Όπως διαβάζουμε στο seatrade-maritime.com οι εκβιασμοί και τη διαφθορά στους λιμενικούς ελέγχους του κράτους είναι σαν “ένας ελέφαντας στο δωμάτιο” σύμφωνα με τον Έλληνα εφοπλιστή Nίκο Παππαδάκη, που “κανείς δεν θέλει να μιλήσει γι ‘αυτό”.
Ο Nicky, αντιπρόεδρος της Intercargo σχολίασε με αυτό τον χαρακτηριστικό τρόπο ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που ανέκυψαν κατά την Ετήσια Γενική Συνέλευση της διεθνούς ένωσης εφοπλιστών στην Αθήνα, στις 12-13 Οκτώβρίου.
Ο πρόεδρος της Intercargo, Ιωάννης Πλατσιδάκης δήλωσε: “Είναι ένα γεγονός της ζωής” και το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο που, πριν από ένα χρόνο, η Στρογγυλή Τράπεζα των διεθνών ναυτιλιακών οργανισμών έγραψε μνημόνια συμφωνίας (MoU) σχετικά με εκβιασμούς σε ορισμένους λιμένες.
Ως αποτέλεσμα αυτής της παρέμβασης ένας μηχανισμός θεσμοθετήθηκε έτσι ώστε ο εκβιασμό να μπορεί να αναφέρεται στο μνημόνιο συμφωνίας που εμπλέκεται. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Πλατσιδάκη, “είναι λυπηρό ότι όλα τα μνημόνια ήρθαν πίσω και είπαν ότι δεν έχουν πρόβλημα και ότι είναι ένα πρόβλημα σχετικό με τις κρατικές σημαίες”.
Ακόμα, είπε ο Πλατσιδάκης, οι πλοιοκτήτες γνωρίζουν πως όταν τα πλοία τους είναι να προσεγγίσουν ορισμένα λιμάνια, θα έχουν να έχουν “ανεπάρκειες”, εκτός αν συμφωνήσουν να πληρώσουν τους επιθεωρητές.
Ο Παππαδάκης έθεσε ένα παράδειγμα όπου ζήτησε από έναν παράγοντα σε έναν απροσδιόριστο λιμάνι να πληρώσει τα έξοδα που ανέμενε που ανέμενε όταν το πλοίο του έφτανε στο λιμάνι και τα οποία περιλάμβαναν “μια επιβάρυνση των 6000 δολαρίων ως βοήθεια για την αποφυγή προβλημάτων”. Αν και αυτή η υπόθεση ήταν σε “ισπανόφωνο λιμάνι”, η Μαύρη Θάλασσα είχε αναφερθεί ως μια ιδιαίτερα προβληματική περιοχή, αν και η Intercargo υποστηρίζει ότι το MoU αντιμετωπίζει το ζήτημα.
Η Intercargo ανέφερε ότι η διαφθορά εμφανίζεται “οπουδήποτε στον κόσμο”, αλλά τείνει να συμβαίνει συχνότερα σε συγκεκριμένα λιμάνια. Ο γενικός γραμματέας της ένωσης, David Tongue δήλωσε ότι οι ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων είναι περισσότερο εκτεθειμένοι σε εκβιασμούς, καθώς τα πλοία τους πάνε σε μια ευρύτερη ποικιλία λιμανιών σε σύγκριση με δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία τείνουν να εμπορεύονται σε ένα μικρότερο αριθμό συγκεκριμένων τερματικών σε τακτική βάση.
Οι κρατικοί έλεγχοι στα λιμάνια και η διαφθορά ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν, στη συνάντηση της Αθήνας και στις τεχνικές και εκτελεστικές επιτροπές της Intercargo πριν από την Ετήσια Γενική Συνέλευση. Άλλα θέματα που συζητήθηκαν περιλάμβαναν τη διαχείριση του υδάτινου έρματος, τις εκπομπές στον αέρα, τα ανυψωτικά μηχανήματα, την πειρατεία, την ένοπλη ληστεία και την υποβολή εκθέσεων ατυχημάτων.
“Υπάρχουν σοβαρές προκλήσεις με τις ρυθμιστικές αρχές που είναι εκτός πραγματικότητας, θεσπίζοντας διατάξεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή τεχνολογία. Η διαχείριση έρματος νερού είναι το μεγαλύτερο από αυτά, με εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια να δαπανώνται για τον εξοπλισμό των πλοίων χωρίς να γνωρίζουμε αν τα συστήματα που έχουν εγκατασταθεί θα είναι δεκτά σε μεταγενέστερο χρόνο”, δήλωσε ο Πλατσιδάκης.