Μείωση του χρόνου και του κόστους για τις παραδόσεις σε πλοία μέσω… drone [video]

drone_maersk
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, πιο γνωστά κι ως drones, θα μπορούσαν να μειώσουν το χρόνο και το κόστος για τις παραδόσεις και τις επιθεωρήσεις σε ολόκληρο τον Όμιλο Maersk – αλλά πρέπει να είναι αξιόπιστα και απόλυτα ασφαλή. Η Maersk Tankers δοκιμάζει την παράδοση σε πλοία μέσω drones τα οποία θα έχουν πιστοποιηθεί για εκρηκτικά περιβάλλοντα.

Ο Markus Kuhn, διευθυντής της αλυσίδας εφοδιασμού της Maersk Tankers, κοιτάζει μέσα από την ομίχλη και εντοπίζει το Maersk Edgar να περιμένει στα παγωμένα νερά της Δανίας.

Ο χειριστής drone Thierry Bauer, ντυμένος χειμωνιάτικα το κρύο μετά από ένα μακρύ ταξίδι από το κέντρο των επιχειρήσεών του στη Νότια Γαλλία, αποδίδει προσεκτικά το φορτίο από μπισκότα της Maersk για τη μεταφορά του.

“Θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε κάποια απόσταση μεταξύ ημών και του πλοίου, όσο μπορούμε, διατηρώντας παράλληλα την ορατότητα μέσω της ομίχλης”, αναφέρει ο Kuhn, ο οποίος τρέχει ένα πρόγραμμα δοκιμής πιθανών χρήσεων τους. Η δοκιμή, σε συνεργασία με την κατασκευάστρια drone του Bauer Xamen Technologies, ήταν η πρώτη χρήση ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους για να κάνει μια παράδοση επί του πλοίου.

Στη βιομηχανία των τάνκερ, μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο να προβλεφθεί εκ των προτέρων ποιο λιμάνι θα είναι το επόμενο που θα κληθεί και ακόμη και όταν είναι στο λιμάνι, μπορεί να είναι περίπλοκο και δαπανηρό να παραδώσει αντικείμενα στα πλοία, όταν δεν βρίσκονται παράλληλα στα αποβάθρα.

Το κόστος για μια φορτηγίδα είναι κατά μέσο όρο 1.000 δολάρια ή και παραπάνω. Αυτό σημαίνει ότι η χρήση drones θα μπορούσε με τα σημερινά μεγέθη ωφέλιμου φορτίου να φέρει δυνητική εξοικονόμηση 3.000-9.000 δολαρίων ανά πλοίο ετησίως, εκτιμά η Maersk Tankers.

Τα drones πρέπει να είναι ασφαλή για το περιβάλλον όπου δραστηριοποιούνται και για tankers που έχουν πιστοποιηθεί ως εγγενώς ασφαλή βάσει της οδηγίας ATEX, έτσι ώστε να μην μπορούν να δημιουργήσουν καμία εστία φωτιάς σε περίπτωση που συντριβούν. Σκοπός της δοκιμής αυτής στο Kalundborg είναι να χρησιμοποιηθεί ένα drone που είναι ήδη εγκεκριμένο για δυνητικά εκρηκτικά περιβάλλοντα, και να δούμε πώς λειτουργεί το σκεπτικό.

“Τα drones μπορούν να κάνουν εξοικονόμηση τόσο στο κόστος όσο και στο χρόνο. Υπάρχει υψηλό κόστος για παράδοση στο πλοίο μικρών δεμάτων, γεμάτων με επείγουσα ανταλλακτικά ή αλληλογραφία, λόγω της ανάγκης για μια φορτηγίδα”, λέει ο Kuhn.

Η ζώνη drone

Τα drones δοκιμάζονται για ελέγχους σε ολόκληρο τον Όμιλο Maersk. Η Maersk Oil τα χρησιμοποιεί για εγκαταστάσεις στη Βόρεια Θάλασσα και η APM Terminals για γερανούς στα λιμάνια. Μια μικρή ομάδα εμπειρογνωμόνων, συμπεριλαμβανομένων του Kuhn, εντοπίζει τα κοινά συμφέροντα των επιχειρηματικών μονάδων και φτιάχνει λίστα με τους δυνητικούς προμηθευτές.

