Η ιστορία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container ships)

Η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσο θαλάσσης είναι η καλύτερη μέθοδος μεταφοράς φορτίων στον κόσμο. Η έλευση των πλοίων κοντέινερ έφεραν επανάσταση στον θαλάσσιο τομέα. Ήταν τόσο μεγάλη η επανάσταση που τέτοια δεν είχε γνωρίσει ποτέ στο παρελθόν!

Ωστόσο, η μέθοδος αποστολής φορτίων μέσο των πλοίων κοντέινερ δεν είναι πολύ παλιά μέθοδος. Δείτε πάρα κάτω πώς ξεκίνησαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πώς έγιναν δημοφιλή σε όλο τον κόσμο.

Τον Μάιο του 2001, ο Malcolm  McLean, ο “Πατέρας των Εμπορευματοκιβωτίων”, πέθανε σε ηλικία ογδόντα επτά ετών. Συνήθιζε να λέει ότι είχε την ιδέα για την απλοποίηση της μεταφοράς εμπορευμάτων, αποφεύγοντας τη συνεχή φόρτωση και εκφόρτωση από το ένα μέσο μεταφοράς στο άλλο, αλλά και να μειώσει τον χρόνο που χρειάζεται για να την μεταφορά. Ο Malcolm Mclean κατά την διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου κατάφερε να παρακάμψει τα όποια προβλήματα και σκέφτηκε να φορτώνει στα πλοία τα φορτηγά, αλλά χωρίς το σασί, δηλαδή μόνο τα ρυμουλκούμενα με τα κουτιά και αργότερα μόνο τα κουτιά. Εξ ου και η ονομασία εμπορευματοκιβωτίων ή «κουτιά» των πλοίων.

 

istoria-emporeumatokivotion1
Ο Malcolm Mclean

Οι εφοπλιστές της εποχής ήταν πολύ επιφυλακτικοί με την ιδέα του McLean. Το γεγονός αυτό τον ώθησε να γίνει ο ίδιος εφοπλιστής και η εταιρεία του ονομάστηκε Sea-Land Α.Ε. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, McLean πώλησε την εταιρεία του στην ναυτιλιακή εταιρεία Maersk, αλλά το όνομα της εταιρείας, ζει στο όνομα Maersk Sealand.

Στη βιβλιογραφία, το “Ideal Χ” αναφέρεται ως το πρώτο φορτηγού εμπορευματοκιβωτίων ή κουτιών. Αυτό το πλοίο έφυγε στις 26 Απρίλη του 1956 από το Newark με προορισμό το Χιούστον, μεταφέροντας πενήντα οκτώ κουτιά.

Μια δεκαετία μετά, το πρώτο κουτί στην Ευρώπη έφτασε σε Γερμανικό έδαφος στο Bremer. Οι εφοπλιστές στην Ευρώπη και Ιαπωνία αναγνώρισαν γρήγορα τα πλεονεκτήματα του εμπορευματοκιβωτίου και επίσης άρχισαν να επενδύουν στη νέα τεχνολογία μεταφοράς.

Τα αμερικανικά πρότυπα των κουτιών δύσκολα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην Ευρώπη και σε άλλες χώρες, μια συμφωνία που τελικά επετεύχθη με τους Αμερικανούς μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις. Στα πρότυπα του ISO προβλέπονται τα μήκη των 10 ‘, 20’, 30 ‘και 40’. Το πλάτος ορίστηκε στο 8 ‘και το ύψος στο 8’ και 8 ‘6 “. Για τις χερσαίες μεταφορές στο εσωτερικό της Ευρώπης, επετεύχθη συμφωνία για πλάτος κουτιού τα 2,50 μέτρα.

Η πλειονότητα των εμπορευματοκιβωτίων που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο σήμερα, σύμφωνα με το πρότυπο ISO, ειναι κυρίως δύο :

-Δοχεία που μετρήθηκαν 20-πόδια μήκος. Τέτοια εμπορευματοκιβώτια εν συντομία αναφέρεται ως TEUs (είκοσι πόδια ισοδύναμες μονάδες)
-Δοχεία που μετρήθηκαν 40-πόδια μήκος. Τα δοχεία σύντομα άρχισε να αναφέρεται ως FEUs (Σαράντα-πόδια ισοδύναμες μονάδες) ή πιο συχνά, ως δύο TEUs.

Εδώ και μερικά χρόνια, το πρότυπο ISO έχει έρθει επανειλημμένα υπό πίεση. Πολλοί πράκτορες θέλουν πλέον, ευρύτερη και υψηλότερα κουτιά. Ορισμένοι πλοιοκτήτες έχουν ενδώσει στην πίεση και χρησιμοποιούν κουτιά με διαστάσεις μεγαλύτερες από ό, τι προβλέπεται από το πρότυπο ISO. Τα κουτιά “Jumbo” με μήκος 45 ‘και 48’, πλάτος 8’6 “(2,60 m) και ύψος 9’6” (2,90 m), υπάρχουν ήδη εδώ και μερικά χρόνια.

Παρόν και μέλλον των εμπορευματοκιβωτίων

Στα πάνω από 50-χρόνια από την έναρξη της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσο των θαλάσσιων μεταφορών, η πρόοδος και η συμβολή στην ναυτιλία και στο παγκόσμιο εμπόριο είναι τεράστιο. Σήμερα, το παγκόσμιο φάσμα των θαλασσίων μεταφορών έχει διευρυνθεί σε πραγματικά τεράστιες διαστάσεις, ενώ βοηθά επίσης και νέες χώρες να εισέλθουν στο εμπόριο. Κανείς σήμερα δεν μπορεί να φανταστεί την παγκόσμια μεταφορά φορτίων χωρίς τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων. Άλλωστε, Τα νέας γενιάς εμπορευματοκιβώτια που έχουμε αναφέρει είναι προ των πυλών!

νέας γενιάς εμπορευματοκιβώτια

 

Διαβάστε ακόμα