ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Προς συμφωνία στις διαπραγματεύσεις »ΟΛΠ – Cosco»

Προς θετική κατάληξη φαίνεται να οδεύει το σίριαλ του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ (ΟΛΠ+5,40%) και Cosco, καθώς οι επαφές μεταξύ των δύο πλευρών ήταν συνεχείς και χθες.

Αντικείμενο των διαπραγματεύσεων που πρέπει να ολοκληρωθούν σήμερα, σύμφωνα με την αρχική συμφωνία των δύο μερών, ήταν το αίτημα της Cosco για αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος για ορισμένα χρόνια. Ενα αίτημα που πάει «πακέτο» με την επένδυση 224 εκατ. ευρώ για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, τη μεταφορά του προβλήτα πετρελαιοειδών και τη δημιουργία μαρίνας και αλιευτικού καταφυγίου.

Χθες το βράδυ, αναφέρθηκε στη «Ν», από τον ΟΛΠ, ότι οι επαφές είναι συνεχείς, με στόχο να «οδηγηθούμε έτσι σε κάποια θετική λύση».

Σε κάθε περίπτωση, ο ΟΛΠ, σήμερα ή το αργότερο αύριο, θα πρέπει να εκδώσει μία ανακοίνωση με το αποτέλεσμα των συζητήσεων, όπως ανάλογη είχε εκδώσει στις 26/7, με την οποία γνωστοποιούσε την παράταση των συζητήσεων για ένα μήνα ακόμη και μέχρι σήμερα 29/8.

Εάν, πάντως, δεν υπάρξει συμφωνία και η υπόθεση οδηγηθεί στη διαιτησία, τότε η Cosco-ΣΕΠ δεν θα προχωρήσει στην επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ και θα χαθούν 500 θέσεις εργασίας, όπως και τα υπόλοιπα οφέλη που προκύπτουν από την πρότασή της.

Χθες, ο ΟΛΠ στην επίσημη ανακοίνωσή του, τη σχετική με τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, αναφέρει για το συγκεκριμένο θέμα ότι «ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε. με μνημόνιο συνεργασίας συνεξετάζουν την κατασκευή με σύμβαση παραχώρησης του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ, δαπάνης 224 εκατ. ευρώ, που θα καταβάλει η ΣΕΠ Α.Ε.».

Στην ίδια ανακοίνωση ιδιαίτερη αίσθηση κάνει η αναφορά στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Σε σχέση με την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, σημειώνεται στην ανακοίνωση, η κυβέρνηση μέχρι το τέλος του έτους θα αποφασίσει αν αυτή θα γίνει μέσω της πώλησης πακέτου μετοχών ή μέσω της ευρωπαϊκής πολιτικής των παραχωρήσεων σε πολλούς χρήστες, βάσει και των προτάσεων του Μνημονίου ΙΙΙ.

Παράλληλα, η διοίκηση του ΟΛΠ υπενθυμίζει ότι η κυβέρνηση, τον Απρίλιο 2013, με το Ν. 4150/13, αποφάσισε την απορρόφηση από τον ΟΛΠ Α.Ε. των 3 λιμένων της Αττικής (Ραφήνας, Λαυρίου, Ελευσίνας), συγχώνευση η οποία θα οδηγήσει σε αύξηση της περιουσίας του ΟΛΠ Α.Ε. και του μετοχικού του κεφαλαίου (Αττικό Λιμενικό Σύστημα).

Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, ο ΟΛΠ παρουσίασε αύξηση κερδών προ φόρων κατά 92,54% (3.729.941 ευρώ έναντι 1.937.186 το 2012) και αύξηση κερδών μετά από φόρους κατά 208,64% (3.456.897 ευρώ έναντι 1.120.048 του 2012).

Τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου 2013 είναι τα καλύτερα μετά το 2007, αφού οι οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας συνεχώς βελτιώνονται. Το τρίτο τρίμηνο 2013 αναμένεται να είναι ακόμη θετικότερο στα έσοδα και την κερδοφορία λόγω κρουαζιέρας, ανέφερε στην εισήγησή του προς το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης.

Παρά τη συνεχιζόμενη κρίση στις μεταφορές, προστίθεται στην εισήγηση, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας υπέστη ελάχιστη μείωση (-2,14%), ενώ τα συνολικά έξοδα μειώθηκαν κατά -5,05%. Τα χρηματικά διαθέσιμα στις 30.06.2013 ανήλθαν σε 21,3 εκατ. ευρώ, έναντι 8,6 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ η καθαρή θέση της εταιρείας ανήλθε σε 161,9 εκατ. ευρώ, έναντι 155,9 εκατ. ευρώ το 2012.

Οι αμοιβές προσωπικού αντιστοιχούν πλέον στο 53% του τζίρου, έναντι 71% του 2008, ποσοστό το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο της λιμενικής βιομηχανίας (51%). Ολοι οι δείκτες (ρευστότητας, EBITDA και δανειακής επιβάρυνσης) είναι βελτιωμένοι, ενώ οι κίνδυνοι ή αβεβαιότητες είναι ασήμαντα, αφού η εταιρεία δεν έχει συναλλαγματικούς ή άλλους κινδύνους.

