Τα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου ή τα πιο γνωστά σε όλους μας bulk carriers, είναι πλοία τα οποία έχουν κατασκευαστεί για να μεταφέρουν χύμα φορτία όπως σιτηρά, δημητριακά, άνθρακας, μεταλλεύματα, σίδηρος, χάλυβας, τσιμέντο κ.λπ.
Σήμερα, τα bulkers αποτελούν το 21 τοις εκατό του παγκόσμιου στόλου εμπορικών πλοίων με τα περισσότερα από αυτά είναι νηολογημένα στον Παναμά.
Η κορυφαία χώρα στην κατασκευή φορτηγών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι η Νότια Κορέα, τα ναυπηγεία της οποίας έχουν κατασκευάσει το 80 τοις εκατό των Very Large Ore Carriers.
Αυτά τα πλοία έχουν διαφορετικές προδιαγραφές και χαρακτηριστικά, μερικά από τα οποία έχουν δικό τους εξοπλισμό εκφόρτωσης, ενώ προσφέρουν ακόμη και υπηρεσίες συσκευασίας ενώ φορτώνεται το φορτίο.
Ωστόσο, όπως σε όλα τα πλοία έτσι και σε αυτά, υπάρχουν διαφορετικά μεγέθη, με το μικρότερο να είναι τα mini-carriers με χωρητικότητα 10.000 DWT ενώ ο τύπος VLOC είναι η μεγαλύτερη κατηγορία πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, με μεταφορική ικανότητα άνω των 300.000 τόνων, τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά σιδήρου.
Δείτε την λίστα που ακολουθεί με τα 5 μεγαλύτερα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου στον κόσμο
1. MS Ore Brasil
Το MS Ore Brasil είναι ένα πλοίο της κατηγορίας Valemax που παραγγέλθηκε το 2009 από την Vale SA, τη μεγαλύτερη εταιρεία εξόρυξης και παροχής υπηρεσιών logistics στη Βραζιλία. Κατασκευασμένο από την Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering της Νοτίου Κορέας, το MS Ore Brasil τέθηκε σε υπηρεσία το 2011 και επί του παρόντος πλέει υπό τη σημαία του Χονγκ Κονγκ.
Το MS Ore Brasil έχει μήκος 362 μέτρα και 65 μέτρα πλάτος, ενώ το κύτος του έχει βάθος 30,4 μέτρα, καθιστώντας το ένα από τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Οι κόροι ολικής χωρητικότητας είναι 198.990 τόνοι και αποτελείται από 7 αμπάρια φορτίου, το καθένα με όγκο ίσο με ένα μικρό πλοίο Panamax.
Ταξινομημένο από τον νηογνώμονα Det Norske Veritas ως πολύ μεγάλο πλοίο μεταφοράς μεταλλεύματος, όταν είναι πλήρως φορτωμένο με σιδηρομετάλλευμα, το MS Ore Brasil έχει βύθισμα 23 μέτρων.
Το μέγεθός του το περιορίζει να εισέλθει στα περισσότερα λιμάνια του κόσμου και μόνο μεγάλα και συγκεκριμένα λιμάνια μπορούν να φιλοξενήσουν τα πλοία αυτού του μεγέθους. Διαθέτει χώρο για 35 μέλη πληρώματος και μέση ταχύτητα πλεύσης 15,4 κόμβους.
Κινείται από έναν δίχρονο πετρελαιοκινητήρα MAN B&W 7S80ME-C8 με έλικα σταθερού βήματος, και διαθέτει νέα τεχνολογία που μειώνει τις εκπομπές του άνθρακα κατά τριάντα πέντε τοις εκατό σε σύγκριση με παλαιότερα πλοία αυτής της κατηγορίας.
Παρουσιάζει αποτελεσματικότητα σε μεγάλες αποστάσεις και τιμήθηκε με το βραβείο Clean Ship στη Νορβηγική Ναυτιλιακή Έκθεση που πραγματοποιήθηκε το 2011.
2. MS Berge Stahl
Κατασκευασμένο από τη Hyundai Heavy Industries το 1986, το MS Berge Stahl ήταν το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο έως ότου το MS Ore Brasil τεθεί σε λειτουργία το 2011, ξεπερνώντας το τόσο σε βάρος όσο και σε ολική χωρητικότητα. Το λιμάνι νηολογήσεως του είναι το Douglas, το Isle of Man, ωστόσο στο παρελθόν ήταν νηολογημένο στο Stavanger της Νορβηγίας και επίσης στη Μονρόβια στη Λιβερία.
