Πειραιάς
15°C

Ιστορικό χαμηλό στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου!

14/03/2025

Οι παραγγελίες φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξυρού χύδην φορτίου έφθασαν σε χαμηλό 30 ετών! Ούτε μία παραγγελία τον Φεβρουάριο

Οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου έχουν πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών δεκαετιών, με τις συμφωνίες για κατασκευή νεότευκτων πλοίων να πέφτουν κατακόρυφα κατά 92% σε ετήσια βάση τους δύο πρώτους μήνες του 2025, ανέφερε αυτή την εβδομάδα η BIMCO. Η δραματική επιβράδυνση έφτασε σε κρίσιμο σημείο τον Φεβρουάριο, όταν δεν έγινε καμία νέα παραγγελία.

Σύμφωνα με τον Διευθυντή Ανάλυσης Αποστολών της BIMCO, Filipe Gouveia, πολλοί παράγοντες συμβάλλουν σε αυτήν την άνευ προηγουμένου πτώση. «Οι χαμηλή ναύλοι, οι υψηλές τιμές νεότευκτων πλοίων, οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης και η αβεβαιότητα είναι πιθανό να αποθαρρύνουν νέες συμφωνίες», σημειώνει η Gouveia.

Η ύφεση της αγοράς είναι ιδιαίτερα εμφανής στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, οι οποίες έχουν σημειώσει πτώση 12% για τα πλοία πενταετίας από τα μέσα του 2024.

Αντίθετα, οι τιμές των νεότευκτων πλοίων παρέμειναν σχετικά σταθερές, σημειώνοντας πτώση μόλις 1%.

Οι προκλήσεις του κλάδου

Οι τρέχουσες συνθήκες της αγοράς δείχνουν σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πλοίων, με τα μικρότερα bulker που παραγγέλλονται να αναμένεται να παραδοθούν από το 2027, ενώ τα μεγαλύτερα πλοία δεν θα είναι διαθέσιμα μέχρι το 2028. Ο ανταγωνισμός από τους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων και των δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να διατηρεί τις τιμές νεότευκτων υψηλές.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει πρόσθετες προκλήσεις. «Η μεσοπρόθεσμη προοπτική της αγοράς φορτηγών πλοίων ξυρού φορτίου είναι επί του παρόντος πολύ αβέβαιη», εξηγεί η Gouveia.

«Οι προοπτικές για το σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα φαίνονται αδύναμες, ενώ μια πιθανή επιστροφή στις κανονικές διαδρομές στην Ερυθρά Θάλασσα και οι αυξανόμενοι εμπορικοί πόλεμοι μπορεί να αποδυναμώσουν περαιτέρω τη ζήτηση».

Παρά αυτές τις προκλήσεις, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, που αντιπροσωπεύει το 10% του υπάρχοντος στόλου, παραμένει επαρκές για την αντικατάσταση του στόλου.

Προσβλέποντας στο μέλλον, η Gouveia προτείνει ότι «η ανανέωση του στόλου και η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα είναι πιθανό να είναι οι βασικοί μοχλοί για τη συρρίκνωση, καθώς η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να παραμείνει χαμηλή».

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Πειραιάς
15°C