Άλλες πιθανές χρήσεις τους αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς όπως και η τεχνολογία των drones. Θα μπορούσαν να διενεργήσουν επιθεωρήσεις ή ελέγχους για πειρατεία σε υψηλού κινδύνου μεταφορές. Οι επιθεωρήσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν υψηλής ποιότητας φωτογραφίες ή βίντεο από ορισμένες περιοχές, όπως η τραβέρσα της πρύμνης ή οι δεξαμενές φορτίου.

Μόλις ένα κατάλληλο εγκεκριμένο κατά ATEX drone είναι διαθέσιμο, η Maersk Tankers θα μπορούσε να αποφύγει το κόστος και τον χρόνο για το πλύσιμο, την απελευθέρωση φυσικού αερίου και την εκ νέου αδρανοποίηση κατά τη διάρκεια μιας επιθεώρησης δεξαμενής φορτίου. Τα drones θα μπορούσαν να αυξήσουν την ποιότητα της επιθεώρησης δύσκολων περιοχών και με εικόνες υψηλής ποιότητας οι ρωγμές μπορούν να εντοπιστούν πιο γρήγορα. Αυτά τα εν δυνάμει πρώτα συμπεράσματα θα μπορούσαν να περιορίσουν τα αυξημένα χρηματοοικονομικά έξοδα εάν τα προβλήματα ανακαλύπτονταν αργότερα.

Στ’ ανοιχτά της Great Belt της Δανίας, το drone αποκτά γρήγορα ύψος στον ομιχλώδη ορίζοντα. Κινείται γρήγορα πάνω από το μικρό κενό μεταξύ φορτηγίδας και δεξαμενόπλοιου, αιωρείται 5 μέτρα πάνω από το κατάστρωμα και ρίχνει το φορτίο μπισκοτών της Maersk σε ένα καθορισμένο σημείο προσγείωσης. Το αρχικό σχέδιο να ξεκινήσει από την ακτή άλλαξε λόγω της ομίχλης, οπότε η ομάδα εργάστηκε από τη φορτηγίδα αντ ‘αυτού.

“Είμαστε από τα αρχικά στάδια της διαδικασίας και θα πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι η τεχνολογία λειτουργεί με ασφάλεια”, λέει ο Kuhn. “Είναι συχνά πολύ δύσκολο να πάρεις πράγματα επί του πλοίου. Γι ‘αυτό και ήμουν ευτυχισμένος, όταν η δοκιμή δούλεψε μια χαρά”.

Τα επόμενα βήματα για την Tankers Maersk και τον Maersk Group είναι να αξιολογήσουν τα ευρήματα της δοκιμής. Η τεχνολογία των drone εξελίσσεται γρήγορα και θεωρείται ως ένας από τους καινοτόμους τομείς που θα αναπτυχθούν το 2016.

Επί του πλοίου Maersk Edgar, ο καπετάνιος Peder Georg Kastrup Christensen κρατά τα φρεσκοπαραδοθέντα μπισκότα της Maersk, τα οποία παρέμειναν ανέπαφα από το ταξίδι.

“Είναι ένα εντελώς νέο βήμα στην παράδοση σε πλοία”, λέει ο καπετάνιος Christensen. “Σήμερα είναι τα μπισκότα. Την επόμενη φορά θα μπορούσαν να είναι τα φάρμακα που χρειαζόμαστε για τη θεραπεία κάποιου επί του πλοίου”.

Το δοκιμαστικό drone LE 4-8X Dual Atex

Το drone που χρησιμοποιήθηκε στη δοκιμή ήταν από τη γαλλική εταιρεία Xamen και εγκεκριμένο κατά την ζώνη 2 της ATEX 2 για χρήση σε δυνητικά εκρηκτικά περιβάλλοντα.

Πρόκειται για ένα drone οχτώ ελίκων με άνοιγμα φτερών 104 εκατοστά και 40 εκατοστά ύψος και 16 m/s μέγιστη ταχύτητα.

Η παράδοση ενός μικρού δέματος σε απόσταση άνω του ενός χλμ από την ακτή προς το πλοίο θα θέλει περίπου 1,5 λεπτά. Το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο του δοκιμαστικού αυτού drone είναι 2 κιλά.

Άλλα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα οποία δεν είναι εγκεκριμένα βάση των οδηγιών ΑΤΕΧ, μπορεί ήδη σήμερα να μεταφέρουν μέχρι και 10kg.

Η δοκιμή έγινε βάσει των υψηλών προτύπων υγείας και ασφάλειας του Ομίλου της Maersk και ακολουθώντας τους τοπικούς νόμους, και η δοκιμή στο Kalundborg εγκρίθηκε από τις δανικές αρχές