ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Έντονη φημολογία για “Σχέδιο Β” εν εξελίξει στην εφοπλιστική κοινότητα

pontoporos_elliniki_nautilia[adsanity id=33860 align=alignnone /]Οι εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα πληρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά φορολόγησης στην ΕΕ και οι φόροι είναι υψηλότεροι από τους Ασιάτες και Αμερικάνους ομολόγους τους.

Ενώ ο Κύπρος απαλλάσσει τα τέκνα των Ελλήνων εφοπλιστών από την υποχρέωση στρατιωτικής θητείας, πληθαίνουν οι φήμες ότι μια σειρά από τα πιο εξέχοντα μέλη της εφοπλιστικής κοινότητας έχουν ενεργοποιήσει ένα “Σχέδιο Β”, ευρισκόμενοι σε διαδικασία μεταφοράς της λειτουργίας τους, και της έδρας τους από την Ελλάδα. Αιτία είναι η αύξηση των φόβων για το τι επιφυλάσσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το ναυτιλιακό κλάδο τους επόμενους μήνες, καθώς υπάρχει η εκτίμηση ότι οι κινήσεις της κυβέρνησης θα οδηγήσουν σε ένα ασταθές φορολογικό καθεστώς.

Σύμφωνα με έγκυρες ναυτιλιακές πηγές, αυτό που προκαλεί την έντονη φημολογία και ανησυχία είναι τα ονόματα εκείνων που λέγεται ότι είναι στη διαδικασία της μετακίνησης. Τα μικρότερα ονόματα είναι ανήσυχα λόγω των αναφορών ότι “τα big boys” κάνουν αυτή τη στιγμή ενέργειες για να βρουν εγκαταστάσεις και γραφεία εκτός Ελλάδας. Κάποιοι από αυτούς έχουν μέσα από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών συνεργαστεί με την κυβέρνηση για να διασφαλίσουν ότι η ναυτιλία θα έχει μια δίκαιη συμφωνία σε σχέση με τη νέα φορολογική νομοθεσία. “Αυτό μας κάνει να υποψιαζόμαστε, αν ξέρουν κάτι που εμείς δεν ξέρουμε”, αναφέρεται με νόημα.

Τα υψηλότερα ποσοστά φορολόγησης στην ΕΕ είναι στην Ελλάδα

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ναυτιλιακών εταιρειών είναι η φορολογία. Οι εφοπλιστές έχουν αποδεχθεί το αίτημα των δανειστών για μια αύξηση του φόρου χωρητικότητας (tonnage tax) μετά από διαπραγμάτευση της ΕΕΕ, αν και η τελευταία επισημαίνει ότι οι εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα πληρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά φορολόγησης στην ΕΕ και οι φόροι είναι υψηλότεροι από τους Ασιάτες και Αμερικάνους ομολόγους τους.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οποιαδήποτε αλλαγή στο υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς θα αναγκάσει τους εφοπλιστές να αναζητήσουν ένα πιο φιλικό φορολογικό περιβάλλον στο εξωτερικό. Ο Βενιάμης, ωστόσο, κυρίως αναφέρεται στα φορολογικά προνόμια που οι Έλληνες εφοπλιστές απολαμβάνουν, όπως οι φόροι επί των κερδών από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες, ή τις πωλήσεις πλοίων. Τα φορολογικά αυτά προνόμια είναι σήμερα εγγυημένα στο Σύνταγμα της χώρας και η αλλαγή τους θα απαιτούσε μια πλειοψηφία δύο τρίτων στο κοινοβούλιο.

Το “Σχέδιο Β”

Αν και ο πρωθυπουργός Α. Τσίπρας έχει πει πολλές φορές ότι τάσσεται υπέρ ενός ισχυρού εθνικού ναυτιλιακού τομέα, είναι κοινό μυστικό ότι πολλοί από τους κορυφαίους εφοπλιστές είχαν ένα “Σχέδιο Β” στα συρτάρια τους εδώ και μήνες. Αυτό ενθάρρυνε ναυτιλιακά στελέχη από όλο τον κόσμο να έρθουν στην Ελλάδα και να εξηγήσουν τι έχουν να προσφέρουν ως ναυτιλιακά κέντρα και υπηρεσίες στην ηγετική εφοπλιστική κοινότητα του κόσμου. Με επικεφαλής την Κύπρο, στους μνηστήρες συμπεριλαμβάνονται η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο Καναδάς, οι Μπαχάμες και ακόμη και το Λουξεμβούργο.

Οι πλοιοκτήτες έχουν ενισχύσει τα γραφεία τους στο εξωτερικό εδώ και μήνες, αλλά τώρα υπάρχουν σημάδια πως ένας αριθμός εκ των κορυφαίων της βιομηχανίας βάζουν το “Σχέδιο Β” στην πράξη, με κύριο κερδισμένο την Κύπρο. Τις τελευταίες εβδομάδες, τουλάχιστον τρεις κορυφαίοι εφοπλιστές φέρονται να μίσθωσαν γραφεία και διαμονή στη Λεμεσό, με στόχο να είναι έξω από την Ελλάδα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, το τέλος δηλαδή του ελληνικού οικονομικού έτους.

Πράγματι, η κυπριακή κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα νέο νόμο για να απαλλάξει τα παιδιά των εφοπλιστών που εγκαθίστανται στο νησί, από την υποχρεωτική στρατιωτική θητεία. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο νόμος θα προβλέπει πως η απαλλαγή αυτή θα ισχύει για όσο διάστημα οι οικογένειες των πλοιοκτητών βρίσκονται στο νησί και μεταφέρουν τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις τους στην Κύπρο.