Ανησυχία επικρατεί για τους ενδεχόμενους δασμούς που έχει εξαγγείλει ο εμπορικός αντιπρόσωπος των ΗΠΑ (USTR) και αφορούν τα πλοία τα όποια έχουν κατασκευαστεί σε Κινέζικα ναυπηγεία. Πολλοί επικρίνουν αυτά τα κατ’ αποκοπή τέλη ως άδικα, ιδίως για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Πιο συγκεκριμένα η πρόταση του USTR περιλαμβάνει:
- – 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά λιμένα για πλοία κινεζικής κατασκευής
- – 1 εκατομμύριο δολάρια ανά κάθε φορά που καταπλέει ένα πλοίο στο λιμένα για της διαχειρίστριες εταιρείες αυτών πλοίων
- – Πιθανές υποχρεωτικές απαιτήσεις για μεταφορές με πλοία υπό σημαία ΗΠΑ
Αυτό θα επηρεάσει τις περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς τα πλοία κινεζικής κατασκευής αποτελούν ένα πολύ μεγάλο αριθμό στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο.
Ο πλοίαρχος Melwyn Noronha της Shipping Australia υποστήριξε ότι οι κυρώσεις βλάπτουν δυσανάλογα τα μικρότερα πλοία. Αντιθέτως, πρότεινε χρέωση ανά TEU. Σύμφωνα με το τρέχον σχέδιο, ένα πλοίο 1.000 TEU μπορεί να πληρώνει 3.000 $ ανά TEU, ενώ ένα πλοίο 15.000 TEU πληρώνει 200 $ ανά TEU. Αυτό, προειδοποίησε, θα μπορούσε να διαταράξει τους εμπορικούς δρόμους και τη μεταφορά ευπαθών αγαθών λόγω μεγαλύτερου χρόνου παράδοσης και μειωμένης εξυπηρέτησης σε μικρότερες αγορές.

Πόσο θα πληρώνει ένα πλοίο της COSCO ;
Ο ναυτιλιακός αναλυτής John McCown υπολόγισε ότι ένα πλοίο της COSCO που καταπλέει σε τρία λιμάνια της Δυτικής Ακτής θα μπορούσε να αντιμετωπίσει 3,5 εκατομμύρια δολάρια ανά λιμάνι ή 10,5 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι. Πάνω από 10 ταξίδια ετησίως, που ανέρχονται σε 105 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για ένα μόνο πλοίο—περίπου 1.050 δολάρια ανά TEU, που ισοδυναμεί με το 72% της τρέχουσας τιμής spot Shanghai–LA.
Ο McCown προειδοποίησε ότι ακόμη και μη κινεζικές εταιρείες όπως η CMA CGM (εταίρος της COSCO’s Ocean Alliance) θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν χρεώσεις έως και 2,75 εκατομμυρίων δολαρίων ανά λιμάνι.
Διαβάστε ακόμα: Πώς και κατά πόσο οι δασμοί των ΗΠΑ θα μπορούσαν να επηρεάσουν την Ελλάδα;
Με περίπου 39.000 προσεγγίσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ ετησίως, τα συνολικά τέλη θα μπορούσαν να φτάσουν τα 58,9 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως βάσει αυτού του σχεδίου. Οι επικριτές λένε ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει τις εταιρείες διαχείρισης τέτοιων πλοίων να μειώσουν τον ελλιμενισμό σε λιμάνια των ΗΠΑ ή να αλλάξουν δρομολόγια προς τον Καναδά και το Μεξικό, βλάπτοντας τα μικρότερα αμερικανικά λιμάνια.
Είναι επίσης δυνατές νομικές προκλήσεις. Προηγούμενη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου έκρινε τα παρόμοια λιμενικά τέλη ως αντισυνταγματικά όταν εφαρμόζονταν στις εξαγωγές, υποδηλώνοντας ότι το τρέχον σχέδιο USTR ενδέχεται να χαρακτηριστεί ως παράνομη.
Διαβάστε ακόμα: Πως έρχεται στα χέρια μας ένα αγαθό που μεταφέρεται με ένα πλοίο μεταφοράς κοντέινερ;