Όσο είναι η συνολική παραγωγή ασφαλίστρων της αγοράς θαλάσσιας ασφάλισης των ΗΠΑ είναι το ύψος των ζημιών που κατέγραψε η παγκόσμια ναυτασφαλιστική αγορά από την καταιγίδα «Sandy», που έπληξε τις ανατολικές ακτές της Αμερικής τον προηγούμενο Οκτώβριο.
Σύμφωνα με τα ετήσια στατιστικά στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης ναυτασφαλιστών (International Union of Marine Insurance-IUMI), εκτός από την «Sandy» η αγορά επηρεάστηκε το 2012 και από την απώλεια του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia, το μεγαλύτερο ασφαλιστικό γεγονός της προηγούμενης χρονιάς για τη ναυτασφαλιστική βιομηχανία, η οποία όμως σε γενικότερο επίπεδο δεν παρουσίασε σημαντικές μεταβολές σε σύγκριση με το 2011.
Οπως υπολογίζει η IUMI, οι ζημιές από τη «Sandy» κυμαίνονται μεταξύ 2,5 και 3 δισ. δολ., ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συνολική παραγωγή ασφαλίστρων στις θαλάσσιες ασφαλίσεις στην αγορά των ΗΠΑ ανήλθε το 2011 στα 2,3 δισ. δολ. περίπου.
Η μεγάλη έκταση των ζημιών οφείλεται στο γεγονός ότι ο τυφώνας έπληξε σύγχρονες υποδομές στη λιμενική βιομηχανία, αλλά και τα φορτία εμπορευμάτων κακάο και καφέ στα λιμάνι του New Jersey.
Γενικότερα, πάντως, δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται παλαιότεροι φόβοι των ασφαλιστών του IUMI ότι το 2012 θα ήταν μία πολύ χειρότερη χρονιά σε σύγκριση με το 2011 από την άποψη των απωλειών πλοίων, καθώς ο αριθμός των πλοίων που χάθηκε στη διάρκεια του 2012 αυξήθηκε οριακά, ενώ σε ό,τι αφορά το tonnage εμφανίζεται μείωση.
Υπολογίζεται ότι οι ολικές απώλειες το 2012 αφορούν στο 0,18% του υφιστάμενου παγκοσμίου στόλου (περίπου 50 πλοία), ελαφρώς υψηλότερα από το 2011 (0,15% του στόλου).
Τον προηγούμενο Οκτώβριο, η IUMI είχε ανακοινώσει ότι για το 2012 είχε καταγράψει ήδη την ολική απώλεια 39 πλοίων.
Επίσης η IUMI ανακοίνωσε ότι οι καιρικές συνθήκες εξακολουθούν να είναι η κύρια αιτία για τις απώλειες πλοίων, καθώς αντιπροσωπεύουν το 50% των πλοίων που χάθηκαν στο διάστημα μεταξύ 2008 και 2012.
Εάν η τάση για μείωση των συνολικών απωλειών όλα αυτά τα χρόνια έχει αντιστραφεί μένει να αποδειχθεί, σημειώνει ο IUMI. Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία ξηρού φορτίου, ο αριθμός των πλοίων που δηλώθηκαν ως ολική απώλεια παραμένει χαμηλός και κάτω από το 0,1% του υφιστάμενου στόλου.
Υπήρξαν μερικές σοβαρές απώλειες το 2012, ωστόσο για το 2013 μπορούμε να βρισκόμαστε σε καλύτερη θέση δήλωσε ο πρόεδρος του IUMI, Ole Wikborg.
Επισημαίνεται ότι η ναυτασφαλιστική βιομηχανία αντιπροσωπεύει παγκοσμίως έναν τζίρο (παραγωγή ασφαλίστρων) ύψους άνω των 31,9 δισ. δολ. Στη χώρα μας, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, η παραγωγή ασφαλίστρων κυμαίνεται μόλις στα επίπεδα των 68,4 εκατ. δολ. (στοιχεία 2011), εκ των οποίων τα 22,1 εκατ. δολ. αφορούν στην ασφάλιση hull, τα 37,2 εκατ. δολ. στην ασφάλιση φορτίων (cargo) και τα 9,4 εκατ. δολ. στην ασφάλιση αστικής ευθύνης.
Ομάδα εργασίας
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, σε μία προσπάθεια να παρακολουθήσει πιο στενά τον κλάδο της ασφάλισης σκαφών, έχει συγκροτήσει Ομάδα Εργασίας με σκοπό την επεξεργασία πρότασης προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και το Λιμενικό Σώμα με σκοπό τη συνεργασία, τύπου σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μεταξύ των Λιμενικών Αρχών και της ΕΑΕΕ.
Η κεντρική ιδέα της πρότασης αφορά στη δημιουργία Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων (με τη φροντίδα της ΕΑΕΕ), στην οποία θα καταγράφονται τα εκάστοτε νηολογημένα σκάφη από τα κατά τόπους λιμεναρχεία.
Κύρια επιδίωξη του εγχειρήματος αυτού είναι ο συγκερασμός των στοιχείων μετά την ενημέρωση της προτεινόμενης βάσης δεδομένων από τα κατά τόπους λιμεναρχεία με τα στοιχεία του σκάφους ή/και τις εκάστοτε μεταβολές του, αλλά και από τις ασφαλιστικές εταιρείες – μέλη της ΕΑΕΕ με τα στοιχεία ασφάλισης του εν λόγω σκάφους, εφόσον αυτό υπόκειται στο καθεστώς της υποχρεωτικής ασφάλισης, αναφέρει η Επιτροπή Σκαφών της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος.
naftemporiki.gr