Από το 1986 έως το 2008, το Berge Stahl λειτουργούσε από την Bergesen Worldwide Gas ASA, τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία φυσικού αερίου στον κόσμο. Από το 2012, ανήκει και το διαχειρίζεται η Berge Bulk, μια εταιρεία πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου με έδρα τη Σιγκαπούρη η οποία διαθέτει περισσότερα από 80 πλοία.
Το δεύτερο μεγαλύτερο φορτηγό χύδην φορτίου, έχει μήκος 342,8 μέτρα και πλάτος 63,5 μέτρα με βύθισμα τα 23 μέτρα. Έχει μεταφορική ικανότητα τους 364.767 τόνους και κινείται από έναν κινητήρα ντίζελ MAN B&W 7L90MCE με μια έλικα διαμέτρου 9 μέτρων που παράγει 27.609 ίππους. Οι κόροι ολικής χωρητικότητας είναι 175.720 τόνοι και η μέγιστη ταχύτητα πλεύσης 13,5 κόμβους την ώρα.
Λόγω του τεράστιου μεγέθους του, το Berge Stahl μπορεί να εισέλθει μόνο σε δύο λιμάνια στον κόσμο όταν είναι πλήρως φορτωμένο. Το πρώτο είναι ο τερματικός σταθμός Marítimo de Ponta da Madeira στη Βραζιλία από όπου μετέφερε σιδηρομετάλλευμα στο λιμάνι του Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Μπορεί να εισέλθει στο Europoort και στο νέο τερματικό σταθμό χύδην φορτίου στο Caofeidian της Κίνας κατά τη διάρκεια της πλημμυρίδας. Ωστόσο, το πλοίο μπορεί να δέσει και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια εάν δεν είναι πλήρως φορτωμένο. Το 2014 υποβλήθηκε σε επισκευή και συντήρηση σε ναυπηγείο στην Πορτογαλία.
3. Brasil Maru
Το Brasil Maru κατασκευάστηκε το 2007 από τη Mitsui Engineering and Shipbuilding Co. Ltd στο ναυπηγείο Chiba που βρίσκεται στην Ichihara της Ιαπωνίας. Ένα πρωτοποριακό πλοίο που μείωσε το κόστος μεταφοράς σιδήρου.
Η ολοκλήρωσή του ήταν μια στιγμή νίκης, καθώς τέτοια πλοία με αυτό το μέγεθος δεν είχαν κατασκευαστεί ποτέ στην Ιαπωνία εκείνη την περίοδο. Εξοπλισμένο με την τελευταία τεχνολογία συγκόλλησης αντιμετώπιζε αποτελεσματικά τις κοπώσεις των μετάλλων του. Του απονεμήθηκε το Βραβείο πλοίο της Χρονιάς το 2007.
Παραγγέλθηκε από τη Nippon Steel Corporation για να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες των ιαπωνικών βιομηχανιών παραγωγής χάλυβα. Με μεταφορική ικανότητα τους 327.017 τόνους, μετέφερε σιδηρομετάλλευμα από τη Βραζιλία στην Ιαπωνία, ενισχύοντας τον μεταποιητικό τομέα της χώρας.
Επί του παρόντος πλέει υπό τη σημαία του Παναμά, ανήκει στην Tamou Lines SA και το διαχειρίζεται η Doun Kisen, μια σημαντική ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία.
Το Brasil Maru έχει μήκος 340 μέτρα και πλάτος 60 μέτρα, ενώ οι κόροι ολικης χωρητικότητας είναι 160.774 τόνους.
Το πλοίο κινείται με την βοήθεια ενός κινητήρα MITSUI-MAN B&W Diesel Engine 7S80MC-C 1 με ισχύ 23.645 kW στις 66 στροφές και μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα τους 17.5 κόμβους ενώ η υπηρεσιακή του ταχύτητα είναι οι 15 κόμβοι.
Είναι νηολογημένα στον Παναμά, και έχει σχεδιαστεί για να παρέχει εξαιρετική ευελιξία και σταθερότητα.
Καταναλώνει λιγότερο καύσιμο σε σύγκριση με άλλα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου του ίδιου μεγέθους. Η μοναδική σχεδίαση της γάστρασ του και η προπέλα του προσφέρουν την βέλτιστη απόδοση.
