Διώρυγα Παναμά: Συμφωνούν στην διαπλάτυνση, διαφωνούν στο κόστος

diwruga_tou_panama_nautilia_

Για πέντε χρόνια, μια διαπλάτυνση κόστους πολλών εκατομμυρίων δολαρίων βρίσκεται σε εξέλιξη για τη διώρυγα του Παναμά, έτσι ώστε πλοία τριπλάσιου μεγέθους του τρέχοντος να μπορούν να περάσουν μέσα από το ζωτικής σημασίας πέρασμα.

Το νέο, πλατύτερο κανάλι θα αλλάξει τις διαδρομές του παγκόσμιου εμπορίου και θα αυξήσει σημαντικά τα έσοδα για την κυβέρνηση του Παναμά, κυρίως από τα τέλη διοδίων.

Η επέκταση είναι ολοκληρωμένη κατά τα δύο τρίτα, αλλά τώρα μια διαφωνία σχετική με τη χρηματοδότηση μεταξύ των κατασκευαστών και των διαχειριστών της διώρυγας απειλεί να φέρει την κατασκευή σε τέλμα.

Μια ευρωπαϊκή κατά κύριο λόγο κατασκευαστική κοινοπραξία που ονομάζεται GUPC εξέδωσε ένα τελεσίγραφο λέγοντας ότι θα αναστείλει τις εργασίες για το σχέδιο, εκτός εάν η κυβέρνηση του Παναμά δεσμευόταν για την πληρωμή του έξτρα ποσού των 1.6 δισ. δολαρίων, για την κάλυψη των υπερβάσεων του αρχικού κόστους.

Ο Pedro Alonso, ένας εκπρόσωπος της Sacyr, της ισπανικής εταιρείας που ηγείται του σχεδίου, λέει ότι υπήρξαν πολλά απρόβλεπτα προβλήματα που εκτίναξαν στα ύψη το κόστος.«Για παράδειγμα, η ακριβής ποιότητα της πέτρας, καθώς και ορισμένα γεωτεχνικά δεδομένα που δεν είχαν καταγραφεί… το βάθος των διαφόρων στρωμάτων της γης”, είπε ο Αλόνσο. Αυτά είναι πράγματα πέρα από την ευθύνη της κοινοπραξίας και «θα πρέπει να καλύπτονται από τον πελάτη”, πρόσθεσε.

Ερωτήσεις σχετικά με την αρχική σύμβαση

Αλλά εδώ και καιρό υπάρχουν ερωτήσεις σχετικές με το αν η GUPC υποτίμησε στη σύμβαση το κόστος του έργου. Η Hackett Associates, η οποία παρέχει ερευνητικά δεδομένα και αναλύσεις στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία, έκανε μια ανάλυση της εκτίμησης του κόστους για το σχέδιο διαπλάτυνσης, όταν ήταν ακόμα στο στάδιο της προσφοράς, το 2008. Ο διευθύνων σύμβουλος Ben Hackett, λέει ότι συνήθως όταν οι εταιρείες υποβάλλουν προσφορές για μεγάλα, ακριβά έργα αυτού του είδους, τείνουν να είναι αισιόδοξες.

«Είναι συνηθισμένο εκεί που υπάρχουν μεγάλα έργα υποδομής, να υπάρχει μια καθυστέρηση στις περισσότερες περιπτώσεις…και όπου υπάρχουν καθυστερήσεις, θα υπάρξει τελικά και υπέρβαση του κόστους», είπε.

Η Διεύθυνση της Διώρυγας του Παναμά, λέει ότι οι κατασκευαστές θα έπρεπε να έχουν λάβει υπόψη το γεγονός αυτό.

Ο Jorge Quijano,ο επικεφαλής της Διεύθυνσης της Διώρυγας, λέει ότι η GUPC είχε πολλές απαιτήσεις από την έναρξη του έργου και ότι έχουν ήδη καταβάλλει κοντά στα 180 εκατομμύρια δολάρια πάνω από την τιμή της σύμβασης για πράγματα όπως το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων, του χάλυβα, του τσιμέντου και των μισθών των εργαζομένων. Ο Quijano είπε ότι η διεύθυνση αναζητά την εξεύρεση μιας λύσης.

«Το πρόβλημα είναι ότι τις περισσότερες φορές δεν έχουμε καταφέρει να έρθουμε σε συμφωνία μαζί τους επειδή τα νούμερα τους ξεφεύγουν κατά πολύ των αρχικά συμφωνηθέντων.

Παρόλα αυτά, η διεύθυνση δεν θέλει να οδηγηθεί η συμφωνία σε οικονομικό αδιέξοδο.

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η Ana Pastor, υπουργός δημοσίων έργων της Ισπανίας, ταξίδεψε στον Παναμά για να συναντηθεί με τον Πρόεδρο Ricardo Martinelli για να συζητήσουν για τη διαφωνία.

Νέα χρηματοδοτική πρόταση

Την Τρίτη, οι δύο πλευρές προσέφεραν τις δικές τους κοινές προτάσεις χρηματοδότησης που θα επιτρέψουν να συνεχιστούν οι εργασίες για αρκετούς μήνες μέχρι να βρεθεί μια μόνιμη λύση. Η διεύθυνση του καναλιού πρότεινε ένα χρηματοδοτικό πακέτο αξίας 283 εκατομμυρίων δολαρίων από τα οποία θα καταβάλει τα 183 εκατομμύρια και η GUPC θα συμπληρώσει τα υπόλοιπα.

Ωστόσο, η κατασκευαστική κοινοπραξία πρότεινε από τη πλευρά της να πληρώσει 100 εκατομμύρια δολάρια, με την προϋπόθεση η διεύθυνση της Διώρυγας να καλύψει κόστος 400 εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι διαπραγματεύσεις, οπότε, παραμένουν σε αδιέξοδο.

H Cato Stonex, μαζί με THS Partners, που έχει ένα 5 τοις εκατό των μετοχών στο έργο, λέει ότι η διαφορά πρέπει να επιλυθεί .”Είναι ένα εξαιρετικό πέρασμα, και προφανώς η διαπλάτυνση του επιτρέπει την χωρητικότητα του να αυξηθεί θεαματικά», είπε “Είναι ένα ιδιαίτερα μοναδικό και σημαντικό έργο, το οποίο είμαι βέβαιος ότι όλα τα μέρη του έργου θέλουν να ολοκληρωθεί με επιτυχία .”

Ο Quijano συμφωνεί πως η κατασκευή πρέπει να συνεχιστεί .

«Δεν θα σταματήσει», είπε ” Επιτρέψτε μου να σας πω, αυτή η διαπλάτυνση θα ολοκληρωθεί με τη GUPC ή χωρίς αυτούς . “

Διαβάστε ακόμα