Η εταιρεία, μετά την ολοκλήρωση των υποδομών στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (Προβλήτας Ι), έστρεψε τις πολιτικές της στους τομείς κρουαζιέρας και car-terminal. Ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του A’ Διεθνούς Terminal (Μιαούλης) και άρχισε να λειτουργεί ο Β΄ Διεθνής Σταθμός (Θεμιστοκλέους), εξυπηρετώντας μέχρι και 24.000 επιβάτες κρουαζιέρας ημερησίως. Ηδη, το πρώτο επτάμηνο, η κρουαζιέρα transit είναι αυξημένη κατά 11,6%. Στο car-terminal ολοκληρώθηκε το έργο του επιλιμένιου σιδηροδρομικού σταθμού μεταφοράς αυτοκινήτων.

120 εκατ. από την Ε.Ε.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το έργο της επέκτασης του νοτίου λιμένα κρουαζιέρας, δαπάνης 120 εκατ. ευρώ, με κοινοτική χρηματοδότηση 95%. Ο Οργανισμός προχωράει με γρήγορους ρυθμούς το έργο της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά.

naftemporiki.gr

Cosco: Ζητά την κατάργηση του ελάχιστου τιμήματος

Της Αγγελικής Καλλή

Την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος που καταβάλλει η Cosco για κάθε χρόνο παραχώρησης του εμπορευματικού σταθμού του ΟΛΠ στη θυγατρική της Cosco Pacific, φέρεται να ζήτησε από τη διοίκησή του ο κινεζικός όμιλος.

Το πολύ σοβαρό αυτό θέμα για την πορεία των οικονομικών του οργανισμού τέθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, χθες υπόψη του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ, όπου πάντως ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Ανωμερίτης δήλωσε ότι το 2013 θα είναι μία κερδοφόρα χρονιά, ενώ ο οργανισμός θα απορροφήσει τρία λιμάνια της Αττικής (Ραφήνα, Ελευσίνα, Λαύριο) ενισχύοντας τη θέση του.

Mε το υπουργείο Οικονομικών

Το Δ.Σ. δεν έλαβε, σύμφωνα με πληροφορίες, κάποια απόφαση, καθώς είναι πιθανό το θέμα να αποτελέσει αντικείμενο χειρισμών από το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών.

Για το 2013 το συνολικό ποσό το οποίο πρέπει να καταβληθεί στο οργανισμό από τη Cosco υπολογίζεται στα 28 εκατ. ευρώ, μέρος του οποίου αποτελεί το ελάχιστο εγγυημένο τίμημα.

Το αίτημα των Κινέζων διατυπώνεται παράλληλα με την καταγραφή ζημιών ύψους 1,5 δισ. δολ. του ομίλου για το 2012, όπως μετέδωσε χθες η ιστοσελίδα Tradewinds. H Cosco καταγράφει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά αυξημένες ζημίες, κάτι το οποίο δίνει το δικαίωμα στις χρηματιστηριακές αρχές να επιβάλουν περιορισμό στην ημερήσια διακύμανση των μετοχών. Αναλυτές αποδίδουν τις ζημίες στην πτώση του θαλάσσιου εμπορίου και στο υψηλό κόστος των καυσίμων, ενώ εκτιμούν ότι ο όμιλος θα πρέπει να προχωρήσει σε πωλήσεις πλοίων του.

Η δεύτερη φορά

Από την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης ΟΛΠ – Cosco το 2009 είναι η δεύτερη φορά που ο όμιλος ζητά μεταβολή όρων της. Η πρώτη μεταβολή έγινε το 2011 και κυρώθηκε από τη Βουλή, αλλά τότε οι όροι που μεταβλήθηκαν δεν αφορούσαν ευθέως το τίμημα.

Η σύμβαση προβλέπει ότι το ελάχιστο εγγυημένο τίμημα αυξάνει ανάλογα με τις κινήσεις που πραγματοποιούνται από το λιμάνι του Πειραιά κάθε χρόνο. Το 2012 η Cosco διακίνησε μέσω Πειραιά 2 εκατ. κοντέινερ υπερβαίνοντας το συμβατικό στόχο των 1,4 εκατ. κοντέινερ, ενώ το 2013 υπολογίζει ότι θα διακινήσει 2,5 εκατ. κοντέινερ ανοίγοντας και ένα μέρος της νέας προβλήτας ΙΙΙ.

Διπλάσια κοντέινερ θέλει η MSC

Πρόταση για το διπλασιασμό, το 2013, των κοντέινερ που διακινεί από την προβλήτα Ι του ΟΛΠ, κατέθεσε στη διοίκησή του ο ιταλοελβετικός όμιλος της MSC. Σύμφωνα με τη σύμβαση που έχουν υπογράψει τα δύο μέρη η MSC διακινεί 150.000 κοντέινερ. Η νέα πρότασή της περιλαμβάνει τη διακίνηση 300.000 κοντέινερ με εκπτώσεις στις χρεώσεις. Το επιτελείο του ευρωπαϊκού ομίλου επιλέγει να αντικαταστήσει με τον Πειραιά φορτία που σήμερα διακινεί μέσω λιμανιών της Τουρκίας και της Βηρυτού.

imerisia.gr