Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Τουρκίας Μουράτ Κουρούμ επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι η χώρα ενέκρινε αναπτυξιακά σχέδια για το τεράστιο κανάλι στην άκρη της Κωνσταντινούπολης, που θα ονομάζεται Κανάλι της Κωνσταντινούπολης.
Το νέο κανάλι θα αυξήσει τον αριθμό πλοίων που περνάνε από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, συνδέοντάς την με τη Θάλασσα του Μαρμαρά στα νότια της Κωνσταντινούπολης. Το έργο εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 75 δισεκατομμύρια λιρέτες (9,2 δισεκατομμύρια δολάρια).
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Μουράτ Κούρουμ έγραψε στο Twitter: «Έχουμε εγκρίνει τα σχέδια ανάπτυξης του έργου Kanal Istanbul και τα θέσαμε για δημόσια διαβούλευση. Θα λάβουμε γρήγορα μέτρα για να εμπλουτίσουμε τη χώρα μας και την ιερή πόλη με το Kanal Istanbul. ”
Πρόκειται για πνευματικό τέκνο του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος ανακοίνωσε το έργο Kanal Istanbul το 2011. Όμως, το έργο έχει προκαλέσει αντιδράσεις από οργανώσεις και ΜΚΟ, επειδή το κανάλι θα κινδυνεύει σοβαρά από σεισμό μεγάλης κλίμακας που περιμένουν κάποια στιγμή ότι θα συμβεί στην Κωνσταντινούπολη. Επίσης θα καταστραφούν και τα τελευταία δάση της πόλης στα πλαίσια της κατασκευής του.
Με την ολοκλήρωση, το συνολικό μήκος του καναλιού θα είναι περίπου 25 ναυτικά μίλια, καθιστώντας το, το μεγαλύτερο έργο υποδομής του έθνους. Όπως έχει σχεδιαστεί, θα μπορεί να πραγματοποιούνται 160 διελεύσεις πλοίων ανά ημέρα – σχεδόν παρόμοια με τον τρέχοντα αριθμό πλοίων που διαχειρίζεται το υπάρχον Στενό του Βοσπόρου.
Για τη χρηματοδότηση του έργου, το Τουρκικό Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών θα αναλάβει την οικονομική ευθύνη των εταιρειών που συμμετέχουν στο ίδιο.
Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης θα διχοτομήσει την τρέχουσα ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης και έτσι θα αποτελέσει ένα νησί μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης. Το νέο κανάλι θα παρακάμψει το υπάρχον του Βoσπόρου, μια από τις πιο σημαντικές ναυτιλιακές οδούς παγκοσμίως.