Πλοιοκτήτες πληρώνουν για να απελευθερωθούν τα πλοία που κρατούνται από το Ινδονησιακό ναυτικό

Περισσότεροι από δώδεκα πλοιοκτήτες έχουν καταβάλει πληρωμές της τάξεως περίπου των 300.000 δολαρίων ο καθένας για την απελευθέρωση πλοίων που κρατήθηκαν από το ινδονησιακό ναυτικό. Σύμφωνα με πηγές που έχουν άμεση γνώση του θέματος, αιτία της κράτησης των πλοίων ήταν, ο ισχυρισμός των Ινδονησιακών αρχών ότι ήταν αγκυροβολημένα παράνομα στα ινδονησιακά ύδατα κοντά στη Σιγκαπούρη.

Οι πλοιοκτήτες, τα πληρώματα και πηγές ασφαλείας για τη ναυτιλία, οι οποίοι εμπλέκονται στις κρατήσεις των πλοίων, είπαν ότι τα χρήματα δόθηκαν είτε με μετρητά σε αξιωματικούς του ναυτικού είτε μέσω τραπεζικού εμβάσματος σε μεσάζοντες που τους είπαν ότι εκπροσωπούσαν το ινδονησιακό ναυτικό.

Το Reuters δεν ήταν σε θέση να επιβεβαιώσει ανεξάρτητα για κάθε περίπτωση ότι έγιναν πληρωμές σε αξιωματικούς του ναυτικού ή να καθορίσει ποιοι ήταν οι τελικοί αποδέκτες των πληρωμών. Οι κρατήσεις και οι πληρωμές αναφέρθηκαν για πρώτη φορά από τη Lloyd’s List Intelligence, έναν ιστότοπο του κλάδου. Ο υποναύαρχος Arsyad Abdullah, διοικητής του ινδονησιακού ναυτικού στόλου για την περιοχή, δήλωσε σε γραπτή απάντηση στις ερωτήσεις του Reuters ότι δεν έγιναν πληρωμές στο ναυτικό και επίσης ότι δεν είχαν προσληφθεί μεσάζοντες σε νομικές υποθέσεις.

«Δεν είναι αλήθεια ότι το ινδονησιακό ναυτικό έλαβε ή ζήτησε πληρωμή για να απελευθερώσει τα πλοία», είπε ο Αμπντουλάχ. Είπε ότι υπήρξε ένας αυξανόμενος αριθμός κρατήσεων πλοίων τους τελευταίους τρεις μήνες με την κατηγορία ότι είχαν αγκυροβολήσει χωρίς άδεια στα ύδατα της Ινδονησίας, παρεκλίνοντας από την πορεία τους ή σταματώντας στη μέση της πορείας άλλων πλοίων για αρκετό χρόνο. Όλες οι συλλήψεις ήταν σύμφωνα με τον ινδονησιακό νόμο, είπε ο Αμπντουλάχ.

Τα Στενά της Σιγκαπούρης, μία από της πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες διαδρομές πλοίων στον κόσμο, είναι γεμάτα με πλοία που περιμένουν μέρες ή και εβδομάδες για να δέσουν στη Σιγκαπούρη, έναν περιφερειακό ναυτιλιακό κόμβο όπου η πανδημία του COVID-19 έχει οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με δηλώσεις δύο ναυτιλιακών αναλυτών και δύο πλοιοκτητών, τα πλοία συνήθιζαν να αγκυροβολούν για πολλά χρόνια στα ύδατα ανατολικά του στενού της Σιγκαπούρης, περιμένοντας τον ελλιμενισμό τους και πιστεύοντας ότι βρίσκονται σε διεθνή ύδατα ,και ως εκ τούτου δεν είναι υπεύθυνα για τυχόν λιμενικά τέλη.

Το ναυτικό της Ινδονησίας ισχυρίζεται ότι αυτή η περιοχή εμπίπτει στα χωρικά της ύδατα και σκοπεύει να πάρει ακόμη πιο σκληρά μέτρα για τα πλοία που αγκυροβολούν εκεί χωρίς άδεια.

