Δραματική μείωση των ελληνόκτητων πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρελαίου (πίνακας)

Σύμφωνα με το Bloomberg, οι Έλληνες εφοπλιστές εγκαταλείπουν την μεταφορά ρωσικού αργού μετά πετρελαίου την αύξηση των αμερικανικών κυρώσεων που στοχεύουν τους εμπόρους και τις ναυτιλιακές εταιρείες που διακινούν το πετρέλαιο της χώρας.

Ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αυτό είναι κατά πολύ χαμηλότερο από 40 που ήταν τον Μάιο και περίπου 20 που ήταν στο μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του περασμένου έτους.

Αυτή η μείωση έρχεται αφότου το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ζήτησε από του πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ζητώντας τους να εξηγήσουν τι ενέργειες έχουν κάνει για να συμμορφωθούν με το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο. Αξιωματούχοι από δύο εταιρείες με έδρα την Αθήνα δήλωσαν αμέσως μετά ότι προχωρούν προσεκτικά ενώ αξιολογούν την κατάσταση.

Οι ειδοποιήσεις στάλθηκαν τον Νοέμβριο σε ναυτιλιακές εταιρείες σε περίπου δώδεκα χώρες, και εν συνεχεία ακολούθησαν κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και σε πλοιοκτήτες που βοηθούσαν στη μετακίνησή του.

Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από την μεταφορά του ρωσικού αργού πετρελαίου που φορτώνεται στους τερματικούς σταθμούς της χώρας στην πλευρά του Ειρηνικού και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Αυτές οι ποιότητες, κυρίως η ESPO και η Sokol, διαπραγματεύονται έναντι των κορυφαίων Urals της Μόσχας και πολύ πάνω από το ανώτατο όριο των χωρών που συμμετέχουν στους G-7.

Η πλοιοκτήτες της δύσης που συμμετέχουν στην αγορά ή τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πρέπει να δώσουν τεκμηριωμένες βεβαιώσεις που να αποδεικνύουν ότι τα φορτία πετρελαίου συμμορφώθηκαν με το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων.

Τα στοιχεία τιμών που παρέχονται από την Argus Media δείχνουν ότι το ESPO διαπραγματεύεται σε τιμές περίπου 13 δολάρια το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο τιμών τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του 2024. Το αργό τύπου Urals που φορτώθηκαν σε τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική ήταν περίπου 1 δολάριο το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο.

Η παύση μεταφοράς του ρωσικού πετρελαίου από τα ελληνόκτητα πλοία θα ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στα τάνκερ της Ρωσίας και σε έναν σκιώδη στόλο πλοίων που έχει αυξηθεί από τότε που τα στρατεύματα της Μόσχας εισέβαλαν στην Ουκρανία, πριν από σχεδόν δύο χρόνια.

Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς, η οποία έπαιρνε σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου την ημέρα που φορτώνονταν και μεταφέρονταν από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, η Μόσχα αναγκάστηκε να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές από την Κίνα και την Ινδία και σε μικρότερο βαθμό, την Τουρκία. Αυτό περιλαμβάνει πολύ μεγαλύτερα ταξίδια και η ανάγκη για πολλά περισσότερα πλοία.

Η μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου έχει γίνει ακόμη πιο περίπλοκη λόγο των επιθέσεων στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από τους αντάρτες Χούτι στην Υεμένη, παρά τις διαβεβαιώσεις των Χούτι ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία θα είναι ασφαλή.

Κανένα δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει ρωσικό αργό δεν έχει ακόμη παρεκκλίνει της πορείας του για να αποφύγει τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που παρακολουθεί το Bloomberg. Αυτό ισχύει και για τα δύο πλοία που ανήκουν στην κρατικά ελεγχόμενη Sovcomflot PJSC και για πλοία που αποτελούν τον σκιώδη στόλο, ο οποίος έχει δημιουργηθεί για να βοηθήσει τη Μόσχα να αποφύγει τους περιορισμούς της δύσης στις μεταφορές πετρελαίου της.

Διαβάστε ακόμα