Eπιστροφή των Ελλήνων εφοπλιστών στα νεότευκτα

Ένα στόλο από 21 πλοία παρήγγειλαν, τον περασμένο Αύγουστο, σε ναυπηγεία κυρίως της Κορέας και της Κίνας οι Έλληνες εφοπλιστές πραγματοποιώντας επενδύσεις συνολικού ύψους 923 εκατομμυρίων δολαρίων!

Τα μεγέθη επιβεβαιώνουν την επιστροφή των Ελλήνων εφοπλιστών στις ναυπηγικές εσχάρες καθώς τον Αύγουστο του 2012 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες μόλις για 7 πλοία. Δηλαδή, πλέον καταγράφεται αύξηση κατά 200%!

Τα παραπάνω προκύπτουν από στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, από τα οποία φαίνεται ότι ακόμα ότι ανάμεσα στις εταιρείες που τοποθέτησαν παραγγελίες τον περασμένο μήνα είναι η Golden Union του προέδρου της ΕΕΕ Θεόδωρου Βενιάμη, η Maran του Ομίλου Αγγελικούση και η GasLog συμφερόντων Πήτερ Λιβανού.

Σε ότι αφορά τις κατηγορίες πλοίων οι Έλληνες συνέχισαν να επιλέγουν τα φορτηγά- χύδην (Bulk carriers) και τοποθέτησαν παραγγελίες για 9 από αυτά. Επίσης παρήγγειλαν 6 δεξαμενόπλοια και 4 μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

pireas2day.gr

‘Eναρξη διαπραγματεύσεων Ελλάδας – Ιταλίας για την οριοθέτηση της ΑΟΖ

Την έναρξη διαπραγματεύσεων για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και άλλων θαλάσσιων ζωνών μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας συμφώνησαν κατά την χθεσινή τους συνάντηση ο πρωθυπουργός της Ιταλίας, Ενρίκο Λέττα και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος Βενιζέλος.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», οι δύο πολιτικοί αποφάσισαν να συντονίσουν τις πολιτικές τους ενόψει της ανάληψης της προεδρίας της Ε.Ε. (η Ελλάδα αναλαμβάνει την προεδρία της Ε.Ε. την 1η Ιανουαρίου και η Ιταλία την 1η Ιουνίου) και να προχωρήσουν με κοινούς άξονες στην πολιτική τους ατζέντα.

Βάσει του δημοσιεύματος, ομάδες εμπειρογνωμόνων θα αναλάβουν τις διαβουλεύσεις, ώστε η ήδη υπάρχουσα ελληνοϊταλική συμφωνία του 1977 (αφορούσε την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Ιόνιο) να εμπλουτιστεί και με την οριοθέτηση της ΑΟΖ και άλλων θαλάσσιων ζωνών.

Ζήτημα πάντως αποτελεί η στάση της Αλβανίας, καθώς αν και έχει υπογράψει συμφωνία με την Ιταλία για την οριοθέτηση της μεταξύ τους υφαλοκρηπίδας, έχει ακυρώσει στο Συνταγματικό Δικαστήριο τη συμφωνία οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών που υπέγραψε με την Ελλάδα το 2009.

defencenet.gr

Eλληνοϊταλικός πόλεμος στην Αδριατική

Μπορεί η επιβατική και μεταφορική κίνηση στις γραμμές της Αδριατικής να δείξει άνοδο κατά 5%-10% για τους θερινούς μήνες φέτος σε σχέση με πέρυσι, όμως ο ελληνοϊταλικός πόλεμος καλά κρατεί, με τα μέτρα των μειωμένων συνθέσεων στα υπό ελληνική σημαία πλοία να μένουν -προσωρινώς τουλάχιστον- στα χαρτιά.

Η κυριαρχία στις γραμμές της Αδριατικής είναι το έπαθλο της ναυμαχίας του ομίλου Grimaldi με τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες ΑΝΕΚ ΑΝΕΚ-1,12% και Attica Group. Τα θύματα αυτής της σύγκρουσης που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, και μετά την απόφαση του ομίλου Grimaldi να επεκταθεί ανατολικά, είναι μέχρις στιγμής οι μικρές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και η ελληνική σημαία και, συνακόλουθα, οι θέσεις εργασίας Ελλήνων ναυτικών.

Φέτος, σε αντίθεση με άλλα χρόνια, μόνο μία μικρή ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία θα είναι παρούσα στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας, με ένα πλοίο, ενώ έχει συρρικνωθεί ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων.

