Πειραιάς
23°C

200 μέτρα ακυβέρνητο στην καταιγίδα: Η μάχη του Portland Bay με τα κύματα και τον χρόνο- Τι έφταιξε;

Δημοσιεύθηκε στις

16/05/2025

από

Το ακυβέρνητο πλοίο Portland Bay κοντά σε βραχώδη ακτή

Το ακυβέρνητο πλοίο Portland Bay βρέθηκε σε κοντινή απόσταση από την ακτή του Σίδνεϊ όταν παρουσίασε μηχανική βλάβη εν μέσω κακοκαιρίας, παραμένοντας ακυβέρνητο για ώρες. Πως απεφεύχθη η θαλάσσια καταστροφή την τελευταία στιγμή;

Το Αυστραλιανό Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών (ATSB) εξέδωσε επίσημες συστάσεις προς τρεις υπηρεσίες της Αυστραλιανής Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης και της πολιτειακής κυβέρνησης, καθώς και προς έναν φορέα διάσωσης, με την δημοσίευση της τελικής του έκθεσης σχετικά με την παραλίγο πρόσκρουση και προσάραξη του πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου Portland Bay κοντά στο Σίδνεϊ τον Ιούλιο του 2022.

«Ο προσάραξη σε παρθένες ακτές του εθνικού πάρκου ενός πλοίου 170 μέτρων που μετέφερε 950 τόνους καυσίμου fuel θα είχε διεθνώς σημαντικές περιβαλλοντικές και οικονομικές συνέπειες και, ως εκ τούτου, αυτή ήταν μια από τις πιο ολοκληρωμένες έρευνες θαλάσσιων περιστατικών της ATSB εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες», δήλωσε ο επικεφαλής επίτροπος της ATSB, Angus Mitchell.

Το χρονικό

Πως απεφεύχθη η θαλάσσια καταστροφή από το ακυβέρνητο πλοίο Portland Bay την τελευταία στιγμή;

Το φορτηγό πλοίο Portland Bay ήταν ελλιμενισμένο στο λιμάνι Port Kembla στη Νέα Νότια Ουαλία στις 3 Ιουλίου 2022, όταν η επιδείνωση των καιρικών συνθηκών κατέστησε μη ασφαλή την παραμονή του στο λιμάνι. Ο λιμενάρχης και ο Πλοίαρχος αποφάσισαν ότι το πλοίο έπρεπε να αποδέσει από το λιμάνι και να κατευθυνθεί και να παραμείνει στην ανοικτή θάλασσα μέχρι να βελτιωθεί ο καιρός.

Η τελική έκθεση των 160 σελίδων της ATSB σημειώνει ότι, μετά την αναχώρησή του από το Port Kembla, το Portland Bay παρέμεινε πολύ πιο κοντά στην ακτή από την απόσταση των 50 ναυτικών μιλίων που ορίζει η διαδικασία.

Νωρίς το πρωί (τοπική ώρα) της 4ης Ιουλίου, ενώ το πλοίο έπλεε με πολύ χαμηλή ταχύτητα (slow steaming) και σε απόσταση μόλις 10 ναυτικά μίλια από την ακτή, η κύρια μηχανή του παρουσίασε μηχανικά προβλήματα.

«Αυτή η απώλεια της ισχύος σε αυτές τις καιρικές συνθήκες με αυτούς τους ανέμους, την πολύ άγρια θάλασσα και τον έντονο κυματισμό, ουσιαστικά άφησε ακυβέρνητο το Portland Bay το οποίο άρχισε να παρασύρεται προς την βραχώδη ακτή», δήλωσε ο κ. Mitchell.

«Η καθυστέρηση του πλοιάρχου του πλοίου να αναφέρει το περιστατικό αρχικά έγινε ακόμα χειρότερη στη συνέχεια όταν οι αρχές της Νέας Νότιας Ουαλίας δεν διαβίβασαν αμέσως τις πληροφορίες στην εθνική αρχή αντιμετώπισης, την Αυστραλιανή Αρχή Ναυτικής Ασφάλειας (AMSA)».

Ο κ. Mitchell σχολίασε ότι μόνο μετά από αρκετές εκπομπές έκτακτης ανάγκης και μια έκκληση για βοήθεια μέσω ασυρμάτου στάλθηκε ένα ρυμουλκό από το λιμάνι, φτάνοντας σχεδόν πέντε ώρες αφότου το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο.

Μέχρι την άφιξη του ρυμουλκού, το οποίο δεν διέθετε λειτουργικό βαρούλκο ρυμούλκησης ή κατάλληλο σχοινί ρυμούλκησης, ο πλοίαρχος του Portland Bay είχε κάνει επείγουσα χρήση και των δύο αγκυρών μόλις ένα μίλι από την βραχώδη ακτογραμμή του Βασιλικού Εθνικού Πάρκου.

«Οι άγκυρες του πλοίου, αν και δεν έχουν σχεδιαστεί για να συγκρατούν το πλοίο σε αυτές τις σοβαρές συνθήκες, απέτρεψαν μια καταστροφική προσάραξη στη βραχώδη ακτή», είπε ο κ. Mitchell.

