πλοία.

Και βεβαιότατα ο καθ ύλην υπουργός θα έπρεπε ήδη να είχε φροντίσει ώστε να έχουν πάρει τα δεδουλευμένα τους όλοι οι έλληνες ναυτικοί των ακτοπλοικών πλοίων, καθώς επίσης και οι εργαζόμενοι των εταιριών οι οποίοι σήμερα σε κάποιες εταιρίες που μάλιστα είναι και μεγάλες εργάζονται χωρίς να αμείβονται.
Και δεν είναι και λίγοι.

zougla.gr