Ειδικότερα, ο όμιλος Grimaldi δραστηριοποιείται στην Αδριατική μέσω της θυγατρικής του, Minoan Lines, με τέσσερα πλοία στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Αγκόνα – Τεργέστη, και με δύο πλοία μέσω της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι.

Ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Αγκόνα με δύο πλοία (σε κοινοπραξία με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ) και στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι με δύο πλοία. Επίσης, η ΑΝΕΚ έχει ένα πλοίο στη γραμμή της Αγκόνα (σε κοινοπραξία με την Attica Group) και τρία πλοία στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία.

Παράλληλα, στη γραμμή του Μπάρι εμφανίσθηκε μόνο για τη θερινή περίοδο το πλοίο «European Express», της ΝΕΛ, το οποίο παρουσιάζεται στο σύστημα κρατήσεων forthcrs να το διαχειρίζεται η Ventouris Ferries.

Στην πλειονότητα των προαναφερόμενων πλοίων κυματίζει η ιταλική σημαία, καθώς τα πλοία της Minoan Lines, της Grimaldi Lines και δύο πλοία της ΑΝΕΚ -σύνολο δηλαδή οκτώ πλοία- φέρουν την ιταλική σημαία, ενώ ελληνική σημαία φέρουν τα πλοία του ομίλου Attica και ένα πλοίο της ΑΝΕΚ -σύνολο πέντε πλοία. Τέλος, το πλοίο «European Express» φέρει την κυπριακή σημαία.

Την ίδια στιγμή, τα μέτρα μείωσης των οργανικών συνθέσεων των υπό ελληνική σημαία πλοίων που έριξε στη μάχη η ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους, έμειναν τελικά στα χαρτιά, τουλάχιστον για την θερινή περίοδο. Αν και υπεγράφησαν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για μειωμένες συνθέσεις, δεν τηρούνται από τις εταιρείες, αφού δεν επιθυμούν στην παρούσα φάση να μειώσουν το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επιβάτες. Ενδεχομένως, κάποια οφέλη να υπάρξουν κατά τη χειμερινή περίοδο.

Ταυτόχρονα, οι Ελληνες ακτοπλόοι υπενθυμίζουν ότι το κρίσιμο θέμα της ανταγωνιστικότητας της ιταλικής έναντι της ελληνικής σημαίας αφορά κυρίως στην οικονομική στήριξη του ιταλικού κράτους προς τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Στην Ιταλία, η κυβέρνηση της χώρας επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές, κάτι βεβαίως που είναι συμβατό και με την κοινοτική νομοθεσία. Η πολιτική επιδοτήσεων του ιταλικού κράτους προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που τα πλοία τους φέρουν την ιταλική σημαία συμπληρώνεται με την παρακράτηση των φόρων μισθωτών υπηρεσιών που εισπράττουν οι εταιρείες από τους εργαζομένους στα πλοία τους.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στελεχών ακτοπλοϊκών εταιρειών, το μισθολογικό κόστος των πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία είναι κατά 50% υψηλότερο από εκείνο πλοίων που φέρουν την ιταλική σημαία.

Πάντως, τα στοιχεία του τετραμήνου Ιανουαρίου – Απριλίου των λιμενικών Αρχών, που έχουν στη διάθεσή τους οι εταιρείες, δείχνουν μία οριακή πτώση στην επιβατική κίνηση και τα Ι.Χ. και, αντιθέτως, μία οριακή άνοδο στα φορτηγά οχήματα. Ειδικότερα, οι επιβάτες που μετακινήθηκαν από και προς Ελλάδα (Πάτρα, Ηγουμενίτσα) και Ιταλία (Μπρίντιζι, Μπάρι, Αγκόνα, Τεργέστη, Βενετία) ανήλθαν σε 113.000 επιβάτες, περίπου 1,5% λιγότεροι από πέρυσι την ίδια περίοδο.

Αντίστοιχα, η μεταφορική κίνηση των Ι.Χ. στους ίδιους προορισμούς ήταν μειωμένη κατά περίπου 1%, καθώς μεταφέρθηκαν, το εξεταζόμενο διάστημα, περίπου 55.200 Ι.Χ. αυτοκίνητα, ενώ, αντιθέτως, στα φορτηγά η κίνηση αυξήθηκε κατά 3% και ξεπέρασε τα 103.000.

