Η επιλογή ενός νέου κοριτσιού να ακολουθήσει το Ναυτικό επάγγελμα, ούτε απλή, ούτε εύκολη υπόθεση είναι.
Οι αντιξοότητες, οι δυσχερείς συνθήκες, η επικινδυνότητα, η απομόνωση από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον, η μητρότητα, ο ανδροκρατούμενος χαρακτήρας του, αλλά και φαινόμενα παρενόχλησης το καθιστούν ως δύσκολη επιλογή.
Και όμως οι γυναίκες που πήραν την απόφαση να εισέλθουν στο δύσκολο αυτό επάγγελμα έχουν αποδείξει ότι είναι αποφασισμένες να ξεπεράσουν τις δυσκολίες, να ανταπεξέλθουν στα σύνθετα καθήκοντα, να εδραιωθούν και να διαπρέψουν σε αυτό.
Παρά το μικρό ποσοστό τους στα ελληνικά πλοία, που οφείλεται κυρίως στην αρνητική στάση της πλειοψηφίας των Ναυτιλιακών εταιριών, οι γυναίκες κάνουν αισθητή την παρουσία τους και πολλές από αυτές βρίσκονται στην κορυφή της ιεραρχίας των πλοίων.
Μια τέτοια περίπτωση είναι η Χρυσή Κολοκούτσα, που αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Ξεκίνησε το 2011 ως ανθυποπλοίαρχος στο «M/V Violando» της εταιρίας «Andriakis».
Με την εξαίρετη απόδοσή της και την ανυποχώρητη επιθυμία της να μάθει και να εξελιχθεί, κατάφερε να γίνει η πρώτη γυναίκα πλοίαρχος στο Στόλο Δεξαμενόπλοιων της εταιρίας.
Η έμπνευση της για να γίνει πλοίαρχος προήλθε από τον Έλληνα ποιητή, συγγραφέα και ναυτικό, Νίκο Καββαδία. Ο Καββαδίας, με τα ταξίδια του σε όλο τον κόσμο, μετέφερε το ναυτικό επάγγελμα σε όλους. Από την εφηβεία της, η καπετάνισσα Χρυσή είχε το όνειρο να γίνει ναυτικός, εμπνευσμένη από τα ποιήματά του. Ήθελε να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και να συναντήσει ανθρώπους από διάφορες εθνικότητες και πολιτισμούς.
Όπως δήλωσε η ίδια: «Από τα 15 μου το μόνο επάγγελμα που μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου να κάνω ήταν είτε του ναυτικού είτε του φαροφύλακα. Φαντάστηκα τον εαυτό μου μακριά από την πόλη, με τα βιβλία και τη μουσική μου και περιτριγυρισμένος από θάλασσα και γαλήνη».
Παρά τις προσπάθειες των δασκάλων του λυκείου να την αποτρέψουν, αποφάσισε να εγγραφεί στη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού ως την πρώτη και μοναδική επιλογή της. Ήδη τότε γνώριζε ότι το μόνο πράγμα που ήθελε ήταν να γίνει ναυτικός. Το 2004, γνωρίζοντας ότι αποδείχθηκε αποδεκτή στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το 2004, η επαγγελματική σταδιοδρομία στη θάλασσα δεν ήταν και πολύ συνηθισμένη για τις γυναίκες, η καπετάνισσα Χρυσή εξελίχθηκε σε μία από τις μόλις δώδεκα γυναίκες ανάμεσα σε συνολικά 2000 σπουδαστές!
Τα ταξίδια της και ο δρόμος προς την κορυφή
Καθώς περνούσαν τα χρόνια, έγινε σαφές ότι η πραγματικότητα της ζωής στη θάλασσα δεν ήταν τόσο ρομαντική όσο τα ποιήματα του Καββαδία, αλλά και πάλι δεν μπορούσε ποτέ να φανταστεί άλλη καριέρα.
Όλα αυτά τα χρόνια και καθώς προχωρούσε η καριέρα της, το κίνητρό της παρέμεινε το ίδιο «Κάνοντας αυτό που έπρεπε να κάνει για να κυνηγήσει το όνειρό της». Το 2022 η καπτα Χρυσή προήχθη σε πλοίαρχο αναλαμβάνοντας την πλοιαρχία στο «M/V Nicolaos».
Το πρώτο της ταξίδι ως πλοίαρχος ήταν μια στιγμή ορόσημο για εκείνη. Ήταν μια μεγάλη εμπειρία που την έκανε να καταλάβει την ευθύνη που έχει ένας πλοίαρχος, ειδικά όταν διασχίζει το πολυσύχναστο λιμάνι της Σιγκαπούρης.
Αυτό που θεωρεί πολύ σημαντικό είναι να μπορεί ένας καπετάνιος να βασίζεται στο πλήρωμα του και γι’ αυτό προσπάθησε να είναι όσο γίνεται πιο κοντά σε αυτό και ποτέ δεν άφησε αιτήματα από μέλη του πληρώματος χωρίς να δώσει σημασία. Πιστεύει ακράδαντα ότι οι άνθρωποι πρέπει να αισθάνονται ότι εκτιμώνται για να αποδώσουν στο μέγιστο.
Η Χρυσή νιώθει απίστευτα περήφανη που έκανε το όνειρό της πραγματικότητα. Η πιο αγαπημένη της εικόνα: εκείνη όταν αποβιβάστηκε ως πλοίαρχος για πρώτη φορά, κοίταξε πίσω της στο πλοίο καθώς απομακρυνόταν γνωρίζοντας ότι είχε κάνει καλή δουλειά και ότι το πλήρωμα της ήταν ικανοποιημένο.