Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί τα υποβρύχια είναι κυρίως βαμμένα μαύρα και όχι άλλο χρώμα; Λοιπόν, θα εκπλαγείτε όταν μάθετε ότι τα σύγχρονα υποβρύχια είναι μαύρα για τον ίδιο λόγο που είναι και τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας μαύρα. Ναι, το ακούσατε σωστά, θα επανέλθουμε όμως σε αυτό αργότερα. Πριν από αυτό ας μιλήσουμε για τα υποβρύχια και καμουφλάζ.
Πριν από την ανακάλυψη και εφαρμογή της πυρηνικής ενέργειας, τα υποβρύχια περνούσαν περισσότερο χρόνο στην επιφάνεια της θάλασσας από ότι κάτω από αυτήν, οπότε για να κρυφτούν από τους εχθρούς, η κάλυψη ήταν απαραίτητη.
Κατά τη διάρκεια του Α ‘Παγκοσμίου Πολέμου, οι Ηνωμένες Πολιτείες διεξήγαγαν μυστικές δοκιμές για να βρουν ποιο χρώμα θα ταιριάζει καλύτερα στον στόλο των υποβρυχίων τους με σκοπό να τα προστατεύσει από την οπτική ανίχνευση, με τα αποτελέσματα των δοκιμών να δείχνουν μ ότι για ένα υποβρύχιο που βρίσκεται στην επιφάνεια, ένα γκρι κύτος με το κατάστρωμα βαμμένο μαύρο είναι το καλύτερο για την προστασία από τους εχθρούς.
Καθώς τα υποβρύχια επικράτησε να είναι να ένα με γκρι κύτος και μαύρο κατάστρωμα, στα μέσα της δεκαετίας του 1930 ήρθε στο φως ένα μεγάλο πρόβλημα καθώς έγινε εμφανές ότι τα υποβρύχια που είναι βυθισμένα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, εάν δε βρίσκονται πολύ βαθιά στο νερό, μπορούν να εντοπιστούν από τα αεροπλάνα που πετούν από πάνω τους. Και πάλι, πολλές έρευνες και δοκιμές διεξήχθησαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες στο Περλ Χάρμπορ για να βρουν μια λύση για αυτό το πρόβλημα. Στο πλαίσιο του πειράματος, τα υποβρύχια βάφτηκαν με διάφορους συνδυασμούς χρωμάτων. Τέλος, βγήκε το συμπέρασμα ότι το σκούρο μπλε χρώμα στα βυθισμένα υποβρύχια προσέφερε την απόλυτη μυστικότητα.
Μετά το συγκεκριμένο αποτέλεσμα των ερευνών, ο διοικητής διέταξε όλα τα υποβρύχια της διοίκησης του να ξαναβαφτούν σκούρο μπλε. Όλα τα υποβρύχια βάφτηκαν σύμφωνα με τη διαταγή του διοικητή τους, αλλά μετά την εφαρμογή του χρώματος προέκυψε ένα νέο πρόβλημα. Το σκούρο μπλε χρώμα άλλαξε μετά την εφαρμογή και απέκτησε έναν ελαφρύτερο γαλακτώδη τόνο, διευκολύνοντας έτσι τον εχθρό να εντοπίσει ένα βυθισμένο υποβρύχιο! Τελικά, τα υποβρύχια βάφτηκαν μαύρα, όχι λόγω της ιδιότητας που έχει το χρώματα για την κάλυψη, αλλά λόγω της ισχυρής αντοχής του σε σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο χρώμα που προσφέρει τον ίδιο βαθμό οπτικής προστασίας από το εχθρό.
Τώρα όλα αυτά εξηγούν πώς το μαύρο χρώμα επικράτησε σαν το κύριο χρώμα των υποβρυχίων στα παλιά χρόνια, αλλά τι γίνεται με τα μοντέρνα υποβρύχια; Λοιπόν, εδώ έρχεται το πιο ενδιαφέρον μέρος, τα περισσότερα σύγχρονα υποβρύχια δεν είναι βαμμένα καθόλου, αντίθετα καλύπτονται με τα ανηχοϊκά πλακίδια, τα οποία έρχονται σε ένα χρώμα, το ΜΑΥΡΟ!