Μεικτή εικόνα από τα πρώτα μηνύματα του 2013

Η γραμμή της Αγκόνα είναι η μεγαλύτερη, καθώς, μέσω αυτής, διακινήθηκαν το τετράμηνο 59.000 επιβάτες (52% μερίδιο της συνολικής κίνησης), μειωμένοι ωστόσο κατά 11% σε σύγκριση με πέρυσι. Επίσης, μεταφέρθηκαν 25.000 Ι.Χ. (45% μερίδιο), λιγότερα κατά 4% σε σύγκριση με πέρυσι, και 40.000 φορτηγά (39% μερίδιο), μειωμένα κατά 1,5% σε σύγκριση με πέρυσι.

Για τη δεύτερη θέση συγκρούονται οι γραμμές του Μπάρι και του Μπρίντιζι, καθώς η γραμμή του Μπάρι έχει περισσότερο μεταφορικό έργο στα φορτηγά, ενώ του Μπρίντιζι σε επιβάτες και Ι.Χ. οχήματα. Μέσω Μπάρι μεταφέρθηκαν στο τετράμηνο περί τις 25.500 φορτηγά (μερίδιο 24,5%), αριθμός όμως που είναι μειωμένος κατά 31% σε σύγκριση με πέρυσι, 7.800 Ι.Χ. (μερίδιο 14%), μειωμένα κατά 45% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, και 63.500 επιβάτες (μερίδιο 23%), μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2012.

Μέσω της γραμμής του Μπρίντιζι, όπου δραστηριοποιείται πλέον μόνο η Grimaldi Lines, η κίνηση είναι έντονα ανοδική. Στα φορτηγά, σημειώθηκε άνοδος κατά 265%, καθώς τα οχήματα που μεταφέρθηκαν φέτος το πρώτο τετράμηνο ανήλθαν στα 21.200 (μερίδιο 20,5%), έναντι 5.500 πέρυσι την ίδια περίοδο. Οι επιβάτες ανήλθαν στις 65.500 (μερίδιο 23,5%) και σημείωσαν αύξηση 155% σε σύγκριση με πέρυσι, και τα Ι.Χ. που μεταφέρθηκαν ανήλθαν στα 13.500 (μερίδιο 24%), σημειώνοντας αύξηση 132% σε σύγκριση με πέρυσι.

Το λιμάνι της Βενετίας είναι το τέταρτο στη σειρά σε κίνηση. Στη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου, μεταφέρθηκαν στη γραμμή της Βενετίας 12.600 φορτηγά (μερίδιο 12%), μειωμένα κατά 20% σε σύγκριση με πέρυσι. Τα Ι.Χ. ανήλθαν στα 6.700 (μερίδιο 12%), μειωμένα κατά 31,5%, και οι επιβάτες που διακινήθηκαν, ανήλθαν στους 24.650 (μερίδιο 8,80%) μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2012. Τέλος, από φέτος, η Minoan Lines άνοιξε και τη γραμμή της Τεργέστης, μετά την απόφασή της να αποχωρήσει από τη Βενετία. Στη γραμμή της Τεργέστης μεταφέρθηκαν, το πρώτο τετράμηνο του 2013, περί τις 3.700 φορτηγά (μερίδιο 3,6%), 2.400 Ι.Χ. (μερίδιο 4,2%) και 8.200 επιβάτες (μερίδιο 3%).

Αυξημένα τα μεγέθη της Attica

Με βάση τα ανακοινωμένα στοιχεία των εταιρειών του πρώτου τριμήνου, ο όμιλος Attica αύξησε το μεταφορικό του έργο και τα μερίδια αγοράς κατά δύο μονάδες στους επιβάτες (39%), κατά τρεις μονάδες στα Ι.Χ. οχήματα (33%) και έμεινε σταθερό στα φορτηγά οχήματα (38%). Το μεταφορικό έργο των πλοίων του ομίλου στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2013 ανήλθε σε 71.500 επιβάτες (αύξηση 7%), 29.400 φορτηγά οχήματα (αύξηση 2%) και 12.750 Ι.Χ. οχήματα (αύξηση 5%).

Το ίδιο διάστημα, η Minoan Lines ανακοίνωσε ότι στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Αγκόνα – Τεργέστη, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, μετέφερε 39.445 επιβάτες, 8.897 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 18.714 φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ τα δρομολόγια που εκτέλεσε ήταν κατά 29% μειωμένα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012.

