ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

H «άγονη γραμμή» της Θεσσαλονίκης

Ως ειρωνεία θα μπορούσε να εκληφθεί η επιγραφή «Όλοι πάμε… στο λιμάνι και φεύγουμε διακοπές» που αναγράφει το πανό για το Φεστιβάλ Τουρισμού (16 – 19 Μαΐου) το οποίο κρέμεται στα κάγκελα του λιμανιού.

Ο λόγος είναι ότι και φέτος από τη Θεσσαλονίκη, ελάχιστοι θα φύγουν διακοπές από το λιμάνι, αφού υπάρχει μόνο ένα πλοίο για Λήμνο, Λέσβο, Χίο και Σάμο και δεν προβλέπεται να υπάρξει άλλη «γραμμή» παρά μόνο και ένα δεύτερο δρομολόγιο την εβδομάδα για τα ίδια νησιά του Α. Αιγαίου.

Η γνωστή τα τελευταία χρόνια «άγονη γραμμή» της Θεσσαλονίκης, περνάει τη χειρότερη περίοδο των τελευταίων 30 ετών. Ο ακτοπλοϊκός αποκλεισμός της Θεσσαλονίκης, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί αφού και φέτος, όπως συνέβη και πέρσι, αποπλέει από το λιμάνι μόνο ένα επιβατικό πλοίο την εβδομάδα (κάθε Δευτέρα στις 3 το μεσημέρι) για τη Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο και Βαθύ Σάμου.

Πρόκειται για το European Express της NEL LINES το οποίο σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας από τις αρχές Ιουνίου θα αντικατασταθεί από το πλοίο Θεόφιλος, ενώ από τα τέλη Ιουνίου (ή αρχές Ιουλίου) θα ενισχυθεί με ακόμη ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, πιθανότατα από το Sky Express που θα έχει και αυτό προορισμό τα ίδια νησιά του Α. Αιγαίου.

Οπως πέρσι, έτσι και φέτος δε θα υπάρχει πλοίο για τα νησιά των Β. Σποράδων (Σκιάθος, Σκόπελος, Αλόννησος), ενώ εδώ και χρόνια έχει διακοπεί κάθε σύνδεση με τα Δωδεκάνησα, τις Κυκλάδες και την Κρήτη.

Την τελευταία πενταετία, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις των αρμοδίων φορέων και των εκάστοτε τοπικών αρχών, η επιβατική κίνηση, από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, φθίνει διαρκώς.

Αρνητικό ρεκόρ επιβατών

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΛΘ το 2012 διακινήθηκαν μόλις 50.648 επιβάτες, που αποτελεί αρνητικό ρεκόρ τριακονταετίας. Το 2011 είχαν ταξιδέψει με πλοίο συνολικά 64.785 επιβάτες το 2010 συνολικά 100.755, το 2009 συνολικά 158.179, το 2008 ήταν 163.502 ενώ οι συγκρίσεις είναι απογοητευτικές με τα προ δεκαετίας στοιχεία, καθώς το 2002 είχαν ταξιδέψει από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνολικά 218.032 επιβάτες.

Στη δεκαετία του ’90 που υπήρχαν ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τα περισσότερα νησιά, η επιβατικά κίνηση ξεπερνούσε σταθερά του 200.000 επιβάτες ετησίως, ενώ η μεγάλη πτώση συνέβη το 2006 όταν σταμάτησε το πλοίο για Κυκλάδες και Κρήτη. Εκτοτε, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να παρουσιάζει αξιοζήλευτα οικονομικά στοιχεία από την εμπορευματική του κίνηση, δεν μπορεί όμως να νιώθει «περήφανο» για την επιβατική κίνηση που τείνει να… εκμηδενιστεί.

Θετικές προοπτικές

Μέσα στο γκρίζο σκηνικό, το οποίο επιτείνει η οικονομική κρίση με τις ακτοπλοϊκές εταιρίες να περιορίζουν τα δρομολόγια των πλοίων σε όλο το Αιγαίο, η φετινή σεζόν ξεκίνησε με μικρά σημάδια αισιοδοξίας. «Η επιβατική κίνηση και η πληρότητα τις ημέρες του Πάσχα ήταν ικανοποιητική. Επίσης οι μέχρι τώρα κρατήσεις και το ενδιαφέρον τουριστών και πρακτορείων για το καλοκαίρι, μας κάνει να αισιοδοξούμε ότι θα πάμε καλύτερα από πέρσι, που ήταν βέβαια μια άσχημη χρονιά.

Το ένα πλοίο για Λήμνο, Λέσβο, Χίο και Σάμο, θα ενισχυθεί και με ένα δεύτερο μέσα στο καλοκαίρι, ενώ θα υπάρχουν και τα δρομολόγια από την Καβάλα. Επίσης, θα συνεργαστούμε με τουριστικό γραφείο, ώστε για όσους θέλουν να ταξιδέψουν στα νησιά των Σποράδων με το νέο πλοίο Πρωτέας από το Βόλο, θα υπάρχει τουριστικό λεωφορείο που θα αναχωρεί από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για το λιμάνι του Βόλου όπου θα φτάνει πριν αποπλεύσει το πλοίο και το ίδιο θα ισχύει στην επιστροφή.

