ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

»Αύξηση τονάζ – Mείωση πλοίων» στα ελληνόκτητα

Ιστορικό ρεκόρ κατέγραψε το Μάρτιο η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).

Ειδικότερα, όταν το 1988 όταν άρχισε η καταγραφή των στοιχείων για τον ελληνόκτητο στόλο η χωρητικότητα των πλοίων του ήταν 85.047.436 τόνοι ενώ σήμερα ανέρχεται πλέον στους 265.336.520 εκατ τόνους.

Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι το Committee δεν κάνει αναφορά, όπως συνήθιζε επί χρόνια, στο συνολικό ποσοστό του ελληνόκτητου στόλου στην παγκόσμια ναυτιλία.

Την ίδια ώρα διαπιστώνει ότι υπάρχει μία αλλαγή κλίματος όσο αφορά τη στάση του εφοπλισμού προς το εθνικό νηολόγιο αν και σύμφωνα με τα στοιχεία του συνεχίζει η αποδυνάμωσή του ωστόσο παρατηρείται περιορισμός της μείωσης των πλοίων και τάση επιστροφής ή εγγραφής νέων πλοίων.

Τα στοιχεία

Σήμερα ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται από 3.677 πλοία διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 265.336.520 τόνων, δηλαδή μειώθηκε κατά 86 πλοία αλλά αυξήθηκε η χωρητικότητά του κατά 1,3 εκατ τόνους περίπου καταγράφοντας ιστορικό ρεκόρ.

Τα στοιχεία του Committee περιλαμβάνουν 282 πλοία τα οποία έχουν παραγγελθεί από τους Έλληνες εφοπλιστές ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 437 πλοία. Πρόκειται για μία μείωση κατά 155 πλοία η οποία απεικονίζει την συντηρητική στάση που διατηρούν τα τελευταία δύο χρόνια έναντι των ναυπηγήσεων.

Ελληνική σημαία

Ο υπό ελληνική σημαία στόλος αριθμεί πλέον 829 πλοία έναντι 862 πλοίων το 2012, δηλαδή είχε καθαρές απώλειες 33 πλοίων ενώ μειώθηκε και η χωρητικότητά του από 74,5 εκατ τόνους σε 73,4 εκατ τόνους.

Σύμφωνα με το Committee η ελληνική σημαία παραμένει πρώτη στις επιλογές των Ελλήνων εφοπλιστών και «στεγάζει» 23% της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Το 17% όμως των πλοίων βρίσκονται στο νηολόγιο της Λιβερίας, το 15% στης Μάλτας, το 14% στις Νήσους Μάρσαλ, το 11% στον Παναμά, το 6% στην Κύπρο και άλλο ένα 6% στις Μπαχάμες ενώ για το 1% επιλέγεται το Χονγκ Κονγκ και για αντίστοιχο ποσοστό ο Άγιος Βικέντιος.

Στα 829 πλοία που παραμένουν την ελληνική σημαία τα 64 είναι υπό κατασκευή.

Αυξομειώσεις

Ο ελληνόκτητος στόλος ενισχύθηκε περισσότερο με ακριβά και μεγάλης χωρητικότητας νεότευκτα LNG τάνκερ. Προστέθηκαν στο δυναμικό του 18 τέτοια πλοία ενώ ναυπηγούνται άλλα 37 LNG και μειώθηκε σε παραδοσιακές αγορές όπως κατά 42 πλοία ξηρού φορτίου και κατά 73 φορτηγά.

Σήμερα οι Ελληνες ελέγχουν το 23,2% του παγκόσμιου στόλου των τάνκερ, το 8,4% των τάνκερ μεταφοράς χημικών και παραγώγων, το 9,3% των τάνκερ μεταφοράς αερίου από 8,4% το 2012, το 15,1% των πλοίων ξηρού φορτίου, το 6% των κοντέινερ και το 1,9% των φορτηγών από 2,4% το 2012.

pireas2day.gr

Mειώνουν ταχύτητες για να μειώσουν τα κόστη

Συνεχίζουν να μειώνουν ταχύτητες τα πλοία σε μία προσπάθεια των πλοιοκτητών να μειώσουν τα κόστη και την προσφερόμενη χωρητικότητα.

Μία έρευνα του οίκου αναλύσεων RS Platou σε περισσότερα σε 5.500 πλοία, έδειξε ότι η μέση ταχύτητα του πλοίου το 2012 μειώθηκε κατά 3,3% σε σύγκριση με το 2011.

Στα δεξαμενόπλοια η ταχύτητα μειώθηκε κατά 2,7% στους 11,8 κόμβους. Ειδικότερα σε ότι αφορά τα VLCC ο Platou αναφέρει ότι ο στόλος πλέει με μία ταχύτητα 12,3 κόμβων, μειωμένη κατά 2% σε σύγκριση με ένα έτος πριν.

Αντίστοιχα στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η επιβράδυνση της ταχύτητας είναι στα επίπεδα του 2,5% το τελευταίο τρίμηνο, ενώ στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η μείωση είναι 1%. Τα πλοία αυτής της κατηγορίας κινούνται με μία μέση ταχύτητα 14,5 κόμβους.

Η μείωση ταχύτητας είναι το πρώτο μέτρο που λαμβάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο της υπερπροσφοράς χωρητικότητας αλλά και το αυξημένο κόστος καυσίμων.

Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι η μειωμένη ταχύτητα συμβάλλει και στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.

naftemporiki.gr