Πέρυσι, το πρώτο τρίμηνο, η Minoan, που είχε ακόμη δρομολόγιο και στη Βενετία, μετέφερε συνολικά 54.703 επιβάτες, 12.712 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 20.686 φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ ειδικά στη γραμμή της Αγκόνα μετέφερε το πρώτο τρίμηνο του 2012 45.617 επιβάτες, 9.848 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 16.637 φορτηγά αυτοκίνητα. Πάντως, για τον όμιλο Grimaldi, τα στοιχεία μεταφορικής κίνησης βελτιώνονται, εάν προστεθούν και αυτά της Grimaldi Lines στο Μπρίντιζι. Η ΑΝΕΚ δεν ανακοίνωσε επιμέρους στοιχεία μεταφορικού έργου για το πρώτο τρίμηνο του 2013.

naftemporiki.gr

Eπιβάτης έβαλε φωτιά στις τουαλέτες του Ε/Γ-Ο/Γ «ΖΑΚΥΝΘΟΣ»

Ενημερώθηκε, μεσημβρινές ώρες σήμερα, η Λιμενική Αρχή Κυλλήνης για περιστατικό πρόκλησης μικρής εκτάσεως φωτιάς, στο Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο «ΖΑΚΥΝΘΟΣ» Ν.Π. 9684, το οποίο εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από τη Ζάκυνθο στην Κυλλήνη.

Συγκεκριμένα, κατά τον κατάπλου του «ΖΑΚΥΝΘΟΣ», ο Πλοίαρχος ενημέρωσε τη Λιμενική Αρχή, ότι 62χρονος επιβάτης κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, έβαλε φωτιά στις τουαλέτες του πλοίου. Άμεσα ήχησε το σύστημα πυρανίχνευσης και μέλη του πληρώματος έσπευσαν στο σημείο, όπου με τη χρήση πυροσβεστήρα καταπολέμησαν τις εστίες καπνού.

Στελέχη της οικείας Λιμενικής Αρχής επιβιβάστηκαν επί του πλοίου και κατόπιν υπόδειξης του πληρώματος, συνέλαβαν τον 62χρονο, ο οποίος κατόπιν προφορικής εισαγγελικής παραγγελίας αφέθη ελεύθερος.

Από τη φωτιά προκλήθηκαν μόνο υλικές ζημιές χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβαινόντων και του πλοίου, ενώ κατόπιν έκτακτης επιθεώρησης επετράπη η συνέχιση πλόων του.

Προανάκριση διενεργείται από το Λιμεναρχείο Κυλλήνης.

hcg.gr

Eξαιρέσεις και αδικίες εις βάρος μελών του ΝΑΤ

Με επιστολή της προς τους αρμόδιους φορείς η Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΠΕΣ–ΝΑΤ) επισημαίνει εξαιρέσεις και αδικίες σε βάρος ανάπηρων ναυτικών και ζητά ίση μεταχείριση των ασφαλισμένων του με τα άλλα Ασφαλιστικά Ταμεία.


Η επιστολή έχει ως εξής:

«Με βάση το Ν.4052/12 ο Οίκος Ναύτου (Ο.Ν.) εντάχθηκε στον ΕΟΠΥΥ, όμως παραμένει εκτός ΕΟΠΥΥ το τμήμα του Ο.Ν. που παρέχει επιδόματα προνοιακού χαρακτήρα.

Με βάση λοιπόν, το άρθρο 7, παράγραφοος2, του ΠΔ 8/2005 παρέχεται επίδομα «Οίκοι Περίθαλψης» από τον Ο.Ν. σε όσους πάσχουν από ακρωτηριασμό αμφοτέρων των άνω ή κάτω άκρων.

Σύμφωνα με αυτό το άρθρο εξαιρούνται του επιδόματος συνταξιούχοι ναυτεργάτες, που έχουν ακρωτηριασμό του ενός άκρου.

Την ανωτέρω διάταξη θεωρούμε ανάλγητη και παρανοϊκή και ζητούμε να τροποποιηθεί άμεσα με βάση τον νόμο 3232/2004 «Θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις», άρθρο 5, παράγραφος 2, εδάφιο (ε), όπως αυτός τροποποιήθηκε με το Ν.4075/12 «Θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης ΙΚΑ-ΤΕΑΜ Ασφαλιστικών Φορέων, Προσαρμογής της νομοθεσίας στην οδηγία 2010/18/ΕΕ», άρθρο 26, παράγραφος 4, όπου αναφέρεται ότι το εν λόγω επίδομα χορηγείται σε όσους έχουν ακρωτηριασμό μόνον του ενός άνω ή κάτω άκρου.

