«Η προγραμματισμένη ακινησία τού “Blue Star Patmos” ήταν το Φεβρουάριο και το Μάρτιο του 2014. Μετά από αίτημά μας, θα ξεκινήσει στις 22 Οκτωβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 6 Ιανουαρίου. Στις 7 Ιανουαρίου το πλοίο θα επιστρέψει στα τακτικά του δρομολόγια», δήλωσε στο «Ε» ο διευθυντής Πωλήσεων της Blue Star Ferries, Διονύσης Θεοδωράτος.
Στην ερώτηση αν το πλοίο πρόκειται να αντικατασταθεί, ο κ. Θεοδωράτος ήταν ξεκάθαρος πως δε σκοπεύει η εταιρεία να το αντικαταστήσει με άλλο. Έτσι, από την ερχόμενη Τρίτη 22 του μήνα σταματάει η καθημερινή σύνδεση της Λέσβου και της Χίου με τον Πειραιά, μετά από 42 χρόνια.
Η παραπάνω εξέλιξη ήταν αναμενόμενη για τους αναγνώστες τού «Ε». Αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού είχαμε γράψει πως μόνο θετικές δεν είναι οι εξελίξεις στον κλάδο της ακτοπλοΐας, στηριζόμενοι σε δήλωση ναυτιλιακού παράγοντα που υποστήριζε πως «δε θα είναι τόσο φθηνά τα εισιτήρια και τόσο συχνά τα δρομολόγια των πλοίων στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη».
Σύμφωνα με το νόμο που ψηφίσθηκε την άνοιξη, τα πλοία τις ακτοπλοΐας που είναι δρομολογημένα στις ελεύθερες γραμμές, υποχρεούνται να πραγματοποιούν δρομολόγια 10 μήνες το χρόνο. Η ετήσια ακινησία τους έχει διάρκεια δύο μηνών και μπορεί να παραταθεί για 45 ημέρες ακόμα. Δηλαδή η ετήσια ακινησία μπορεί να φθάσει έως τις 105 ημέρες (τρεισήμισι μήνες).
Αν η παραπάνω ρύθμιση αξιοποιηθεί και από τα δύο πλοία που είναι δρομολογημένα στη γραμμή, τότε σημαίνει πως η Χίος και η Λέσβος θα μείνουν χωρίς καθημερινή σύνδεση για επτά μήνες. Επί του παρόντος, τη ρύθμιση του νόμου αξιοποιεί μόνο το «Blue Star Patmos», τo «Νήσος Χίος» θα αντικατασταθεί προσωρινά από το «Αριάδνη».
Μόνο!
Από τις 2 Σεπτεμβρίου, το «Blue Star Patmos» πραγματοποιούσε τρία δρομολόγια την εβδομάδα στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη. Άλλα τόσα πραγματοποιεί το «Νήσος Χίος». Το Σάββατο δεν υπάρχει πλοίο στη γραμμή. Κατά συνέπεια, οι περίπου 135.000 κάτοικοι της Λέσβου και της Χίου θα εξυπηρετούνται για τη μετακίνησή τους μόνο από τρία ακτοπλοϊκά δρομολόγια την εβδομάδα για τους επόμενους δυόμισι μήνες.
Τακτικότερη θα είναι η μεταφορά των εμπορευμάτων, καθώς υπάρχει το «Πελαγίτης» που μεταφέρει φορτηγά και άλλα οχήματα και το οποίο θα συνεχίσει να πραγματοποιεί δύο δρομολόγια την εβδομάδα στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη.
Ζημιογόνα τα χειμερινά δρομολόγια
Παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς, από την πρώτη ημέρα που δρομολογήθηκε το «Blue Star Patmos» στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη, εξέφραζαν τις αμφιβολίες τους για το κατά πόσο μπορεί να καλύψει τα έξοδά του. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως τα λειτουργικά έξοδα του πλοίου ανέρχονται στις 66.000 ευρώ σε κάθε ταξίδι.
Αν σε αυτά προστεθούν οι τόκοι και τα δάνεια που λήφθηκαν για να κατασκευαστεί, τότε γίνεται αντιληπτό πως το πλοίο πρέπει να συγκεντρώνει έσοδα περίπου 100.000 ευρώ σε κάθε ταξίδι για να μην είναι ζημιογόνο. Πιθανόν να αποτελούν εξαίρεση οι καλοκαιρινοί μήνες, όταν η επιβατική κίνηση είναι αυξημένη.
Η εταιρεία γνώριζε από την αρχή πως τα οικονομικά δεδομένα της γραμμής δύσκολα μπορούσαν να στηρίξουν τη δρομολόγηση του πλοίου, παρ’ ότι όλοι την αντιμετώπισαν θετικά ως νεότευκτου. Ωστόσο, υπήρχε η πεποίθηση πως το πλοίο θα έφερνε περισσότερους επιβάτες. Αλλά η ένταση της κρίσης και ο εκμηδενισμός του εσωτερικού τουρισμού δεν επέτρεψαν να επιβεβαιωθεί ο στόχος.
Η απόφαση της Blue Star Ferries να θέσει εκτός δρομολογίων το πλοίο για δυόμισι μήνες, η επίσπευση της ετήσιας ακινησίας του και η μη αντικατάστασή του είναι σαφείς ενδείξεις πως τα οικονομικά προβλήματα της εταιρείας είναι οξυμμένα.
emprosnet.gr