Πειραιάς
34°C

Η κόπωση και η κατανάλωση αλκοόλ οδήγησαν στην προσάραξη του πλοίου – Τι έδειξε η έρευνα

Δημοσιεύθηκε στις

10/11/2025

από

Η προσάραξη του πλοίου σε συνθήκες νυχτερινής βάρδιας ανέδειξε για ακόμη μία φορά τον ρόλο της κόπωσης και της κατανάλωσης αλκοόλ στη γέφυρα. Η επίσημη έρευνα καταγράφει με λεπτομέρειες τα λάθη, τον ανθρώπινο παράγοντα και το πώς μια «χαλαρή έξοδος» οδήγησε σε σοβαρό ατύχημα.

Ήταν ένα συνηθισμένο βράδυ, όπως εκατοντάδες άλλα. Το πλήρωμα είχε λίγες ώρες ελεύθερες και κάποιοι βγήκαν μια βόλτα, ήπιαν μερικές μπύρες, γύρισαν κουρασμένοι. Τίποτα δεν έδειχνε ότι λίγες ώρες μετά το πλοίο θα κατέληγε προσαραγμένο, με την έρευνα να καταγράφει ξεκάθαρα ότι αιτία της προσάραξης ήταν ο ανθρώπινος παράγοντας: κούραση, ελλιπής ανάπαυση και υποτίμηση του τι μπορεί να σημαίνει μια «χαλαρή» έξοδος όταν έχεις βάρδια λίγες ώρες αργότερα. Κι όμως, αυτό το περιστατικό δεν είναι σπάνιο. Συμβαίνουν πάρα πολλά παρόμοια τώρα τελευταία, ενλω υπάρχουν πολλά περισσότερα που δεν γίνονται γνωστά.

Ενώ το πλοίο βρισκόταν ελλιμενισμένο πραγματοποιώντας εργασίες φορτοεκφόρτωσης, ο ανθυποπλοίαρχος και ο υποπλοίαρχος είχαν βγει έξω. Έχοντας πιει μερικές μπύρες, ο ανθυποπλοίαρχος γύρισε στο πλοίο περίπου στις 20:45 και στις 21:15 πήγε να κοιμηθεί. Ο υποπλοίαρχος, έχοντας πιει και αυτός 4-5 μπύρες, γύρισε στο πλοίο στις 21:30 και πήγε να ξεκουραστεί.

Στις 22:30 ο πλοίαρχος και το πλήρωμα ξεκίνησαν τα τεστ ρουτίνας για τον απόπλου του πλοίου. Περίπου στις 23:50 το πλοίο απέπλευσε με τον υποπλοίαρχο στη γέφυρα και τον πλοίαρχο να έχει τη διακυβέρνηση του πλοίου.

Γύρω στις 00:15, ο ανθυποπλοίαρχος ανέβηκε στη γέφυρα και παρέλαβε τη διακυβέρνηση του πλοίου από τον πλοίαρχο. Ο υποπλοίαρχος ήταν ακόμα στη γέφυρα όταν έφτασε ο ανθυποπλοίαρχος και έφυγε από τη γέφυρα περίπου πέντε λεπτά αργότερα. Ο αξιωματικός φυλακής παρέλαβε βάρδια, διατηρώντας το πλοίο στην καθορισμένη πορεία του, καταγράφοντας τακτικά τη θέση του στον χάρτη. Στις 03:50, καθώς ο αξιωματικός φυλακής έφτασε στο προκαθορισμένο σημείο, άλλαξε πορεία και κάλεσε τον υποπλοίαρχο για τη βάρδια 04:00-08:00. Ο υποπλοίαρχος έφτασε στη γέφυρα περίπου στις 04:03 και αφού διάβασε και υπέγραψε τις νυχτερινές εντολές του πλοιάρχου, ανέλαβε τη διακυβέρνηση του πλοίου. Περίπου στις 04:08 πραγματοποιήθηκε αλλαγή πορείας στις 253 μοίρες. Περίπου στις 05:06 το πλοίο προσάραξε ενώ βρισκόταν ακόμα σε πορεία 253 μοιρών.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας, ο υποπλοίαρχος ήταν ανένδοτος ότι δεν είχε αποκοιμηθεί, αφού άλλαξε την πορεία του πλοίου στις 253 μοίρες. Ωστόσο, η αλληλουχία των γεγονότων δείχνει το αντίθετο. Αν δεν κοιμόταν, θα έπρεπε να έκανε κάτι άλλο εκτός από το να παρακολουθεί την πορεία του πλοίου και να εκτελεί σωστά τη βάρδια.

Ένα από τα ευρήματα της επίσημης έκθεσης ήταν ότι ο υποπλοίαρχος είχε βγει έξω στο λιμάνι όπου ήπιε τέσσερις έως πέντε κουτάκια μπίρας πριν επιστρέψει στο πλοίο. Ακόμη κι αν λάβουμε υπόψη ότι το αλκοόλ επηρεάζει κάθε άνθρωπο με διαφορετικούς τρόπους, η απόδοση του υποπλοιάρχου πιθανότατα θα μπορούσε να είναι μειωμένη.

Έρευνες έχουν δείξει ότι ακόμη και η κατανάλωση μικρής ποσότητας αλκοόλ πριν από τον ύπνο μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα του ύπνου, οδηγώντας σε κόπωση και υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο υποπλοίαρχος είχε κοιμηθεί μόνο 3,5 ώρες τις προηγούμενες 21 ώρες μέχρι τη στιγμή που ανέλαβε βάρδια στις 04:00.

Προφανώς, και πέρα από την κατανάλωση του αλκοόλ, μεγάλο ρόλο έπαιξε το ότι ο υποπλοίαρχος δεν ξεκουράστηκε επαρκώς, αλλά προτίμησε να βγει έξω. Σίγουρα το αλκοόλ παίζει ρόλο, αλλά δεν μπορεί να παραβλεφθεί η κούραση και η απροσεξία.

Τα ατυχήματα των πλοίων που σχετίζονται με τη ναυσιπλοΐα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, εγείροντας πολλά ερωτήματα. Πόσο εκπαιδευμένοι είναι οι αξιωματικοί γέφυρας; Πόσο βαρύτητα δίνεται από τη ναυτιλιακή βιομηχανία στους ανθρώπους που κάνουν βάρδια στη γέφυρα και που έχουν τη διακυβέρνηση ενός πλοίου; Η ξεκούραση είναι επίσης κάτι πολύ σημαντικό και θα πρέπει επιτέλους να εξεταστεί με προσοχή από τους αρμόδιους που θέλουν τα πλοία να λειτουργούν αδιάκοπα 24 ώρες το 24ωρο.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C