Ζητούμε την αποκατάσταση της ίσης μεταχείρισης των ασφαλισμένων του Οίκου Ναύτου με τους ομοιοπαθείς των άλλων ασφαλιστικών Ταμείων και να μας ενημερώσετε για τις σχετικές ενέργειές σας»

portnet.gr

Eλληνογερμανικός «πόλεμος» στη ναυτιλία

Ένας σκληρός ελληνογερμανικός «πόλεμος» βρίσκεται σε εξέλιξη με… φόντο τη ναυτιλία. Οι Γερμανοί θέλουν πάση θυσία οι εφοπλιστές τους, οι οποίοι έχουν δεχτεί ηχηρό το «χαστούκι» της κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας, να παραμείνουν στον αφρό και στον «επόμενο τόνο» να μην επωφεληθούν οι ανταγωνιστές τους και κυρίως οι Έλληνες.

Χαρακτηριστικό είναι το δημοσίευμα της «Der Handelsblatt» που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου γράφοντας πως «οι Έλληνες πρωτίστως και δευτερευόντως οι Κινέζοι θα έχουν όφελος από την αδυναμία των γερμανικών ναυτιλιακών εταιριών να εξασφαλίσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για την απρόσκοπτη λειτουργία τους».

Αυτό που φοβούνται όμως, έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει. Πλοία γερμανικών εταιριών που βγήκαν… στο σφυρί με τιμές ακόμη και 70% μειωμένες, κατέληξαν σε χέρια Ελλήνων πλοιοκτητών. Τουλάχιστον 120 ποντοπόρα υπολογίζεται πως εξαγοράστηκαν το 2012, πολλά εκ των οποίων γερμανικά.

Και ας ορθώθηκαν εμπόδια από γερμανικές τράπεζες, οι οποίες προτίμησαν σε πολλές περιπτώσεις να παραδώσουν πλοία χρεοκοπημένων σχημάτων σε άλλες γερμανικές εταιρίες- ακόμη και χάνοντας έσοδα- στο πλαίσιο ενός ιδιότυπου σοβινισμού.

Μπορεί Μέρκελ και Σόιμπλε να… κουνούν το δάχτυλο στην Ελλάδα για την δημοσιονομική και οικονομική της κατάσταση και να επιβάλουν πολιτικές λιτότητας, σε μια προσπάθεια να νιώσουν ισχυρότεροι έναντι αδύναμων χωρών, όμως, δεν μπορούν να «χωνέψουν» ότι δεν έχουν την κυριαρχία σε έναν κρίσιμο τομέα, όπως η ναυτιλία.

H MAXH των αριθμών

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Τα 2/3 των γερμανικών ναυτιλιακών αντιμετωπίζουν την τελευταία διετία σοβαρά οικονομικά προβλήματα, σε αντίθεση με τις ελληνικές που διαθέτουν αποθέματα ρευστού.

Οι Γερμανοί, οι οποίοι θεωρούνται υπερδύναμη στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ελέγχοντας το 40% της αγοράς, βλέπουν το ποσοστό τους να «φυλλορροεί» πάνω από 15%, σύμφωνα με αναλυτές και κερδισμένοι να βγαίνουν οι Έλληνες (αυξάνοντας το ποσοστό 10%). Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς με 3.321 πλοία, χωρητικότητας 224 εκ. dwt και κατέχοντας μερίδιο 15,64%.

Οι Γερμανοί είναι τρίτοι, πίσω από τους Ιάπωνες με 3.989 πλοία χωρητικότητας 125,6 εκ. τόνων και μερίδιο 9,03%. Μεγάλες είναι οι διαφορές και στο κομμάτι των επενδύσεων. Οι Έλληνες εφοπλιστές ξόδεψαν 1,7 δισ. για την εξαγορά 88 πλοίων συνολικά (σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για το επτάμηνο του 2012)-, ενώ οι Γερμανοί βρέθηκαν στην τέταρτη θέση, πίσω από Κινέζους και Νορβηγούς.

