Δύο ναυπηγεία-διαλυτήρια πλοίων στη Τουρκία αφαιρέθηκαν από τον κατάλογο της ΕΕ για, καθώς δεν πληρούσαν τις απαιτήσεις του κανονισμού της Ένωσης για την ανακύκλωση πλοίων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι το ένα ναυπηγείο απέτυχε να προστατεύσει επαρκώς τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων του και το άλλο διαγράφηκε από τον κατάλογο λόγω έλλειψης διαφάνειας στις εργασίες διάλυσης πλοίων.
Συγκεκριμένα, το Işıksan, μια μονάδα ανακύκλωσης πλοίων που βρίσκεται στην Τουρκία, αφαιρέθηκε από τη λίστα, λόγω, μεταξύ άλλων, της αδυναμίας του ναυπηγείου να επιβεβαιώσει ότι τελικά πλοία που φέρουν τη σημαία των κρατών μελών της ΕΕ που προορίζονται για ανακύκλωση στο Işıksan αποσυναρμολογήθηκαν και διαλύθηκαν σε αυτή την εγκατάσταση.
Έχει επισημανθεί ότι αντ’ αυτού μεταφέρθηκαν σε κοντινές εγκαταστάσεις που δεν περιλαμβάνονται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο. Το Simsekler, μια άλλη εγκατάσταση ανακύκλωσης πλοίων που βρίσκεται στην Τουρκία, αφαιρέθηκε επίσης λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια που οδήγησαν σε θανατηφόρα ατυχήματα το 2021 και το 2022.
Η επιτροπή πρόσθεσε στον κατάλογο ένα ναυπηγείο που βρίσκεται στη Βουλγαρία, το Ship and Industrial Service Ltd., και παρέτεινε την ημερομηνία λήξης της συμπερίληψης δύο εισηγμένων ναυπηγείων που βρίσκονται στη Γαλλία και τη Λιθουανία, δηλαδή τα UAB Armar και Démonaval Recycling.
Ο Ευρωπαϊκός Κατάλογος περιλαμβάνει τώρα 45 εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων, συμπεριλαμβανομένων 38 ναυπηγείων στην Ευρώπη (ΕΕ, Νορβηγία και ΗΒ), 6 ναυπηγεία στην Τουρκία και 1 ναυπηγείο στις ΗΠΑ. «Συνολικά, η ικανότητα ανακύκλωσης των ναυπηγείων στον κατάλογο της ΕΕ εξακολουθεί να είναι πολλαπλάσια από τη ζήτηση και πολλά ναυπηγεία στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο μπορούν επίσης να ανακυκλώσουν μεγάλα πλοία», ανέφερε η Επιτροπή.
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες κατέχουν περίπου το 40% του παγκόσμιου στόλου. Πολλά από αυτά τα πλοία διαλύονται εκτός ΕΕ, κυρίως στη Νότια Ασία, υπό συνθήκες που είναι συχνά επιβλαβείς για την υγεία των εργαζομένων και το περιβάλλον.
Από τις 31 Δεκεμβρίου 2018, ο κανονισμός της ΕΕ για την ανακύκλωση πλοίων απαιτεί από όλα τα μεγάλα εμπορικά πλοία που πλέουν υπό σημαία κράτους μέλους της ΕΕ να χρησιμοποιούν εγκεκριμένες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων που περιλαμβάνονται στη λίστα.
Η κίνηση στοχεύει στον περιορισμό της πρακτικής των Ευρωπαίων πλοιοκτητών να διαλύουν τα πλοία τους σε διαλυτήρια της Νότιας Ασίας. Προκειμένου να αποφύγουν τους κανονισμούς, ορισμένοι πλοιοκτήτες της ΕΕ τείνουν να αλλάξουν τη σημαία των πλοίων τους στο τέλος του κύκλου ζωής τους σε χώρες εκτός ΕΕ και να τα πουλήσουν για διάλυση.