Ευτυχώς, οι άγκυρες μείωσαν την ταχύτητα που παρασυρόταν το πλοίο προς την ακτή μέχρι που έφτασαν δύο ακόμη ρυμουλκά από το λιμάνι, περίπου πέντε ώρες αφότου πόντισε και τις 2 άγκυρες.

Τις επόμενες ώρες, τα δύο ρυμουλκά άρχισαν να ρυμουλκούν το πλοίο μακριά από την ακτή, αλλά λίγο αργότερα, το σχοινί ρυμούλκησης ενός από τα ρυμουλκά έπαθε ζημιά και το Portland Bay άρχισε ξανά να παρασύρεται προς την ακτή, αυτή την φορά βρισκόταν στα ανοιχτά της Cronulla.

Ο πλοίαρχος του πλοίου αναγκάστηκε για δεύτερη φορά να ποντίσει τις δύο άγκυρες.

«Ακόμα και με τις δύο άγκυρες και το ένα ρυμουλκό συνδεδεμένο, το πλοίο δεν μπορούσε να κρατηθεί στην θέση του και συνέχισε να κινείται αργά προς την ακτογραμμή κατά τη διάρκεια της νύχτας», είπε ο κ. Mitchell.

Η έρευνα της ATSB διαπίστωσε ότι ένας βασικός παράγοντας στην παρατεταμένη έκθεση του πλοίου και του πληρώματός του σε προσάραξη ήταν η εκτεταμένη καθυστέρηση στην ανάθεση στο ορισμένο από την πολιτεία πλοίο ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης (ETV), Svitzer Glenrock.

Η Λιμενική Αρχή της Νέας Νότιας Ουαλίας είχε αναλάβει να ηγηθεί της επιχείρησης, με την AMSA και την NSW Maritime να λειτουργούν ως υποστηρικτικοί φορείς.

«Το αρχικό αίτημα προς την AMSA για την ενεργοποίηση του Svitzer Glenrock υποβλήθηκε γύρω στο μεσημέρι της πρώτης ημέρας από την λιμενική αρχή», δήλωσε ο κ. Mitchell. «Ωστόσο, αυτό το πρώτο αίτημα χάθηκε μεταξύ των αιθουσών ελέγχου συμβάντων των δύο φορέων και δεν πραγματοποιήθηκε για πολλές ώρες».

Μόνο μετά την αποτυχία της προσπάθειας ρυμούλκησης και την υποβολή δύο ακόμη αιτημάτων, η AMSA ανέθεσε την διάσωση στο Svitzer Glenrock, σχεδόν 13 ώρες μετά την έναρξη της έκτακτης ανάγκης!

«Περίπου 30 ώρες αφότου ο πλοίαρχος του Portland Bay ανέφερε την ακυβερνησία του πλοίου, ακολουθούμενη από σήματα κινδύνου και την αγκυροβόληση έκτακτης ανάγκης, το Svitzer Glenrock έφτασε μετά από ένα ταξίδι 90 ναυτικών μιλίων από το Newcastle εν μέσω κακοκαιρία», σημείωσε ο κ. Mitchell.

«Την επόμενη ημέρα, περισσότερες από 48 ώρες μετά την εκδήλωση της έκτακτης ανάγκης, το πλοίο ρυμουλκήθηκε στο Port Botany για να γίνουν οι απαραίτητες».

Βίντεο: Η «μάχη» των Αυστραλών για να σώσουν το ακυβέρνητο φορτηγό πλοίο

Συμπεράσματα από την παραλίγο θαλάσσια καταστροφή

Η έρευνα της ATSB εντόπισε οκτώ ζητήματα ασφάλειας που σχετίζονται με την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης, υπογραμμίζοντας τη σύγχυση και τον αναποτελεσματικό συντονισμό μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.

«Τρεις νομοθετικά κατοχυρωμένοι φορείς είχαν καθορισμένο ρόλο στο πλαίσιο της σχετικής νομοθεσίας και των κρατικών και εθνικών σχεδίων για την αντιμετώπιση αυτής της έκτακτης ανάγκης, αλλά κάθε υπηρεσία δεν πίστευε ότι η αντιμετώπιση εμπίπτει απαραίτητα στην αρμοδιότητά της δικαιολογώντας αυτή την πεποίθηση μέσω τριών διαφορετικών ερμηνειών των ίδιων σχεδίων», δήλωσε ο κ. Mitchell.

«Αυτές οι διαφορετικές αντιλήψεις για τις ευθύνες άφησαν ουσιαστικά ένα σημαντικό ποσοστό της αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης στα χέρια εμπορικών φορέων που είχαν εγγενείς περιορισμούς, κυρίως στην άμεση έλλειψη διαθέσιμων και κατάλληλων πόρων για την απαιτούμενη εργασία».

Η έκθεση σημειώνει ότι το εθνικό σχέδιο της Νέας Νότιας Ουαλίας και της Αυστραλίας για τη διαχείριση θαλάσσιων έκτακτων αναγκών έχει σχεδιαστεί για να παρέχει τις καλύτερες διαθέσιμες ενέργειες στη διαχείριση κινδύνων κατά μήκος της εκτεταμένης και παρθένας ακτογραμμής της Αυστραλίας.

