Γιάννης Kούστας: ύψωσε σημαία διαμαρτυρίας

«Πυρά» του εφοπλιστή κατά του ελληνικού κράτους από το βήμα του forum της Wista

Σε… δρόμους παράλληλους κινούνται κυβέρνηση και εφοπλιστές. Καθώς οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών σχετικά με το αν μπορούν να αποκτήσουν «κοινό βηματισμό» στην Ελλάδα της κρίσης συνεχίζονται και στο τραπέζι έχει τεθεί και το θέμα της φορολογικής «συμβολής» των πλοιοκτητών για να ενισχυθούν τα έσοδα στον κρατικό «κορβανά», τρεις ισχυροί των… θαλασσών υψώνουν «σημαία» διαμαρτυρίας.

Kαι όλα αυτά μία εβοδμάδα μετά και το ραντεβού μελών της Ένωσης Eφοπλιστών με τον πρόεδρο του ΣYPIZA, Aλέξη Tσίπρα. Από το βήμα του ετήσιου forum, που διοργανώνεται από τον ελληνικό «βραχίονα» της Wista, ο δρ Ιωάννης Κούστας, ο Γιώργος Γουρδομιχάλης και ο Μανώλης Βορδώνης έστειλαν «μήνυμα» στην ελληνική κυβέρνηση για τα κακώς κείμενα που τους αποτρέπουν από το να επενδύσουν στην πατρίδα τους και να εγγράψουν πλοία τους στο εθνικό νηολόγιο. Ιδιαίτερη μνεία έκαναν στην έλλειψη ανταγωνιστικότητας, το υψηλό κόστος απασχόλησης ελληνικών πληρωμάτων και τα γραφειοκρατικά εμπόδια.

Ασκώντας δριμεία κριτική ζητούν από το ελληνικό κράτος να διασφαλίσει σταθερότητα για την ναυτιλιακή βιομηχανία σε σχέση με το κανονιστικό πλαίσιο και να προσφέρει κίνητρα για να έρθουν επενδύσεις σε μια χώρα που έχει ανάγκη. Πρώτος εκτόξευσε τα «βέλη» του κατά της ελληνικής κυβέρνησης ο δρ. της ναυτιλίας, Γιάννης Κούστας, πρόεδρος της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη, Danaos Shipping Corp., υποστηρίζοντας χαρακτηριστικά: «μπορούμε με ή χωρίς και εσάς».

«Το ελληνικό κράτος πρέπει να κατανοήσει τις δυνατότητες και την δυναμική της ναυτιλίας και πρέπει να προσπαθήσει να τις «ξεκλειδώσει», τόνισε επίσης, κάνοντας μια σκληρή αξιολόγηση των σχέσεων μεταξύ των δύο πλευρών. Ο Κούστας θεωρεί ότι περίπου τα 3/ 4 των ελληνικών πλοίων βρίσκονται υπό ξένη σημαία, αλλά ακόμη και αν οι πλοιοκτήτες ήθελαν να «ντύσουν» όλα τα πλοία τους με τα εθνικά χρώματα, οι περιοριστικές πρακτικές που έχουν οδηγήσει σε συρρίκνωση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών και τους έχει καταστήσει λιγότερο ανταγωνιστικούς, λειτουργούν αποτρεπτικά.

Ο ίδιος πιστεύει πως η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να βοηθήσει την χώρα, αλλά για να συμβεί αυτό, είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστούν ανταγωνιστικές πολιτικές και να αντιμετωπιστεί δραστικά το ζήτημα της ανεργίας. Καταλήγει μάλιστα, στο ότι «οι συζητήσεις για την φορολόγηση δεν λύνουν τα προβλήματα. Είναι απορίας άξιον πόσοι εφοπλιστές θα επιλέξουν να φέρουν επενδύσεις στην Ελλάδα με το υπάρχον καθεστώς».

Η «απάντηση» της κυβέρνησης ήρθε δια στόματος του υπουργού Ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος τόνισε ότι «το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας βασίζεται στο τρίπτυχο της συνεργασίας εφοπλιστών, ναυτικών και κράτους και αυτό πρέπει να διαφυλαχθεί».