Οι ναύλοι διατηρούνται σταθεροί εδώ και τέσσερα χρόνια, ενώ υπάρχουν αρκετές προσφορές από τις εταιρίες, ανάλογα με την περίοδο για εκπτώσεις σε οικογενειακά πακέτα, ή γα κρατήσεις μετ’ επιστροφής», σημείωσε ο Χάρης Καραχαρίσης, ναυτιλιακός πράκτορας.

portnet.gr

H υπερπροσφορά θα προκαλέσει πιέσεις

Για δεύτερη συνεχή χρονιά η αγορά των containerships θα βρεθεί αντιμέτωπη με το έλλειμμα στο «ισοζύγιο» προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας.

Την επισήμανση αυτή κάνει ο δρ Γιάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation, η οποία είναι εισηγμένη στο NYSE.

Η εταιρεία για το 2012 κατέγραψε έσοδα 589 εκατ. δολ. από 468,1 εκατ. δολ. το 2011, αλλά και ζημιές 129,6 εκατ. δολ. από την απομείωση της αξίας 13 από τα παλαιότερα πλοία του στόλου της, τα οποία βρίσκονται είτε δεμένα είτε με βραχυπρόθεσμα συμβόλαια που λήγουν το 2013.

Στις δηλώσεις του ο Ελληνας εφοπλιστής τόνισε ότι η βιομηχανία και τη νέα χρονιά θα κληθεί να αντιμετωπίσει τη νέα χωρητικότητα που προσθέτουν τα mega containerships που παραλαμβάνουν οι εταιρείες.

Ισοζύγιο χωρητικότητας

Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε, το 2012 καταγράφηκε έλλειμμα στη σχέση προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας, αφού η προσφορά ξεπέρασε τη ζήτηση κατά 3% περίπου, ενώ για το 2013 σημείωσε ότι, αν και αναμένεται η διαφορά να μετριαστεί τα επόμενα τρίμηνα, η προσφορά θα παραμείνει μεγαλύτερη της ζήτησης.

«Ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών στις κύριες γραμμές κατά τη διάρκεια του 2012 αυξήθηκε 1% κατά μέσο όρο», σημειώνει ο κ. Κούστας και προσθέτει ότι «στη γραμμή Ασίας-Ευρώπης καταγράφηκε πτώση περίπου 3,5% λόγω της συνεχιζόμενης μείωσης της ζήτησης από πλευράς Ευρωπαίων καταναλωτών».

Το συγκεκριμένο service ήρθε αντιμέτωπο και με τη μεγαλύτερη εισροή νέας χωρητικότητας, αφού πέρσι ξεκίνησε η παράδοση των νέων mega containerships άνω των 10.000 teu. Κάτι που θα συνεχιστεί και φέτος, αφού τα περισσότερα συμβόλαια για τα πλοία αυτού του τύπου υπογράφηκαν στις αρχές του 2011, στο γνωστό και «mini boom» νέων ναυπηγήσεων.

Από την άλλη πλευρά, οι δευτερεύουσες γραμμές ήταν αυτές που «έσωσαν τη παρτίδα» κατά τη διάρκεια του 2012, σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της Danaos, αφού ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών σημείωσε άνοδο κατά 6,5% κατά μέσο όρο, κυρίως στις ενδοασιατικές γραμμές.

Ειδικότερα το 2012 η μεταφορά teu αυξήθηκε κατά 4% σε σχέση με το 2011 όταν η προσφορά χωρητικότητας αυξήθηκε κατά 7%. «Η ανισορροπία αυτή έχει επηρεάσει κυρίως τις αξίες του ενεργητικού, τις χρονοναυλώσεις και τα κέρδη, αλλά και τις δυνατότητες δραστηριοποίησης των μεσαίου μεγέθους πλοίων.

Στο πλαίσιο αυτό, διερευνά το ενδεχόμενο επιλεκτικών εξαγορών εντός του 2013 για την ανανέωση μέρους του μεγάλων σε ηλικία πλοίων του στόλου», σημειώνει ο κ. Κούστας.

Τα καλά νέα, συνεχίζει ο κ. Κούστας, είναι ότι οι εταιρείες τακτικών γραμμών έχουν κατορθώσει μέχρι στιγμής να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την κατάσταση με σειρά πρωτοβουλιών μείωσης του κόστους, καθώς και στρατηγικές ελέγχου της προσφοράς, όπως ο εξορθολογισμός των υπηρεσιών, το «ρελαντί» στις ταχύτητες, οι διαλύσεις πλοίων, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να παραμένουν σε αξιοπρεπή επίπεδα.

Τα αποτελέσματα

Τα προσαρμοσμένα κέρδη για την Danaos το 2012 διαμορφώθηκαν στα 60,6 εκατ. δολ., από 61,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Σε καθαρό επίπεδο, όμως, η εταιρεία παρουσίασε ζημιές ύψους 105,2 εκατ. δολ. για το 2012, από κέρδη ύψους 13,4 εκατ. δολ. το 2011.

naftemporiki.gr