Πειραιάς
19°C

7 σημαντικές διαφορές πλοίου και σκάφους που πρέπει να γνωρίζεις

26/04/2025

Διαφορές πλοίου και σκάφους: Εμπορικό πλοίο μεταφοράς κοντέινερ δίπλα σε μικρή βάρκα

Πολλοί μπερδεύουν τις διαφορές πλοίου και σκάφους, όμως υπάρχουν επτά βασικά σημεία που ξεχωρίζουν αυτά τα δύο. Μάθε ποια είναι και γίνε expert στη ναυτιλιακή ορολογία!

Παρά το γεγονός ότι ο καθένας ξέρει τις περισσότερες διαφορές πλοίου και σκάφους, υπάρχουν αρκετοί που συχνά μπερδεύουν αυτούς τους δύο όρους. Τεχνικά, υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ τους και αυτό οδηγεί σε μεγάλη σύγχυση.

Ενώ μιλάμε για τις διαφορές πλοίου και σκάφους, το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό κάποιου είναι τα μεγέθη τους. Παραδοσιακά, οι άνθρωποι θεωρούν τα πλοία ως ένα μεγάλο πλοίο, ενώ τα σκάφη ένα συγκριτικά πολύ μικρότερο σε μέγεθος πλεούμενο.

Για να γίνουν κατανοητές οι διαφορές πλοίου και σκάφους, ορισμένες πτυχές πρέπει να ληφθούν υπόψη

Επτά είναι οι κύριες διαφορές που λαμβάνονται υπόψη για τη διαφοροποίηση ανάμεσα σε ένα πλοίο και ένα σκάφος.

Διαφορές πλοίου και σκάφους

1. Μέγεθος

Μια από τις πιο σημαντικές διαφορές πλοίου και σκάφους -εάν όχι η σημαντικότερη- είναι το μέγεθος. Λέγεται ότι ο καλύτερος τρόπος για να γίνει διάκριση μεταξύ του πλοίου και μιας βάρκας είναι να θυμόμαστε ότι: «Ένα πλοίο μπορεί να μεταφέρει ένα σκάφος, αλλά ένα σκάφος δεν μπορεί να μεταφέρει ένα πλοίο».

Μιλώντας τεχνικά, ένα θαλάσσιο μέσο το οποίο μπορεί να μεταφέρει φορτίο νερού που ζυγίζει τουλάχιστον 500 τόνους και άνω, κατηγοριοποιείται ως πλοίο.

2. Επιχειρησιακοί τομείς

Μια από τις σημαντικότερες διαφορές πλοίου και σκάφους είναι οι τομείς λειτουργίας. Τα πλοία λειτουργούν σε ωκεάνιες περιοχές και την ανοικτή θάλασσα. Περιλαμβάνουν συνήθως τα κρουαζιερόπλοια, τα πολεμικά πλοία, τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα πλοία RoRo, τα σκάφη ανοιχτής θάλασσας, κ.τ.λ.

Είναι κατασκευασμένα κυρίως για μεταφορά φορτίων / μεταφορά επιβατών στους ωκεανούς ή γενικότερα στην ανοικτή θάλασσα.

Διαφορές πλοίου και σκάφους: Μικρή ξύλινη βάρκα σε ήρεμα νερά

Σε αντίθεση με ένα πλοίο η βάρκα ή ένα μικρό σκάφος , η λειτουργικές ζώνες είναι σαφώς μικρότερης εμβέλειας και περιλαμβάνουν την ρυμούλκηση σκαφών, τα ιστιοπλοϊκά, τις βάρκες με κουπιά, τα καγιάκ, τα κανό, τα περιπολικά σκάφη, τα αλιευτικά κ.λ.π.

Χρησιμοποιούνται κυρίως για μικρότερους σκοπούς και κυρίως σε περιοχές κοντά στην ακτή.

3. Πλοήγηση και Τεχνολογία

Τεχνολογικά, οι βάρκες και γενικότερα τα μικρά πλεούμενα έχουν λιγότερο περίπλοκο εξοπλισμό, συστήματα και λειτουργικές απαιτήσεις συντήρησης.

Δεδομένου ότι τα πλοία πρέπει να είναι λειτουργικά για μεγαλύτερη διάρκεια του χρόνου και για ταξίδια στην ανοικτή θάλασσα, θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα ναυσιπλοΐας και διάφορα βαρέα και εξειδικευμένα μηχανήματα.