Ένας εκπρόσωπος της κρατικής υπηρεσίας της Ναυτιλιακής και Λιμενικής Αρχής της Σιγκαπούρης, αρνήθηκε να σχολιάσει.

ΚΡΑΤΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ

Περίπου 30 πλοία, συμπεριλαμβανομένων δεξαμενόπλοιων, φορτηγών χύδην φορτίου και ενός σκάφους πόντισης αγωγών, συνελήφθησαν από το ναυτικό της Ινδονησίας τους τελευταίους τρεις μήνες και τα περισσότερα απελευθερώθηκαν μετά από πληρωμές 250.000 έως 300.000 δολαρίων.

Το κόστος αυτών των πληρωμών είναι μικρότερο από το κόστος της πολύμηνης δέσμευσης του εκάστοτε φορτίου, μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση από το ινδονησιακό δικαστήριο, δήλωσαν δύο πλοιοκτήτες.

Δύο μέλη του πληρώματος των πλοίων που έχουν τεθεί υπό κράτηση είπαν ότι πολεμικά πλοία και ένοπλοι άντρες πλησίασαν τα πλοία τους, επιβιβάστηκαν σε αυτά και τα συνόδευσαν στις ναυτικές βάσεις στο Batam ή στο Bintan, νησιά της Ινδονησίας νότια της Σιγκαπούρη.

Οι καπετάνιοι των πλοίων και τα πληρώματα κρατούνται συχνά σε στενά δωμάτια, μερικές φορές για εβδομάδες, έως ότου οι πλοιοκτήτες οργανώσουν επιχείρηση για να πληρώσουν μετρητά ή κάνουν τραπεζικό έμβασμα μέσω ενός μεσάζοντα του ναυτικού, σύμφωνα με τους δύο ναυτικούς οι οποίοι έζησαν από κοντά τα όσα διαδραματίστηκαν.

Ο Abdullah, αξιωματικός του ναυτικού της Ινδονησίας, είπε ότι τα μέλη του πληρώματος του πλοίου δεν κρατήθηκαν.

«Κατά τη διάρκεια της νομικής διαδικασίας, όλα τα μέλη του πληρώματος των πλοίων ήταν στα πλοία τους, εκτός από την διαδικασία της ανάκρισης στη ναυτική βάση. Μετά την ανάκριση, στάλθηκαν πίσω στα πλοία», είπε.

Ο Stephen Askins, ένας δικηγόρος με έδρα το Λονδίνο που ειδικεύεται στο ναυτιλιακό δίκαιο, ο οποίος ενημέρωσε τους πλοιοκτήτες των οποίων τα πλοία έχουν κρατηθεί στην Ινδονησία, είπε ότι το Ινδονησιακό ναυτικό είχε το δικαίωμα να προστατεύει τα ύδατά του, αλλά εάν ένα πλοίο τεθεί υπό κράτηση, τότε θα πρέπει να ακολουθηθεί κάποια μορφή δίωξης.

«Σε μια κατάσταση όπου το ναυτικό της Ινδονησίας φαίνεται να κρατά πλοία με σκοπό να εκβιάσει για χρήματα, είναι δύσκολο να δούμε πώς μια τέτοια κράτηση θα μπορούσε να είναι νόμιμη», είπε ο Askins στο Reuters με email που απέστειλε. Αρνήθηκε να δώσει λεπτομέρειες για τους πελάτες του. Ο Αντισυνταγματάρχης Πεζοναυτών La Ode Muhamad Holib, εκπρόσωπος του ινδονησιακού ναυτικού, είπε στο Reuters σε γραπτή απάντηση σε ερωτήσεις ότι ορισμένα πλοία που κρατήθηκαν τους τελευταίους τρεις μήνες είχαν απελευθερωθεί χωρίς κατηγορία λόγω ανεπαρκών αποδεικτικών στοιχείων.

Πέντε καπετάνιοι πλοίων διώκονταν και σε άλλους δύο επιβλήθηκαν μικρές ποινές φυλάκισης και πρόστιμο 7.000 δολάρια και 1800 δολαρίων, αντίστοιχα, είπε ο Holib, αρνούμενος να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Διαβάστε ακόμα