Πειραιάς
16°C

Βοήθεια της ITF σε ναυτικούς εγκαταλελειμμένου πλοίου- Έβραζαν θαλασσινό νερό για να πίνουν

28/04/2025

Βοήθεια της ITF σε ναυτικούς εγκαταλελειμμένου πλοίου

Βοήθεια της ITF σε ναυτικούς του πλοίου BURHAM C αποδείχτηκε σωτήρια, αφού το πλήρωμα είχε μείνει εγκαταλελειμμένο χωρίς τρόφιμα και νερό, κοντά στην Τουρκία.

Τα μέλη του πληρώματος του φορτηγού πλοίου γενικού φορτίου BURHAM C (παλαιότερα γνωστό ως Jetmax 2) παρέλαβαν τρόφιμα και νερό από την Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF). Το πλοίο είναι αγκυροβολημένο κοντά στην Τουρκία από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.

Το πλήρωμα, που αποτελείται από Ινδούς, είχε μείνει χωρίς φαγητό και νερό μετά την εγκατάλειψη του πλοίου από τους ιδιοκτήτες του. Οι ναυτικοί έβραζαν το θαλασσινό νερό για να πίνουν. Με την υποστήριξη του επιθεωρητή της ITF, Kenan Dinc, παραδόθηκαν στους εγκλωβισμένους ναυτικούς τρόφιμα, νερό και άλλες ζωτικές προμήθειες.

Η ITF συμμετέχει ενεργά σε υποθέσεις όπως αυτή του BURHAM C, προσπαθώντας πάντα να διασφαλίσει την προστασία των δικαιωμάτων του πληρώματος και την κάλυψη των αναγκών τους. Η ITF αναφέρει επίσης αυτές τις υποθέσεις στη βάση δεδομένων εγκατάλειψης ναυτικών του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας.

Το BURHAM C είναι ένα πλοίο μεταφοράς γενικού φορτίου κατασκευασμένο το 1992. Έχει μήκος 77,8 μέτρα, πλάτος 11,1 μέτρα και ολική χωρητικότητα 1.201 τόνους.

Απελπιστική η κατάσταση με τους εγκαταλελειμμένους ναυτικούς το 2023- Ραγδαία αύξηση των περιπτώσεων

Ο κλάδος της εμπορικής ναυτιλίας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα μετά τη συνεχή αύξηση του αριθμού των εγκαταλελειμμένων ναυτικών, ο οποίος έφτασε στο νέο υψηλό επίπεδο των 103 το 2022. Η τάση αυξάνεται με τον αριθμό των εγκαταλελειμμένων ναυτικών να πλησιάζει γρήγορα το όριο των 10.000 σε διάστημα δύο δεκαετιών με πάνω από 700 εμπλεκόμενα πλοία, σύμφωνα με νέα έκθεση της πλατφόρμας ESG RightShip.

Μόλις μία ημέρα αφότου τέσσερις ναυτικοί αναγκάστηκαν να καταλάβουν ένα φορτηγό πλοίο στα ανοικτά του λιμανιού του Ντακάρ στη Σενεγάλη μετά από μήνες χωρίς αμοιβή και αυξανόμενο κίνδυνο για τη ζωή τους, η RightShip αναφέρει ότι το 2022 καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός εγκατάλειψης ναυτικών με 103 περιπτώσεις που αναφέρθηκαν και αφορούσαν 1.682 ναυτικούς. Εξίσου ανησυχητικό είναι ότι η αύξηση αυτή αποτελεί μέρος μιας συνεχιζόμενης τάσης κατά τα τελευταία πέντε χρόνια. Το 2021, ο αριθμός των αναφορών ανήλθε σε 94, από 77 το 2020, 51 το 2019 και 50 το 2018. Πρόκειται για πέντε συνεχή έτη αύξησης που έρχονται από το χαμηλό επίπεδο που ήταν κυρίως κάτω από 20 περιπτώσεις ετησίως μεταξύ 2000 και 2016.

Η RightShip αναφέρει ότι τα ποσοστά εγκατάλειψης παρέμειναν υψηλά το 2022, παρά την αποκατάσταση της πρόσβασης στα λιμάνια και την ομαλότερη διακίνηση φορτίων, καθώς οι διαταραχές που δημιουργήθηκαν από το COVID-19 υποχώρησαν. Ωστόσο, το γεγονός ότι ειδικά οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να ανακάμπτουν από τις επιπτώσεις της πανδημίας, καθώς και η κατάρρευση των ναύλων σε ορισμένα τμήματα, ενώ το κόστος εκτοξεύτηκε στα ύψη, σημαίνει ότι οι μικρότεροι πλοιοκτήτες και διαχειριστές εξακολουθούν να αγωνίζονται μη μπορώντας να ανταποκριθούν στις οικονομικές και κοινωνικές υποχρεώσεις τους προς τους ναυτικούς.