4. Πλήρωμα

Αυτή είναι μία από τις κύριες διαφορές πλοίου και σκάφους ή πλοίου και βάρκας.

Τα πλοία είναι μεγάλα σε μέγεθος και ως εκ τούτου λειτουργούν με επαγγελματίες ναυτικούς, πλοιάρχους, μηχανικούς αλλά και άλλες ειδικότητες οι οποίες είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία ενός εμπορικού πλοίου.

Από την άλλη μεριά, ο αριθμός του πληρώματος σε μια βάρκα εξαρτάται από το μέγεθος της βάρκας. Μπορεί να είναι ένα άτομο ή ένα ολοκληρωμένο πλήρωμα, ανάλογα με το μέγεθος και τον σκοπό του σκάφους. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να είναι το ίδιο με ένα πλοίο.

5. Χωρητικότητα φορτίου

Ένα σκάφος είναι ένα μικρό έως μεσαίου μεγέθους πλεούμενο, το οποίο έχει πολύ μικρότερη ικανότητα μεταφοράς φορτίου σε σύγκριση με ένα μεγαλύτερο εμπορικό πλοίο.

Διαφορές πλοίου και σκάφους: Μεγάλο εμπορικό πλοίο φορτωμένο με κοντέινερ στο λιμάνι

Από την άλλη, τα εμπορικά πλοία είναι ειδικά σχεδιασμένα για τη μεταφορά εμπορευμάτων (πετρέλαιο, χύμα φορτίο, φυσικό αέριο, εμπορευματοκιβώτια κ.τ.λ.) και επιβατών. Η βάρκα είναι ένας γενικός όρος που χρησιμοποιείται για μια ποικιλία δραστηριοτήτων στη θάλασσα όπως για ψυχαγωγικούς σκοπούς, για ψάρεμα και γενικά για μικρότερης εμβέλειας δραστηριότητες.

6. Σχεδιασμός και κατασκευή

Όταν πρόκειται για τον σχεδιασμό και την κατασκευή τους, τα πλοία όπως είναι φυσιολογικό είναι κατασκευές περίπλοκες που έχουν μια ποικιλία από ηλεκτρονικά συστήματα, μηχανήματα και ιδιαίτερο σχεδιασμό για την ασφάλεια και την ευστάθεια τους.

Ένα σκάφος, σε σύγκριση με ένα πλοίο, είναι πολύ απλό στον σχεδιασμό και την κατασκευή του, έχει μικρότερα και λιγότερα μηχανήματα και σαφώς όχι και τόσο προηγμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό.

Φυσικά οι αντοχές τους δεν συγκρίνονται, με τα πλοία να είναι πολύ πιο στιβαρά και κατασκευασμένα ώστε να κουβαλάνε χιλιάδες τόνους φορτίου μέσα σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες.

7. Πρόωση

Ένα σκάφος μπορεί να κινηθεί με μηχανή, πανιά και την ανθρώπινη δύναμη (κουπιά). Η πρόωση του πλοίου εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από την μηχανή. Μπορεί την εποχή της πράσινης ενέργειας και των μηδενικών εκπομπών να έχουν αναβιώσει τα πανιά ή οι ρότορες στην εμπορική ναυτιλία, κακά τα ψέματα όμως, η κυρίαρχη δύναμη πρόωσης ενός μεγάλου εμπορικού πλοίου είναι και θα παραμείνει η μηχανή, είτε αυτή καταναλώνει πετρέλαιο, ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο κ.τ.λ.

Ακόμα και τα σκάφη που αλιεύουν στην ανοικτή θάλασσα δεν μπορούμε να τα θεωρούμε πλοία.

Η χρήση του όρου «πλοίο» ή «σκάφος» εξαρτάται επίσης από την περιοχή και την χώρα στην οποία οι άνθρωποι αναφέρονται συχνά σε μεσαίου μεγέθους αλιευτικό σκάφος ως σκάφος, ή μεσαίου μεγέθους πλοίο ή σκάφους αναψυχής ως πλοίο. Όπως μπορούμε να καταλάβουμε, οι άνθρωποι έχουν την τάση να γενικεύουν ένα σκάφος με βάση το μεγέθους του.

Ωστόσο, να σημειωθεί ότι οι διαφορές πλοίου και σκάφους εξαρτάται κυρίως από έναν αριθμό παραγόντων, όπως αναφέραμε παραπάνω.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
19°C