«Η AMSA και η Λιμενική Αρχή της Νέας Νότιας Ουαλίας δεν εφάρμοσαν αποτελεσματικά τις αντίστοιχες διαδικασίες τους για να συμμορφωθούν με αυτά τα σχέδια και η NSW Maritime, η νομοθετικά υπεύθυνη υπηρεσία για τη διασφάλιση της προετοιμασίας του κράτους να ανταποκριθεί σε αυτό το είδος περιστατικών, δεν είχε εκπληρώσει αποτελεσματικά αυτήν την υποχρέωση», δήλωσε ο κ. Mitchell.

«Ενώ το πρώτο πλήρωμα ρυμουλκού που ανταποκρίθηκε επαινέθηκε για τις προσπάθειές που έκανε σε πολύ δύσκολες καιρικές και λειτουργικές συνθήκες, τα τρία ρυμουλκά του λιμανιού που αναπτύχθηκαν αρχικά για τη διαχείριση αυτής της έκτακτης ανάγκης δεν ήταν κατάλληλα εξοπλισμένα και τελικά δεν θα μπορούσαν να ρυμουλκήσουν αποτελεσματικά το πλοίο σε φουρτουνιασμένη, ανοιχτή θάλασσα, παρόλο που εκείνη την στιγμή το πλοίο ήταν ελαφρύτερο αφού ήταν φορτωμένο με 15.500 τόνους, το οποίο ήταν λιγότερο από το μισό βάρος αν ήταν πλήρως φορτωμένο».

«Η πόντιση έκτακτης ανάγκης και των δύο αγκυρών σε δύο ξεχωριστές περιπτώσεις ήταν που ευτυχώς εμπόδισε το Portland Bay να προσαράξει εν μέσω της κακοκαιρίας, πριν φτάσει το μόνο ικανό ρυμουλκό στη Νέα Νότια Ουαλία μετά από μια μεγάλη και αχρείαστη καθυστέρηση».

Συστάσεις

Η ATSB συνέστησε προς την AMSA να λάβει περαιτέρω μέτρα ή να ολοκληρώσει τα προτεινόμενα μέτρα ασφαλείας για την αντιμετώπιση των ακόλουθων (συνοπτικών) αλληλένδετων ζητημάτων ασφαλείας:

-Οι διαδικασίες της AMSA που υποστηρίζουν το εθνικό σχέδιο δεν εφαρμόστηκαν αποτελεσματικά.

-Ο ανεπαρκής συντονισμός από την πλευρά της AMSA προέκυψε από την έλλειψη της απαιτούμενης κατανόησης του κεντρικού της ρόλου στην έκτακτη ανάγκη λόγω του άμεσου ελέγχου των εθνικών μέσων και εξουσιών ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης.

-Η AMSA δεν είχε εκπληρώσει αποτελεσματικά την υποχρέωσή της ως διαχειριστής του εθνικού σχεδίου να διασφαλίσει ότι ήταν επαρκώς προετοιμασμένη να ανταποκριθεί σε τέτοια περιστατικά.

-Η διαδικασία της AMSA για την έκδοση οδηγιών βάσει εξουσιών παρέμβασης ήταν αναποτελεσματική, με τον χρόνο που απαιτήθηκε να κρίνεται υπερβολικός για την έκδοσή τους ώστε να επιτραπεί στο πλοίο να βρει καταφύγιο στο λιμάνι.

Η ATSB συνέστησε στη Λιμενική Αρχή της ΝΝΟ να λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση των ακόλουθων (συνοπτικών) ζητημάτων ασφάλειας:

-Οι διαδικασίες της λιμενικής αρχής για τη συμμόρφωση με το σχέδιο της ΝΝΟ και την άδεια λειτουργίας της δεν εφαρμόστηκαν αποτελεσματικά.

-Ο συντονισμός απόκρισης της λιμενικής αρχής επηρεάστηκε από την εσφαλμένη κατανόηση των ευθυνών της βάσει της άδειας λειτουργίας της και των σχετικών κρατικών σχεδίων.

Η ATSB συνέστησε στην NSW Maritime να λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση του πορίσματος ότι δεν είχε εκπληρώσει αποτελεσματικά τη νομοθετική του υποχρέωση να διασφαλίσει ότι η Νέα Νότια Ουαλία ήταν έτοιμη να ανταποκριθεί σε ένα περιστατικό σύμφωνα με το κρατικό σχέδιο.

Η ATSB συνέστησε στην United Salvage να λάβει μέτρα ασφάλειας για να διασφαλίσει ότι οι δυνατότητες και οι περιορισμοί της στην παροχή επαγγελματικών υπηρεσιών διάσωσης γνωστοποιούνται σαφώς στον πλοίαρχο, την πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρία του πλοίου που πρόκειται να διασωθεί βάσει μιας διαδικασίας διάσωσης.

H ATSB θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις ενέργειες από τους αρμόδιους οργανισμούς για την αντιμετώπιση αυτών των συστάσεων.

Διαβάστε την τελική έκθεση για το περιστατικό του Portland Bay

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
23°C