Η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων είναι που «ενοχλεί» και εκεί αποδίδονται και τα κατά καιρούς δημοσιεύματα γερμανικών εντύπων σχετικά με τα φορολογικά προνόμια που απολαμβάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές στην χώρα τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το άρθρο της εφημερίδας Suddeutsche Zeitung με τίτλο «ο κλεμμένος θησαυρός» του περασμένου Δεκέμβρη, όπου τονίζεται πως «αν και η ελληνική ναυτιλία ελέγχει το 15% του παγκοσμίου θαλάσσιου εμπορίου, στην πατρίδα τους βάσει του Συντάγματος οι εφοπλιστές δεν πληρώνουν φόρους».

Πολλοί το θεώρησαν ένα «unfair» χτύπημα, όταν μάλιστα οι Γερμανοί παρέχουν φοροαπαλλαγές στους επενδυτές μέσω των KG Funds. Απλοί καταθέτες μπορούσαν να απολαμβάνουν ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης, επενδύοντας τα κεφάλαιά τους σε αυτά τα σχήματα, τα οποία χρηματοδοτούσαν μαζί με τράπεζες, την ανάπτυξη του γερμανικού στόλου.

Σήμερα πάνω από 100 τέτοια funds έχουν πτωχεύσει, ενώ 800 ακόμη απειλούνται με λουκέτο λόγω της τεράστιας μείωσης των ευρωπαϊκών εισαγωγών (από 9,5%-18%) που έπληξε τα containerships.

Το πρόβλημα δε για τέτοιου είδους funds και ναυτιλιακές εταιρίες έγινε μεγαλύτερο μετά το κλείσιμο της χρηματοδοτικής κάνουλας από τις τράπεζες, υποχρεώνοντάς τους να ζητήσουν βοήθεια από Έλληνες ισχυρούς της ναυτιλίας για να αγοράσουν ό,τι πωλείται. Οι δανειακές υποχρεώσεις τους, σύμφωνα με την Moody’s Investors, αγγίζουν τα 98 δισ. μόνο προς τις 10 μεγαλύτερες γερμανικές τράπεζες.

Μόλις πριν από έναν μήνα μάλιστα, ο Andreas Dombret, μέλος του ΔΣ της κεντρικής τράπεζας της Γερμανίας, προειδοποιούσε ότι η κρίση στη ναυτιλία απειλεί να τινάξει στον αέρα όλο το τραπεζικό σύστημα. Ήδη οι HSH Nordbank και Commerzbank έχουν τεθεί υπό τη στενή εποπτεία της Budesbank, ενώ η Commerzbank έκλεισε το ναυτιλιακό της κομμάτι.

Οι Έλληνες που πέτυχαν deals σε γερμανικό έδαφος

Η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων της Γερμανίας παρακολουθείται εδώ και καιρό στενά από τους Έλληνες εφοπλιστές. Ήδη σε εξαγορές πλοίων από γερμανικές εταιρίες έχει προχωρήσει η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η οποία πρόσφατα αγόρασε το «Stadt Lubeck» έναντι 11,3 εκατ. δολ. (με 100% χρηματοδότηση από τράπεζα που αρνήθηκε να προσφέρει τους ίδιους όρους σε Γερμανούς πλοιοκτήτες).

Στο ίδιο… μοτίβο και η Goldenport του Πάρη Δράγνη που τον περασμένο Οκτώβριο εξαγόρασε αντί 5,2 εκατ. δολ. το «Conti Seattle», 2.100 TEU, ενώ σε ανάλογες αγορές έχουν προβεί η Golden Union του Θεοδωρή Βενιάμη, η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου, η Alma του Σταμάτη Μόλαρη, η Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη, η Allseas Marine του Μιχάλη Μποδούρογλου, ενώ πριν από δύο χρόνια η Technomar απέκτησε 10 πλοία από την γερμανική Claus- Peter Offer έναντι 100 εκατ.

«Οξυγόνο» ενός μήνα από τους πιστωτές στην Excel

Μία ακόμη «δόση οξυγόνου» χορήγησαν οι πιστωτές στην Excel Maritime του Γαβριήλ Παναγιωτίδη. Πιο συγκεκριμένα αποφάσισαν να αναβάλουν για το τέλος Απριλίου τις πληρωμές ενός προβληματικού κοινοπρακτικού δανείου, καθώς οι διαπραγματεύσεις για την αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων της ναυτιλιακής εταιρίας βρίσκονται σε εξέλιξη.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι δανειστές της ενέκριναν μια παράταση για την ελληνική εταιρία, αφού της είχαν ξαναδώσει μέχρι τις 31 Μαρτίου, αλλά δεν μπόρεσε να επιλυθεί το θέμα. Ωστόσο, δεν επέδειξαν την ίδια ανοχή για την αδυναμία καταβολής δόσεων που σχετίζονται με καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των δανείων.