Ο εξοπλισμός πρόσδεσης του πλοίου του επιτρέπει να ελλιμενίζεται εύκολα σε λιμάνια της Βραζιλίας και της Αυστραλίας. Μπορεί να ελλιμενιστεί στα περισσότερα λιμάνια όταν δεν είναι πλήρως φορτωμένο
Εξοπλισμένο με αυτοματοποιημένο μηχανισμό παροχής λαδιού και δεξαμενή καυσίμου διπλού κύτους, το πλοίο απελευθερώνει 20% λιγότερες εκπομπές άνθρακα σε σύγκριση με αλλά πλοία ίδια με αυτό.
Μπορεί να μεταφέρει 30 μέλη του πληρώματος και διαθέτει άφθονο εξοπλισμό ασφαλείας και σωστικό εξοπλισμό. Τρεις σωσίβιες λέμβοι, η καθεμία ικανή να μεταφέρει 20 άτομα και μια λέμβος διάσωσης 10 θέσεων είναι διαθέσιμες στο Brasil Maru.
4. Tubarao Maru
Όπως το αδελφό της πλοίο Brasil Maru, το Tubarao Maru κατασκευάστηκε από την Mitsui Engineering and Shipbuilding Co Ltd, το 2008.
Είναι νηολογημένα και υπό τη σημαία Παναμά, και το διαχειρίζεται η διάσημη Doun Kisen Corporation ενώ ανήκει στην G.O.D Shipping SA.
Οι κόροι ολικής χωρητικότητας είναι 161294 τόνους και η μεταφορική του ικανότητα είναι 326.964 τόνος. Έχει μήκος 340 μέτρα, πλάτος 60 μέτρα και βύθισμα 21,17 μέτρα, ενώ μπορεί να φτάσει την μέγιστη ταχύτητα των 15 κόμβων, ενώ η μέση ταχύτητα πλεύσης του είναι 13 κόμβοι.
Μπορεί να μεταφέρει εύκολα 200.867 τόνους σιδηρομεταλλεύματος και είναι εξοπλισμένο με τρεις σωσίβιες λέμβους, μια λέμβο διάσωσης και τέσσερις σωσίβιες σχεδίες. Διαθέτει έναν κύριο κινητήρα 1DE: 2 SA 7 CY με ισχύ 23.640 kW στις 66 rpm και τέσσερις γεννήτριες.
5. Stellar Queen
Το πέμπτο μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου στον κόσμο, το Stellar Queen, ναυπηγήθηκε το 1994 από την NKK Shipbuilding στη Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας.
Παλαιότερα ήταν γνωστό με διαφορετικά ονόματα όπως Ore Yantai, Ore Goro και Hydra Star. Το πλοίο πλέει υπό τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ, και λιμάνι νηολογήσεως το λιμάνι του Majuro.
Έχει μεταφορική ικανότητα τους 305.846 DWT και έχει μήκος 331,5 μέτρα και πλάτος 58 μέτρα. Η μέγιστη ταχύτητα πλεύσης του είναι 10 κόμβοι και έχει μέση ταχύτητα πλεύσης 8,4 κόμβους. Έχει ολική χωρητικότητα 162.393 τόνους και κυρία μηχανή Sulzer.
Ανήκει στην Polaris Shipping με έδρα τη Σεούλ της Νότιας Κορέας και τη διαχειρίζεται η MSI Management, με έδρα την Σιγκαπούρη. Εκτός από το Stellar Queen, η Polaris Shipping διαθέτει επίσης τρία πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου με τις ίδιες διαστάσεις με το Stellar Queen. Ωστόσο, όλα κατασκευάστηκαν το 2015 και έχουν ελαφρώς μικρότερη μεταφορική ικανότητα.
Το Stellar Queen ήταν ένα δεξαμενόπλοιο Very Large Crude Carrier πριν μετατραπεί σε bulk carrier. Το 2017, ενώ το πλοίο ήταν εν πλω προς το βραζιλιάνικο λιμάνι Itaqui, εμφανίστηκαν δύο ρωγμές στην περιοχή του κύριου καταστρώματος.
Παρόμοια ελαττώματα οδήγησαν στη βύθιση του VLOC Stellar daisy της Polaris το 2017, ενώ μετέφερε 260.000 τόνους σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία στην Κίνα. Μόνο 2 από τα 24 μέλη του πληρώματος διασώθηκαν πριν το πλοίο βυθιστεί στον Νότιο Ατλαντικό.
Ως αποτέλεσμα, η βραζιλιάνικη εταιρεία εξόρυξης Vale αποφάσισε να τροποποιήσει τις συμβάσεις της με την Polaris Shipping λόγω των τεχνικών ελαττωμάτων των παλαιών VLOC της, όπως αναφέρεται σε δελτίο τύπου του 2020.