Jade Weser Port: Ένα νέο υπερσύγχρονο αλλά άδειο λιμάνι

Ένα χρόνο λειτουργίας συμπληρώνει το JadeWeserPort στο Βιλχελμσχάφεν της βόρειας Γερμανίας. Έναν χρόνο μετά ο απολογισμός είναι απογοητευτικός καθώς το νέο λιμάνι δεν κατάφερε να προσελκύσει μεγάλα κοντέινερ.

Το λιμάνι Γιάντε Βέζερ Πορτ στο Βιλχελμσχάφεν θυμίζει έρημο τοπίο. Στην τεράστια έκτασή του αντικρίζει κανείς διάσπαρτα ορισμένα κοντέινερ, το τελωνείο είναι άδειο ενώ από άκρη σε άκρη δεν φαίνεται ούτε ένα φορτηγό. Την αποκαρδιωτική αυτή εικόνα αντικρίζει καθημερινά από τον πέμπτο όροφο του γραφείου του ο 35χρονος Δανός Μικέλ Άντερσεν, επικεφαλής της διαχειρίστριας εταιρίας Eurogate.

«Οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν γιατί δεν πάει καλά, όλα φαίνονται μια χαρά, όλα λειτουργούν. Στα περισσότερα γερμανικά λιμάνια είχαμε μια ανάπτυξη της τάξης του 7 με 9 %. Από το 2008 όμως υποχώρησε μόλις στο 2 %».

Στόχος ήταν ένα success story άνευ προηγουμένου. Οι προϋποθέσεις δεν θα μπορούσαν να είναι καλύτερες. Όταν πριν από 11 χρόνια τα κρατίδια της Βρέμης και της Κάτω Σαξονίας αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα νέο λιμάνι στο Βιλχελμσχάφεν, η παγκόσμια οικονομία αναπτύσσονταν με εντυπωσιακούς ρυθμούς.

Το παγκόσμιο εμπόριο ανθούσε ενώ οι γερμανικές εξαγωγές έσπαγαν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Οι εργασίες κατασκευής του νέου λιμένα ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2008, πριν την κατάρρευση της Lehman Brothers. To Γιάντε Βέζερ Πορτ έχει χωρητικότητα 2,7 εκατομμυρίων κοντέινερ ενώ τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας του υπολόγιζε να υποδεχθεί 600.000 κοντέινερ.

«Στον τελευταίο ετήσιο απολογισμό μας ανακοινώσαμε ότι το 2012 πέρασαν 26.000 κοντέινερ, αυτό βρίσκεται πολύ μακριά από το στόχο μας. Δεν έχουμε πετύχει τους στόχους ούτε για το 2013. Το σημαντικό τώρα είναι να κοιτάξουμε μπροστά και να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση προς το καλύτερο για εμάς».

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του λιμένα

Το νέο λιμάνι έχει βέβαια δυο μεγάλους ανταγωνιστές, το Μπρέμερχαφεν και το Αμβούργο, τα οποία όμως αντιμετωπίζουν ένα σημαντικό πρόβλημα. Σε ορισμένα σημεία το βάθος των ποταμών που οδηγoύν στα δυο μεγάλα λιμάνια, δεν επιτρέπει τη διέλευση μεγάλων πλοίων.

«Θα πρέπει βέβαια να αναρωτηθεί κανείς γιατί τα πλοία δεν είναι γεμάτα όταν φτάνουν στο Αμβούργο. Ο λόγος είναι ότι ξεφορτώνουν στο Ρότερνταμ. Κατευθύνονται προς το Ρότερνταμ και κατεβάζουν κοντέινερ για να είναι πιο ελαφρύ το πλοίο, προκειμένου να μπορεί να μπει στο Αμβούργο. Η κατάσταση αυτή επηρεάζει και εμάς. Ο πελάτης έχει μια αγορά την οποία θα ήθελε να εξυπηρετήσει και μέσα από ένα γερμανικό λιμάνι και φυσικά θα ήταν πιο ωραίο να μην είναι αναγκασμένος να ξεφορτώνει καταρχήν στο Ρότερνταμ για να γίνει πιο ελαφρύ το πλοίο, καθώς και αυτό κοστίζει».

Το νέο λιμάνι του Βιλχελμσχάφεν έχει λοιπόν αναμφίβολα ορισμένα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αφού είναι προσβάσιμο για όλα τα πλοία, και αυτό 24 ώρες το 24ωρο καθώς δεν επηρεάζεται από τη στάθμη ποταμών. Πόσα πλοία όμως έχουν δέσει μέχρι στιγμής στο αξίας ενός δις νέο λιμάνι; Ο Μικέλ Άντερσεν δεν θέλει να απαντήσει, αλλά σίγουρα δεν ήταν περισσότερα από 30.

Ο ίδιος παραμένει παρόλα αυτά αισιόδοξος:

«Σε κάθε περίπτωση. Στην παρούσα φάση συντελούνται μεγάλες αλλαγές στις ναυτιλιακές εταιρίες. Όλοι παρακολουθούν προσεκτικά τι κάνουν οι τρεις μεγάλοι του χώρου. Ενδεχομένως να συμβούν πολλά τους επόμενους 12 με 18 μήνες. Θέλω πραγματικά να υπάρξει κινητικότητα, όχι μόνον για να παρουσιάσουμε έναν καλό απολογισμό αλλά και για τους 400 υπαλλήλους που απασχολούμε».

Μέχρι το Μάρτιο του 2014 οι υπάλληλοι εργάζονται με μειωμένο ωράριο και αντίστοιχες αποδοχές. Μετά τον Μάρτιο όλοι ελπίζουν ότι το λιμάνι θα κερδίσει τη θέση που του αξίζει και πως γρήγορα θα ξεχαστεί το πρώτο δύσκολο διάστημα…

dw.de

Διαβάστε ακόμα