Νέα προβλήματα για τη ναυτιλία: Οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί ναυτικοί αποτελούν το 14,5% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της ναυτιλίας

Νέα προβλήματα αναδύονται για τη ναυτιλία και τους ναυτικούς λόγω της πολεμικής σύρραξης και της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Οι απαγορεύσεις των πτήσεων οδηγούν για ακόμη μία φορά, μετά και την πανδημία, τις αλλαγές πληρωμάτων στα άκρα. Ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί ναυτικοί αντιπροσωπεύουν το 14,5% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της ναυτιλίας.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), που αντιπροσωπεύει το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, έχει προειδοποιήσει για διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας σε περίπτωση που παρεμποδιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία των Ουκρανών και Ρώσων ναυτικών.

Η Έκθεση Εργατικού Δυναμικού Seafarer, που δημοσιεύτηκε το 2021 από την BIMCO και το ICS, αναφέρει ότι 1,89 εκατομμύρια ναυτικοί λειτουργούν επί του παρόντος σε περισσότερα από 74.000 πλοία στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο.

Από αυτό το συνολικό εργατικό δυναμικό, 198.123 (10,5%) των ναυτικών είναι Ρώσοι, εκ των οποίων οι 71.652 είναι αξιωματικοί και οι 126.471 είναι κατώτερα πληρώματα. Η Ουκρανία έχει 76.442 (4%) ναυτικούς, εκ των οποίων οι 47.058 είναι αξιωματικοί και οι 29.383 είναι κατώτερα πληρώματα. Συνολικά και οι δύο χώρες αντιπροσωπεύουν το 14,5% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού.

Μέσω της ναυτιλίας διακινείται σχεδόν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Οι ναυτικοί βρέθηκαν και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή κατά την διάρκεια της πανδημίας, διασφαλίζοντας ότι οι βασικές προμήθειες τροφίμων, καυσίμων και φαρμάκων συνεχίζουν να φτάνουν στους προορισμούς τους.

Για να διατηρηθούν οι μεταφορές των αγαθών, οι ναυτικοί πρέπει να μπορούν να μπαρκάρουν και να ξεμπαρκάρουν ελεύθερα σε όλο τον κόσμο. Με τις ακυρώσεις και τις απαγορεύσεις στις πτήσεις, αυτό θα γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Η ικανότητα πληρωμής των ναυτικών πρέπει επίσης να διατηρηθεί μέσω των διεθνών τραπεζικών συστημάτων.

Το ICS έχει ήδη προειδοποιήσει για έλλειψη στο ανθρώπινο δυναμικό των ναυτικών για να επανδρώσουν τα εμπορικά πλοία, και εάν δεν ληφθούν μέτρα για την αύξηση αυτού του αριθμού, θα αυξηθεί ο κίνδυνος για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Αυτό επιδεινώθηκε περαιτέρω από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω της πανδημίας, έχοντας σαν αποτέλεσμα να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν αλλαγές πληρωμάτων και οδηγώντας 100.000 ναυτικούς να παραμείνουν στα καράβια πολύ παραπάνω από την διάρκεια των συμβάσεων τους.

Έρευνα που διεξήχθη από το ICS ανέφερε ότι το μέσο πλοίο έχει ένα μείγμα τουλάχιστον τριών εθνικοτήτων. Τρεις εθνικότητες ήταν οι ελάχιστες στο μέσο πλοίο.

Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου δήλωσε:

«Η ασφάλεια των ναυτικών μας είναι η απόλυτη προτεραιότητά μας. Καλούμε όλα τα μέρη να διασφαλίσουν ότι οι ναυτικοί δεν θα αποτελέσουν παράπλευρη απώλεια σε οποιεσδήποτε ενέργειες ενδέχεται να αναλάβουν οι κυβερνήσεις ή άλλοι. «Οι ναυτικοί ήταν στην πρώτη γραμμή της διατήρησης της ροής του εμπορίου κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ελπίζουμε ότι όλα τα μέρη θα συνεχίσουν να διευκολύνουν την ελεύθερη διέλευση των εμπορευμάτων και αυτών των βασικών εργαζομένων αυτή τη στιγμή».

Μένει να δούμε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα, χωρίς πάντως να υπάρχει ιδιαίτερη αισιοδοξία, αφού κανείς δε μπορεί να παραβλέψει ότι οι ναυτικοί αντιμετωπίστηκαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται σαν άνθρωποι τρίτης κατηγορίας.

Διαβάστε ακόμα