Τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πλοία για να διέλθουν από το κανάλι του Παναμά συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό.
Το μέσο κόστος διέλευσης από τη Διώρυγα του Παναμά τα τελευταία 7 χρόνια και μετά από την επέκτασή της ήταν 900.000 δολάρια. Με τον αριθμό των ημερησίων διελεύσεων πλοίων να μειώνονται στο μισό λόγω της ξηρασίας, οι ναυλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν τέσσερις ή πέντε φορές περισσότερα χρήματα για να μεταφέρουν τα πολύτιμα φορτία τους στην Ασία.
Ο ιαπωνικός όμιλος Eneos πλήρωσε χθες σε δημοπρασία 3,975 εκατομμύρια δολάρια, καταρρίπτοντας το ρεκόρ των 2,85 εκατομμυρίων δολαρίων που σημειώθηκε την περασμένη εβδομάδα.
Λαμβάνοντας υπόψη το μποτιλιάρισμα που υπάρχει στο κανάλι, πολλά άλλα πλοία αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές μέσω του Cape Horn, με τους περιορισμούς του βυθίσματος από την διώρυγα να κάνει ακόμη πιο επιτακτική αυτή την ανάγκη.
Στο μέγιστο των δυνατοτήτων της, η διώρυγα μπορεί να χειριστεί 40 διελεύσεις πλοίων την ημέρα, αριθμός που έχει μειωθεί φέτος καθώς η ξηρασία ρεκόρ συνεχίζεται. Παράλληλα, οι διαχειριστές του καναλιού έχουν μειώσει το μέγιστο βύθισμα διέλευσης των πλοίων που διέρχονται από τις μεγαλύτερες δεξαμενές neopanamax της σχεδόν 2 μέτρα.
Το 2023, σημειώθηκαν 41% λιγότερες βροχοπτώσεις από ότι συνήθως μειώνοντας την στάθμη της λίμνη Gatun σε πρωτοφανή επίπεδα για αυτήν την εποχή του χρόνου. Η λίμνη είναι το ζωτικής σημασίας κομμάτι γλυκού νερού που είναι απαραίτητο για τη διέλευση των πλοίων καθώς και για την παροχή νερού σε περισσότερο από το 50% του πληθυσμού της χώρας. Κάθε πλοίο που διέρχεται από το σύνολο των δεξαμενών χρησιμοποιεί περίπου 196800 κυβικά μέτρα νερού.
Γιατί το κανάλι του Παναμά πεθαίνει; (Video)
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP) κλήθηκε να επισπεύσει τα μακροχρόνια σχέδια για την αγορά γειτονικών δημόσιων εκτάσεων για την επέκταση της λεκάνης απορροής της για την καταπολέμηση μελλοντικών ξηρασιών που έχουν τη δυνατότητα να διαταράξουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Οι αρχές του καναλιού συνεργάζονται με βουλευτές για να αλλάξει ο νόμος του 2006, ώστε το κανάλι να κατασκευάσει μια νέα δεξαμενή – που θα ονομάζεται Rio Indio – για να διατηρήσει τα βασικά επίπεδα νερού της λίμνης Gatun υψηλά καθώς και να παρέχει πόσιμο νερό στον αυξανόμενο πληθυσμό του Παναμά.
Οι ηγέτες της ναυτιλίας αρχίζουν να εκφράζουν τα παράπονά τους στις αρχές του Παναμά. Ο Τζέρεμι Νίξον, για παράδειγμα, έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της χώρας, στην οποία ο επικεφαλής της Ocean Network Express (ONE), της έκτης μεγαλύτερης ναυτιλιακής γραμμής στον κόσμο, διερωτάται γιατί δεν έχουν προχωρήσει σημαντικά έργα υποδομής στον Παναμά για την αύξηση της παροχής γλυκού νερού στις δεξαμενές από άλλες λεκάνες απορροής».
Η ONE είναι συνιδιοκτήτρια των ιαπωνικών Mitsui OSK Lines (MOL), Nippon Yusen Kaisha (NYK) και Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), τρεις από τους μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο.
Σήμερα υπάρχουν συνολικά 99 πλοία που περιμένουν για να διέλθουν από το κανάλι και στις δύο πλευρές, περίπου 10% υψηλότερα από τον μέσο όρο των τελευταίων επτά ετών. Ενώ οι χρόνοι αναμονής προς νότο μειώνονται τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, τα πλοία που περιμένουν να κατευθυνθούν βόρεια έχουν δει τους χρόνους αναμονής να έχουν υπερδιπλασιαστεί τις πρώτες εννέα ημέρες του Νοεμβρίου.