Αν και δεν έχουν υπάρξει το τελευταίο διάστημα επιθέσεις από τους Χούτι κατά των εμπορικών πλοίων φέτος, οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Πράγματι, για τους δύο μεγαλύτερους τομείς της ναυτιλίας, ο αριθμός των πλοίων που αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα έχει πράγματι αυξηθεί φέτος.
Σύμφωνα με στοιχεία της επενδυτικής τράπεζας Jefferies, οι εκτροπές έχουν αυξηθεί στους τομείς των δεξαμενόπλοιων και των φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Οι εκτροπές για τα φορτηγά πλοία είναι έως και 56% μέχρι στιγμής σε σχέση με αυτά του 2023, και 45% από το 2024. Οι εκτροπές δεξαμενόπλοιων μεταφορά αργού πετρελαίου έχουν αυξηθεί στο 48% από 35% και στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου είναι έως και 52% από 45%.
Η συγκλονιστική στιγμή της επίθεσης με πυραύλους στο φορτηγό πλοίο Tutor! (video)
Τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ συνεχίζουν να αποφεύγουν την Ερυθρά θάλασσα το 2025 με τις διελεύσεις να είναι 90% σε σχέση με το 2023. Τα LNG και τα LPG συνέχισαν να εκτρέπονται με τον ίδιο ρυθμό όπως το 2024 με 80% και 74% αντίστοιχα της χωρητικότητας φέτος.
Τα στοιχεία της ABG Sundal Collier δείχνουν ότι οι συνολικές αφίξεις στον Κόλπο του Άντεν έχουν μειωθεί κατά 72% από τον μέσο όρο του 2023, κάτι που έχει επηρεάσει άσχημα την αιγυπτιακή οικονομία και τα έσοδα στο Σουέζ, με την διώρυγα να πέφτει κατακόρυφα.
Ο Ralph Leszczynski, επικεφαλής έρευνας στο Banchero Costa, είπε ότι αυτή τη στιγμή πραγματοποιούνται περίπου 200 περάσματα στην Ερυθρά Θάλασσα την εβδομάδα, με βάση τα δεδομένα παρακολούθησης AIS. Αυτό είναι ακόμα λιγότερο από το ήμισυ του αριθμού των διελεύσεων πριν από δύο χρόνια, που ήταν περίπου 500 την εβδομάδα.

Οι Χούτι δήλωσαν την Τρίτη ότι ξεκινάνε και πάλι την απαγόρευση διέλευσης όλων των ισραηλινών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, την Αραβική Θάλασσα και τα Στενά Μπαμπ αλ-Μαντάμπ μετά τη λήξη της προθεσμίας των τεσσάρων ημερών που έδωσαν στο Ισραήλ για να επιτρέψει την ανθρωπιστική βοήθεια στη Λωρίδα της Γάζας.
Νέες απειλές Χούθι για επιθέσεις σε πλοία!
Ο σύμβουλος ασφάλειας Ambrey συμβουλεύει τις ναυτιλιακές εταιρείες να ελέγξουν τη εάν βρίσκονται στο στόχο των Χούτι και να επανεκτιμήσουν τον κίνδυνο για τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν.
«Η κατάσταση είναι αναμφισβήτητα επικίνδυνη στην Ερυθρά Θάλασσα, δεδομένου ότι η εκεχειρία στη Γάζα είναι εύθραυστη, η σύγκρουση στη Συρία έχει αναθερμανθεί ξανά και η κυβέρνηση των ΗΠΑ κάνει εμπρηστικά σχόλια για τη Γάζα και το Ιράν τις τελευταίες εβδομάδες, οπότε πιστεύεται ότι υπάρχει πιθανότητα να ξαναρχίσουν οι επιθέσεις των Χούτι σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ως εκ τούτου, πολλές πλοιοκτήτριες εταιρείας προτιμούν να ταξιδεύουν με ασφάλεια και αποφεύγουν να ρισκάρουν τα πλοία τους και τις ζωές των πληρωμάτων τους», σχολίασε ο Leszczynski από την Banchero Costa.
Αν και δεν έχουν αναφερθεί επιθέσεις από την ανακοίνωση των Χούτι την Τρίτη, το γραφείο του Ηνωμένου Βασιλείου Maritime Trade Operations (UKMTO) ανέφερε ηλεκτρονικές παρεμβολές σε πολλά πλοία στην περιοχή, που διακόπτουν τα συστήματα πλοήγησης και απαιτούν από τα πλοία να χρησιμοποιούν διαφορετικές και πιο παραδοσιακές μεθόδους ναυτιλίας.
Διακοπή του σήματος του GPS αναφέρουν πολλά πλοία- Ναυσιπλοΐα με παραδοσιακές μεθόδους
Μετά από επιθέσεις σε περισσότερα από 100 πλοία από τα τέλη του 2023 και κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, οι Χούτι είχαν σταματήσει την εκστρατεία τους κατά της εμπορικής ναυτιλίας φέτος, σύμφωνα με την προσωρινή ειρηνευτική συμφωνία που συμφωνήθηκε μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.
Υπάρχουν ελάχιστα σημάδια που οι αρχές πιστεύουν ότι η ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα φτάνει στο τέλος της σύντομα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι παρατείνει την επιχείρηση θαλάσσιας ασφάλειας EUNAVFOR Aspides, για ένα επιπλέον έτος, ενισχύοντας τις προσπάθειες για τη διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Η επιχείρηση θα συνεχιστεί πλέον μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2026, με προϋπολογισμό άνω των 17 εκατομμυρίων ευρώ (17,8 εκατομμύρια δολάρια) που διατίθεται για την εκτεταμένη περίοδο.