Τα μεγέθη και τις οικονομίες κλίμακας προκειμένου να εφαρμόσει άμεσα επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ για τη συμμόρφωσή της με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ενωσης για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% έως το 2030 (Fit for 55) αποκτά η Attica Group, μετά και την απορρόφηση της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Κρήτης (ΑΝΕΚ), που ενέκριναν αυτή την εβδομάδα οι γενικές συνελεύσεις των δύο εισηγμένων ακτοπλοϊκών ομίλων.
Η Attica Group, μετά και την απορρόφηση της ΑΝΕΚ, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, κατατάσσεται από τον ανεξάρτητο συμβουλευτικό ναυτιλιακό οίκο Shippax ως 2η μεγαλύτερη εταιρεία επιβατηγού ναυτιλίας παγκοσμίως, βάσει ικανότητας μεταφοράς επιβατών και 5η μεγαλύτερη βάσει ικανότητας μεταφοράς φορτηγών.
Το επενδυτικό πλάνο, που έχει σχεδιαστεί από τη διοίκηση της Attica Group σε συνεργασία με τη Lloyd’s Register, που ειδικεύεται διεθνώς στην παροχή υπηρεσιών ταξινόμησης και συμμόρφωσης στη ναυτιλία, προβλέπει τρία στάδια: το πρώτο, το οποίο ήδη υλοποιείται, αφορά άμεσες ενέργειες περαιτέρω περιβαλλοντικού εξορθολογισμού του στόλου (εξιδανίκευσης συστημάτων πρόωσης, ψηφιακής αναβάθμισης και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και άλλων συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας), με συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 160 εκατ., το δεύτερο την εγκατάσταση νέων μηχανών διπλού καυσίμου σε επιλεγμένα πλοία με προϋπολογισμό 400 εκατ. και ορίζοντα έως το 2026-2027 και το τρίτο τη ναυπήγηση ολοκαίνουργιων πλοίων που θα συμμορφώνονται 100% με τους διεθνείς κανονισμούς για δραστική μείωση των εκπομπών άνθρακα, προϋπολογισμού 500 εκατ. και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029.
Οι νέες αυτές ναυπηγήσεις, μαζί με τα πλοία που θα έχουν δραστικά εκσυγχρονιστεί, όσον αφορά τα συστήματα πρόωσής τους και τα καύσιμα που χρησιμοποιούν, αρχικά θα δρομολογηθούν σε γραμμές μεγάλων αποστάσεων, όπως αυτές της Κρήτης, αλλά και των συνδέσεων Ελλάδας – Ιταλίας. Οι συγκεκριμένες ρότες είναι αυτές που μπορούν να πετύχουν τα γρηγορότερα αποτελέσματα μείωσης εκπομπών άνθρακα, όπως και μείωσης των επιβαρύνσεων στα εισιτήρια που φέρνει από τον Ιανουάριο η ένταξή τους στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS), συμβάλλοντας παράλληλα και στην επίτευξη του εθνικού στόχου, εξηγούν ναυλομεσιτικοί οίκοι.
Η εκτέλεση του παραπάνω προγράμματος θα χρηματοδοτηθεί αφενός με ίδια κεφάλαια της Attica Group και αφετέρου με δανεισμό, όπως και με τα συνήθη διαθέσιμα χρηματοοικονομικά εργαλεία (έκδοση ομολόγων, ένταξη σε ενδεχόμενα διαθέσιμα χρηματοδοτικά προγράμματα), πληροφορείται η «Κ». Αλλά η ταχύτητα υλοποίησής του θα είναι και συνάρτηση του χρηματοδοτικού περιβάλλοντος που θα διαμορφωθεί σε εθνικό επίπεδο, καθώς ήδη άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Ιταλία, έχουν εξασφαλίσει εξαίρεση από την απαγόρευση περί κρατικών επιδοτήσεων ύψους αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, εξηγούν τραπεζικοί κύκλοι. Θα δοθούν δηλαδή σε ακτοπλοϊκές που ανταγωνίζονται τις ελληνικές γενναίες κρατικές επιδοτήσεις.
Εφόσον λοιπόν οι χρηματοδοτικές συνθήκες και εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα το επιτρέψουν, η διοίκηση της Attica Group αξιολογεί την ενεργοποίηση και δεύτερου επενδυτικού κύκλου, που προβλέπει τη ναυπήγηση νέων μικρότερων πλοίων που θα εξυπηρετήσουν γραμμές του Αιγαίου.
Η Attica Group μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ θα λειτουργεί πλέον έναν στόλο από 45 σύγχρονης τεχνολογίας επιβατικά πλοία (41 ιδιόκτητα και 4 σε ναύλωση) υπό τα εμπορικά σήματα Blue Star Ferries, Hellenic Seaways, Anek Lines, Superfast Ferries και Africa Morocco Link, όπως ονομάζεται η εταιρεία που λειτουργεί στις γραμμές Μαρόκου – Ισπανίας. Θα απασχολεί, με βάση τα μεγέθη των δύο εταιρειών του 2022, 2.839 εργαζομένους, θα έχει στόλο εμπορικής αξίας πάνω από 1,1 δισ., ίδια κεφάλαια, 476 εκατ. και πωλήσεις 710 εκατ. Τραπεζικές πηγές αναφέρουν χαρακτηριστικά πως η διάσωση της ΑΝΕΚ από την Attica και οι οικονομίες κλίμακας που πετυχαίνει η τελευταία καθιστά ύστερα από πολλά χρόνια ξανά την ελληνική ακτοπλοΐα ικανή σημαντικών χρηματοδοτήσεων από το χρηματοπιστωτικό σύστημα («bankable»), τις αγορές αλλά και επενδυτικά κεφάλαια.
Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό το μέγεθος που αποκτά η Attica Group μετά και από την απορρόφηση της ΑΝΕΚ χρήσιμο είναι ίσως να αναφερθεί πως με βάση τα στοιχεία των 2 ομίλων του 2022 η νέα ακτοπλοϊκή συνδέει περισσοτέρους από 61 προορισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό εκτελώντας 21.500 δρομολόγια.
Η διαδρομή της Attica Group προς την κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης των ακτοπλοϊκών ξεκίνησε με την ίδρυση της Superfast Ferries το 1993. Συνέχισε με την εξαγορά των Γραμμών Στρίντζη το 1999 και έχοντας σταθεί όρθια στη δύσκολη δεκαετία της ελληνικής κρίσης χρέους προχώρησε στην εξαγορά της Hellenic Seaways το 2018. Με το ίδιο management διήλθε επιτυχώς και τις συμπληγάδες της πανδημίας και από το 2021 ξεκίνησε ένα νέο κεφάλαιο ανάπτυξης, με την Attica να παραγγέλνει τα πρώτα νεότευκτα πλοία για τα ελληνικά νερά ύστερα από δεκαετίες. Παράλληλα, ξεκίνησε την προσπάθεια διάσωσης της ΑΝΕΚ, που ολοκληρώνεται τώρα, αυξάνοντας τον στόλο της κατά οκτώ πλοία, διατηρώντας τις θέσεις εργασίας, καλύπτοντας τις υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές και αποπληρώνοντας σημαντικό μέρος του δανεισμού προς τους πιστωτές.
του Ηλία Μπέλλου
moneyreview.gr