Αυτή την στιγμή η Excel Maritime υπολογίζεται ότι έχει πάνω από 1 δισ. δολ. σε τραπεζικό χρέος και 150 εκατ. δολ. σε μετατρέψιμες ομολογίες, που οι κάτοχοί τους έχουν το δικαίωμα να εξαργυρώσουν στην αρχική τιμή των 91,30 δολ. (τιμή μετοχής) το 2014.

Ωστόσο, πολλά είναι τα ερωτηματικά σχετικά με τη μελλοντική πορεία της Excel Maritime, καθώς αναλυτές έχουν εκφράσει φόβους πως αν τυχόν δεν μπορέσει να έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της, τότε ενδέχεται να είναι η επόμενη που θα υποχρεωθεί να «καταφύγει» στο Chapter 11 του Πτωχευτικού Κώδικα. Την ίδια ώρα, ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης ακούγεται πως έδωσε πίσω τρία ναυλωμένα πλοία έναντι 6 εκατ. δολ.

dealnews.gr

Eνίσχυση της απασχόλησης των ανέργων νέων ναυτικών

Tο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου σχεδίασε και θέτει σε εφαρμογή, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Πρόνοιας, πιλοτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της απασχόλησης των ανέργων νέων ναυτικών.

Το πρόγραμμα παρέχει κίνητρα σε άνεργους νέους ναυτικούς, όλων των ειδικοτήτων να αποκτήσουν δεξιότητες και εργασιακή εμπειρία επί πλοίου, να λάβουν ικανοποιητική αποζημίωση και να έρθουν σε επαφή με τους μελλοντικούς εργοδότες τους ώστε να τους πείσουν για τις εργασιακές δυνατότητές τους.

Το πρόγραμμα, συνολικού ποσού της τάξης των 6.000.000 ευρώ θα ωφελήσει περίπου 1.000 άνεργους νέους ναυτικούς, όλων των ειδικοτήτων, από 18-30 ετών. Δικαιούχος του προγράμματος είναι το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) και η χρηματοδότηση προέρχεται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού του υπουργείου Εργασίας.

Από τους ωφελούμενους, 200 θα είναι αξιωματικοί και 800 θα είναι κατώτερα πληρώματα λοιπών ειδικοτήτων. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική κατάρτιση εκατό ωρών από αδειοδοτημένους παρόχους μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και πεντάμηνη πρακτική άσκηση επί πλοίου.

Το πρόγραμμα είναι το πρώτο που εφαρμόζεται στην Ελλάδα για την ενίσχυση της απασχόλησης των ανέργων νέων ναυτικών. Θα ξεκινήσει εντός του Μαρτίου του 2013 και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2015. Θα υλοποιηθεί σε δύο κύκλους για τη θεωρητική κατάρτιση και σε πέντε κύκλους για την πρακτική άσκηση επί πλοίου.

Μετά τη συνάντηση που είχαν στο Υπουργείο Εργασίας, οι δύο Υπουργοί δήλωσαν:

Κ. Μουσουρούλης: «Είμαστε μια χώρα θαλασσινή, με ναυτική συνείδηση και τεχνογνωσία στα ναυτικά επαγγέλματα. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας στη ναυτιλία, να φέρουμε τους νέους Έλληνες σε ένα επάγγελμα με προοπτικές και καλές αποδοχές. Και αυτό το κάνουμε με στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως είναι αυτή που ανακοινώνουμε σήμερα».

Γ. Βρούτσης: «H ελληνική ναυτιλία, ανταγωνιστικός και εξωστρεφής κλάδος με υψηλό δυναμισμό απασχόλησης, συνιστά βασικό πυλώνα της εθνικής προσπάθειας για την ανάσχεση της ανεργίας και τη δημιουργία νέων, ποιοτικών και σταθερών θέσεων εργασίας.