Aντιδράσεις και από Bορδώνη – Γουρδομιχάλη

Στο ίδιο… μήκος κύματος με τον Γιάννη Κούστα κινήθηκαν και ο πρώην γενικός διευθυντής της Thenamaris, Μανώλης Βορδώνης, αλλά και ο κ. Γιώργος Γουρδομιχάλης της G Bros. Ο πρώτος, ο οποίος για μεγάλο χρονικό διάστημα εργαζόταν στην Thenamaris του Θ. Μαρτίνου- η κόρη (Γεωργία Μαρτίνου) του οποίου έχει εκλεγεί βουλευτής με τη ΝΔ- με μια πιο μετριοπαθή δήλωση σε σχέση με του Κούστα προσπάθησε να ρίξει τους… τόνους, αλλά άφησε σαφείς αιχμές ότι «ανέκαθεν οι σχέσεις ανάμεσα στην ναυτιλιακή και επιχειρηματική κοινότητα με τις εκάστοτε κυβερνήσεις ήταν φοβικές».

Ο Γιώργος Γουρδομιχάλης από την άλλη, ήταν πολύ πιο επικριτικός ειδικά για το ζήτημα της γραφειοκρατίας, ενώ υποστήριξε πως «ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχω εγγράψει πλοίο μου στην ελληνική σημαία και δεν σκοπεύω- προς το παρόν τουλάχιστον- να το πράξω».

Τα προβλήματα σχετικά με την εγγραφή ή όχι στο εθνικό νηολόγιο και το πολύ υψηλό κόστος της απασχόλησης ελληνικών πληρωμάτων ήταν μερικά από τα αρνητικά που επεσήμανε ο Γουρδομιχάλης, ενώ πρόσθεσε πως η έλλειψη συνέχειας στις πολιτικές των κυβερνήσεων είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες για τη μη έλευση επενδύσεων. «Το ελληνικό κράτος και η ναυτιλία μπορούν να βαδίσουν δίπλα- δίπλα, αλλά αυτό πρέπει να βασίζεται στο κοινό ενδιαφέρον ότι είναι η μόνη βιομηχανία που μπορεί να είναι ανταγωνιστική διεθνώς» κατέληξε ο ίδιος.

15 Έλληνες εφοπλιστές στο top-100 της Lloyd’s List

Στο top 100 των προσώπων με την ισχυρότερη επιρροή στη ναυτιλία για το 2012 συμπεριλαμβάνονται 15 ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως προκύπτει από την σχετική λίστα της Lloyd’s List. Γεγονός που αποδεικνύει ότι η Ελλάδα «πρωταγωνιστεί» στα διεθνή «σαλόνια» της ναυτιλίας, με τον ελληνόκτητο στόλο να εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 3.300 πλοία και τη μεταφορική ικανότητά τους να ξεπερνά τους 223 εκατ. τόνους που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ανά χώρα σε ολόκληρο τον κόσμο (με πρώτη την Ιαπωνία).

Μεταξύ των κορυφαίων στη λίστα της Lloyd’s List, είναι ο Γιάννης Αγγελικούσης της Angelicoussis Shipping και ο Γιώργος Οικονόμου της Dryships, τα ονόματα των οποίων φιγουράρουν πολύ ψηλά, στις θέσεις 4 και 5 αντίστοιχα.

Η Χιώτισσα «καπετάνισσα», Αγγελική Φράγκου με την Navios βρίσκεται στην πρώτη 20άδα της σχετικής κατάταξης, ενώ έξι θέσεις πιο κάτω (26η) ξεχωρίζει ο Πήτερ Λιβανός της Gaslog και ακολουθεί στην 29η θέση ο Γιώργος Προκοπίου με την Dynacom.

Ο Βίκτωρ Ρέστης του ομίλου Ρέστη κατατάχθηκε στην 56η θέση, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος της Costamare στην 60η, ο Συμεών Παληός με την Diana Shipping στην 63η, ο Νίκος Τσάκος της TEN στην 72η θέση.

Τρεις θέσεις πίσω από τον Τσάκο (στην 75η) βρέθηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, ο Δημήτρης Μελισσανίδης «τερμάτισε» στην 82η θέση με την Aegean Oil, o πρόεδρος του Ολυμπιακού, Ευάγγελος Μαρινάκης στην 84η, ο Πήτερ Γεωργιόπουλος της Genmar στην 90η θέση και ο Αντρίκος Οικονομάκης της Vesselvalue στην 93η.

Από τα συμπεράσματα της Lloyd’s ξεχωρίζει και εκείνο ότι η ελληνική ναυτιλία παραμένει πανίσχυρη, αφού μόνο στην Ελλάδα είναι εγκατεστημένες περισσότερες από 1.300 εταιρίες, απασχολώντας πάνω από 200.000 υπαλλήλους.

ΠΗΓΗ