LNG: Οι «χρυσοί ναύλοι» και οι κίνδυνοι

lng_ship_gaslog_

Η «χρυσοφόρα αγορά» της ναυτιλίας για τα επόμενα χρόνια θεωρείται η διακίνηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και ήδη οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αρχίσει να παίρνουν θέσεις αν και οι επενδύσεις σε αυτά τα πλοία απαιτούν την εξασφάλιση σημαντικών κεφαλαίων λόγω του υψηλού κόστους κατασκευής.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny ο παγκόσμιος στόλος των LNG αριθμεί σήμερα περίπου 390 πλοία και με οι παραδόσεις νεότευκτων που προγραμματίζονται να γίνουν μέχρι το 2017 αντιστοιχούν στο 31% του υφιστάμενου στόλου (122).

Αναλυτικά, 40 παραδόσεις θα γίνουν ολόκληρο το 2014, 39 το 2015, 31 το 2016 και 20 το 2017.

Από τους πιο γερούς Έλληνες «παίκτες» σε αυτή την αγορά αναδεικνύεται ο Πήτερ Λιβανός με την εταιρεία Gaslog LNG η οποία μόλις την περασμένη εβδομάδα τοποθέτησε μια νέα παραγγελία στα ναυπηγεία Samsung της Κορέας για την κατασκευή δύο LNG χωρητικότητας 110.000 τόνων το καθένα ενώ διατηρεί το δικαίωμα option για άλλα δύο. Το κόστος του κάθε πλοίου ανέρχεται σε 210 εκατομμύρια δολάρια και έχει συμφωνηθεί η παράδοση να γίνει το Μάρτιο και τον Ιούνιο του 2017, αντίστοιχα.

Να σημειωθεί ότι και για τα δύο πλοία η εταιρεία έχει ήδη εξασφαλισμένη 10ετή ναύλωση από τον ισχυρότατο πολυεθνικό Όμιλο παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, τη BG Group.

Επίσης, το ναυπηγείο έχει δεσμευτεί ότι εάν η εταιρεία ασκήσει το δικαίωμα option η παράδοση των πλοίων θα γίνει στο τέλος του 2017 και στις αρχές του 2018.

Η Gaslog LNG έχει ήδη υπό παραγγελία 6 πλοία μεταφοράς LNG.

Άλλες ελληνικές εταιρείες, που έχουν μπει δυναμικά στη νέα αγορά είναι μεταξύ άλλων η Μaran Tankers του Γιάννη Αγγελικούση, η Dynagas του κ. Προκοπίου, ο κ. Γιώργος Οικονόμου, η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου η Alpha Tankers του Χ Κανελλάκη, η εταιρεία της οικογένειας Φωστηρόπουλου, και Όμιλος Τσάκου.

Η αγορά του LNG

Τα πρώτα «σήματα» για τις προοπτικές της αγοράς φάνηκαν το 2011 μετά από τον καταστροφικό σεισμό στην Ιαπωνία καθώς η χώρα του ανατέλλοντος ηλίου έκλεισε πυρηνικά εργοστάσια και προχώρησε σε μεγάλες εισαγωγές φυσικού αερίου για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της. Τότε ήταν που οι Spot ναύλοι αυξήθηκαν στο υψηλότερο ιστορικά ρεκόρ τους, 160.000 δολαρίων την ημέρα.

Αυτό προσέλκυσε τις νέες επενδύσεις σε αυτή την αγορά αν και πολλοί φοβούνται η ζήτηση από την Ιαπωνία θα αρχίσει να μειώνεται σημαντικά καθώς θα ξεκινήσουν να λειτουργούν ξανά οι πυρηνικοί αντιδραστήρες.

Το κενό που θα δημιουργηθεί στη ζήτηση φορτίων δύσκολα θα καλυφθεί από τις πολλά υποσχόμενες αγορές, όπως η Ινδία και η Κίνα, οι οποίες πιθανότατα θα κάνουν εισαγωγές όσες οι τιμές είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με άλλα ενεργειακά προϊόντα ενώ οι πιο ανεπτυγμένες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, έχουν ήδη καταφέρει να καλύψουν μεγάλο μέρος των αναγκών τους μέσω της παραγωγής σχιστολιθικού φυσικού αερίου

Άλλωστε όπως αναφέρεται σε έκθεση της BG Group η Ευρώπη μείωσε κατά πολύ το 2013 τις εισαγωγές της σε υγροποιημένο φυσικό αέριο και παρόμοια φαίνεται να είναι η τάση για το 2014 αλλά και για τα επόμενα χρόνια καθώς όλο και περισσότερο τροφοδοτείται με φυσικό αέριο από αγωγούς.

Σύμφωνα με την ίδια έκθεση η Ευρώπη εισήγαγε, το 2013, μόνο 35 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου ( LNG), τα χαμηλότερα για σχεδόν μια δεκαετία.

«Το 2013 η προμήθεια φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω αγωγών αυξήθηκε , ενώ ταυτόχρονα η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου παρέμεινε υποτονική , επιτρέποντας όγκους LNG να τροφοδοτούν αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα , το Μεξικό και τη Βραζιλία», είπε ο Δρ Walker παρουσιάζοντας την έκθεση.

pireas2day.gr