Άλλωστε και ο ίδιος, ως νησιώτης, γνωρίζω ότι η ναυτιλία αποτελεί γέφυρα ζωής για τα νησιά μας και αιμοδότης της εθνικής οικονομίας. Γι’ αυτό και χρηματοδοτούμε τέτοιες στοχευμένες δράσεις, για να στηρίξουμε την ναυτική εργασία.»

zougla.gr

Μουσουρούλης: Eάν η ΠΝΟ συνεχίσει την απεργία της η κυβέρνηση θα πάρει τις αποφάσεις της

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, είχε σήμερα το απόγευμα συνάντηση με τη διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ). Μετά το πέρας της συνεδρίασης, ο κ. Μουσουρούλης έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

Υπουργός: Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου κινείται και δρα με γνώμονα τη διατήρηση στο ακέραιο, τώρα και στο μέλλον, των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Η κυβέρνηση κάνει και θα συνεχίσει να κάνει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους.

Ενημερωθήκαμε ότι οι οφειλές των ακτοπλοϊκών εταιρειών στους εργαζόμενους θα εξοφληθούν σε δύο δόσεις. Ενημέρωσα την ΠΝΟ ότι ο Οίκος Ναύτου θα συνεχίσει, με νομοθετική ρύθμιση, να παρέχει υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο κεντρικό του κατάστημα και στα παραρτήματα.

Ενημέρωσα επίσης ότι το Γραφείο Ευρεύσεως Ναυτικής Εργασίας θα παραμείνει αυτοτελές και θα ενισχυθεί, προκειμένου να μπορεί να υλοποιεί προγράμματα στήριξης και ανακούφισης των ναυτικών μας. Περιμένω αύριο απόφαση της ΠΝΟ για λήξη της απεργίας.

Δημοσιογράφος: Τι θα γίνει σε περίπτωση που η ΠΝΟ συνεχίσει την απεργία της;

Υπουργός: Σε μία τέτοια περίπτωση η κυβέρνηση θα πάρει τις αποφάσεις της.

marinews.gr

Eπιχείρηση εκκένωσης πολιτών από τη Συρία με ελληνικά πλοία

Σε πλήρη εξέλιξη φέρεται να βρίσκεται ο συντονισμός της επιχείρησης εκκένωσης Ρώσων -και όχι μόνο- πολιτών από τη Συρία, στην οποία αναμένεται να συμμετάσχουν και επιβατηγά πλοία ελληνικών ακτοπλοϊκών. Τη διαδικασία ναύλωσής τους χειρίζονται πλέον, σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, ναυλομεσιτικοί οίκοι.

Η εμπλοκή των ελληνικών ακτοπλοϊκών αποτελεί τμήμα μιας μεγαλύτερης επιχείρησης στο πλαίσιο της οποίας θα γίνουν και αερομεταφορές. Για να γίνουν καλύτερα αντιληπτά τα… μαθηματικά του εγχειρήματος, αξίζει να αναφερθεί πως ελληνικοί ναυλομεσιτικοί κύκλοι τοποθετούν τον ημερήσιο ναύλο των επιβατηγών πλοίων μεταξύ 50 και 70 χιλιάδων ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου.

Το ταξίδι από τον Πειραιά στη Συρία, και συγκεκριμένα στα λιμάνια Ταρτούς και Λατάκια, από όπου αναμένεται να γίνει η επιβίβαση, διαρκεί περίπου 24 ώρες.

Επιπλέον, η μέση κατανάλωση αυτών των πλοίων είναι της τάξης των 3 – 5 τόνων ναυτιλιακού καυσίμου την ώρα, ή περί τα 150 χιλιάδες ευρώ ημερησίως.

Και στο μέτωπο αυτό πάντως, δηλαδή στον ανεφοδιασμό των πλοίων με καύσιμο (bunkering), υπάρχουν τουλάχιστον τρεις μεγάλες ελληνικές εταιρείες που μπορούν να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες ποσότητες, αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, προσθέτοντας ότι γίνονται ήδη οι απαραίτητες προπαρασκευαστικές ενέργειες για το bunkering.

Πάντως, ακόμα δεν έχουν ξεκαθαρίσει οι λεπτομέρειες για τα λιμάνια προορισμού. Αν δηλαδή θα είναι στην Κύπρο ή αλλού.

Σε περίπτωση που επιλεγεί η Κύπρος, από εκεί οι πρόσφυγες θα προωθηθούν στη Ρωσία με αεροσκάφη του ρωσικού υπουργείου Εκτακτων Καταστάσεων και των εταιρειών Aeroflot και Transaero, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.

.kathimerini.gr