Τα ανηχοϊκά πλακίδια ή Anechoic tiles στα αγγλικά, είναι κυρίως κατασκευασμένα λάστιχο ή από συνθετικό πολυμερές που περιέχουν χιλιάδες μικροσκοπικά κενά. Η λειτουργία τους είναι διπλή – το ένα είναι να απορροφήσει τα ηχητικά κύματα του σόναρ, να μειώσει και να παραμορφώσει το σήμα επιστροφής, μειώνοντας έτσι την αποτελεσματική εμβέλεια του και το άλλο είναι να εξασθενήσει τους ήχους που εκπέμπονται από το υποβρύχιο, συνήθως από τους κινητήρες του, με σκοπό να μειώσουν το εύρος στο οποίο μπορεί να ανιχνευθεί από το σόναρ.
Η τεχνολογία των ανηχοϊκών πλακιδίων αναπτύχθηκε από την Kriegsmarine κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Η επίστρωση ανηχοϊκών πλακιδίων είχε δοκιμαστεί πρώτα στη θάλασσα το 1940 στα U-Boats. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 η Σοβιετική Ένωση άρχισε να επικαλύπτει τα υποβρύχια της, ξεκινώντας από την κλάση Victor, με πλακίδια από καουτσούκ. Καθώς η τεχνολογία ωρίμαζε, ήταν προφανές ότι τα πλακίδια είχαν δραματική επίδραση στη μείωση του ακουστικού ίχνους των υποβρυχίων. Τα μοντέρνα ρωσικά πλακίδια έχουν πάχος περίπου 100 mm και μείωσαν το ακουστική ίχνος των υποβρυχίων της κλάσης Akula κατά 10 έως 20 ντεσιμπέλ.
Μέχρι τη δεκαετία του 1980 το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και το Βασιλικό Ναυτικό άρχισαν να χρησιμοποιούν τα ανηχοϊκά πλακίδια στα υποβρύχιά τους.
Τώρα πρέπει να αναρωτιέστε, γιατί τα ανηχοϊκά πλακίδια είναι μαύρα. Λοιπόν, τα ανηχοϊκά πλακίδια είναι κατασκευασμένα από καουτσούκ, το φυσικό χρώμα του καουτσούκ είναι λευκό. Αν λοιπόν το καουτσούκ είναι Λευκό, γιατί τα ελαστικά αυτοκινήτου και τα ανηχοϊκά πλακίδια έχουν μαύρο χρώμα; Αυτό που κάνει τα ελαστικά μαύρα είναι η προσθήκη του μαύρου άνθρακα στο καουτσούκ. Η προσθήκη του μαύρου άνθρακα στο ελαστικό μείγμα αυξάνει την αντοχή εφελκυσμού και την αντίσταση στην τριβή των ελαστικών.
Ο μαύρος άνθρακας χρησιμοποιείται ευρέως ως ενισχυτικό πληρωτικό λόγω της ιδιότητάς του να κάνει τα πράγματα πιο ανθεκτικά και γι ‘αυτό κυρίως τα προϊόντα από καουτσούκ, όπου οι ιδιότητες τριβής και εφελκυσμού είναι σημαντικές περιέχουν αιθάλη και επομένως έχουν μαύρο χρώμα. Ο άνθρακας είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο τα ανηχοϊκά πλακίδια είναι μαύρα, λόγω του ότι τα υποβρύχια αντιμετωπίζουν ακραίες διαφορές πίεσης καθώς βυθίζονται και αναδύονται πάλι στη επιφάνεια, τα ανηχοϊκά πλακίδια βρίσκονται υπό μεγάλη πίεση, έτσι ο μαύρος άνθρακας χρησιμοποιείται στο ελαστικό μείγμα για να κάνει τα πλακίδια πιο ανθεκτικά.
Λοιπόν, τώρα ξέρετε γιατί συγκρίναμε το χρώμα των ελαστικών των αυτοκινήτων με αυτό των υποβρυχίων!