Σύμφωνα με την RightShip, το οικονομικό κόστος αυξάνεται εκτιμώντας ότι τα τελευταία 20 χρόνια οι απλήρωτοι μισθοί των ναυτικών ανέρχονται σε σχεδόν 40 εκατομμύρια δολάρια. Σημείωσαν ότι η τρέχουσα ανοδική τάση είναι παρόμοια με το 2009, αμέσως μετά το παγκόσμιο οικονομικό κραχ, όταν λόγω των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων στις ναυτιλιακές αγορές, όταν οι τιμές των πλοίων και των ναύλων έπεσαν κατακόρυφα οι υποθέσεις αυξήθηκαν σε 65 μέσα σε ένα χρόνο.

Βοήθεια της ITF σε ναυτικούς εγκαταλελειμμένου πλοίου

Υποστηρίζουν επίσης ότι οι κανόνες της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC) του 2017, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα στους ναυτικούς που εγκαταλείπονται και παραμένουν απλήρωτοι για δύο μήνες να διεκδικήσουν τους μισθούς τους μέσω υποχρεωτικής ασφάλισης, έχουν επίσης συμβάλει στην αύξηση των περιπτώσεων. Οι κανόνες υποχρεώνουν τους πλοιοκτήτες να διαθέτουν ασφάλιση για να συνδράμουν τους ναυτικούς σε περίπτωση εγκατάλειψης.

«Όταν η εγκατάλειψη των ναυτικών εξακολουθεί να συμβαίνει, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αδίστακτη συμπεριφορά του καπιταλισμού. Το να θέλεις να εξαλείψεις το ζήτημα σημαίνει να θέτεις σε εφαρμογή τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης για να το σταματήσεις. Μπορείτε να το κάνετε αυτό», δήλωσε ο Steen Lund, διευθύνων σύμβουλος της RightShip.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ορίζει ως εγκατάλειψη την περίπτωση που ένας πλοιοκτήτης δεν μπορεί να καλύψει το κόστος επαναπατρισμού ενός ναυτικού ή δεν καταβάλλει μισθούς και δεν παρέχει υποστήριξη για τουλάχιστον δύο μήνες. Η RightShip, ωστόσο, τονίζει ότι οι συνέπειες μπορεί να είναι πολύ πιο σοβαρές. Η πραγματικότητα που αναφέρουν είναι ότι τα μέλη του πληρώματος αφήνονται χωρίς φαγητό, νερό, προμήθειες ή φάρμακα και συχνά αποκόπτονται από τον έξω κόσμο με ελάχιστη δυνατότητα επικοινωνίας.

Σύμφωνα με την έκθεση, συνολικά 106 χώρες σε όλο τον κόσμο και 85 κράτη σημαίας έχουν εμπλακεί σε περιπτώσεις εγκατάλειψης, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να είναι η π΄ρωτη χώρα σε παραβάσεις με 89 περιπτώσεις. Ακολουθεί η Ισπανία με 45, η Τουρκία με 37, το Ιράν με 34 και η Ιταλία με 25. Τα στοιχεία της RightShip δείχνουν επίσης ότι οι περισσότεροι εγκαταλελειμμένοι ναυτικοί ανά εθνικότητα προέρχονται από την Ινδία, με 1.491 ναυτικούς. Η Ουκρανία και η Ρωσία καταγράφουν επίσης αύξηση του αριθμού των εγκαταλείψεων λόγω της τρέχουσας κατάστασης του πολέμου.

Τα πλοία γενικού φορτίου σε ποσοστό 31,2%, τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου σε ποσοστό 8,2% και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων σε ποσοστό 7,2% έχουν εντοπιστεί ως οι τύποι των πλοίων που βρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου των 60 πλοίων που αναφέρονται ως εμπλεκόμενα με εγκατάλειψη. Όσον αφορά την ηλικία, τα πλοία ηλικίας μεταξύ 26 και 30 ετών αποτελούν το 16,7% του συνόλου των 703 εγκαταλελειμμένων πλοίων.

Η RightShip υποστηρίζει ότι με τις περιπτώσεις εγκατάλειψης να αυξάνονται κάθε χρόνο, αυξάνεται η πίεση προς τον ΙΜΟ να βρει λύσεις που να ευθυγραμμίζονται με την MLC και να προχωρήσουν περισσότερο για να βοηθήσουν τους ναυτικούς. Σημειώνουν ότι ο αυξανόμενος αριθμός υποθέσεων έχει οδηγήσει σε συσσώρευση υποθέσεων ενώπιον του ΙΜΟ. Αναφέρουν ότι συνολικά 247 υποθέσεις αναμένουν επίλυση. Για το 2022, 34 παραμένουν ανοικτές, 17 είναι υπό αμφισβήτηση και 41 επιλύθηκαν.

Η RightShip θέλει να προωθήσει ουσιαστική αλλαγή ζητώντας καλύτερη ανταλλαγή δεδομένων, ενώ αναφέρεται και στις νέες προσπάθειες της κοινής τριμερούς ομάδας εργασίας Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας- IMO. Η RightShip έχει επίσης ξεκινήσει την αυτοαξιολόγηση της ευημερίας του πληρώματος ως εργαλείο για τις εταιρείες για την πρόσβαση και τη βελτίωση των προτύπων ευημερίας του πληρώματος, ενώ καλεί επίσης τους ναυλωτές να εξετάσουν τα αρχεία ενός πλοίου και του πλοιοκτήτη και να τα συνυπολογίσουν στα επιχειρηματικά τους σχέδια.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
16°C