ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σε ναυπηγείο το θρυλικό Καλυψώ του Κουστό

calypso_repair
Δύο δεκαετίες μετά το ναυάγιο που την έβγαλε εκτός υπηρεσίας, το ερευνητικό σκάφος του Ζακ Κουστώ, η Καλυψώ, φορτώθηκε στο άνω των 4.000 dwt πλοίο μεταφοράς βαρέων φορτίων Abis Dusavik για να μεταφερθεί σε ένα τουρκικό ναυπηγείο, όπου πρόκειται να αποκατασταθεί πλήρως.

Η Cousteau Society, ο θεματοφύλακας του πλοίου και γενικά της κληρονομιάς του Jaques Cousteau, οργάνωσε προσεκτικά την επιτυχή μεταφορά της εύθραυστης δομής της. Η Καλυψώ έχει πέσει σε αχρηστία, και μόνο το κύτος, τα κουφώματα και τα μαδέρια της διατηρούνται (αν και η Society έχει εξαρτήματα της ανωδομής της αποθηκευμένα). Ένα ειδικό ερπυστριοφόρο μετέφερε το πλοίο και τη βάση του στην αποβάθρα, όπου οι γερανοί του Dusavik το σήκωσαν στο πλοίο.

Επόμενος σταθμός είναι η Κωνσταντινούπολη. Η Society εξέτασε μια σειρά από εγκαταστάσεις επισκευής, και κατέληξε στο ότι τα ναυπηγεία στο ανατολικό τμήμα της Μεσογείου (Τουρκία, Ελλάδα, Κύπρος, Αλβανία, Μαυροβούνιο και Λίβανος) είναι εκεί όπου μπορεί ακόμα να βρεθεί η παραδοσιακή τεχνολογία της ξύλινης κατασκευής πλοίων. Επέλεξαν για τη δουλειά έναν τουρκικό ειδικό που σχετίζεται με μια αμερικανική εταιρεία, η οποία εκτιμούν θα διαρκέσει περίπου δύο χρόνια και θα κοστίσει 10 εκατομμύρια ευρώ. Μια “ομάδα γενναιόδωρων και με ευγενικά κίνητρα διεθνών χορηγών” θα χρηματοδοτήσει το έργο.

Μόλις αυτό αποκατασταθεί, με νέους κινητήρες, νέα ηλεκτρονικά και όλα τα εξωτερικά εξαρτήματα που το συνοδέυουν, η Society προτίθεται να την επιστρέψει στην υπηρεσία για μια ακόμη φορά.

Η με ξύλινο κύτος και χωρητικότητας 300 grt Καλυψώ ξεκίνησε αρχικά ως ένα ναρκαλιευτικό, αφού η καρίνα της ήταν στο Σιάτλ κατά την έναρξη του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, και χρησιμοποιήθηκε στο Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό για επιχειρήσεις στη Μεσόγειο. Αφοπλίστηκε στο τέλος του πολέμου και υπηρέτησε για λίγο σαν ένα σκάφος ταχυδρομείου πριν από τη μεταφορά της στον Cousteau.

Το ίδρυμα του Κουστώ την μετασκεύασε για ωκεανογραφική έρευνα, καθώς και με τα ταξίδια της Καλυψώς, έκανε γνωστή την θαλάσσια επιστήμη σε κάθε σπίτι με την μακροχρόνια τηλεοπτική σειρά του “The Undersea World” (Ο Υποθαλάσσιος Κόσμος) του Jaques Cousteau.

Αλλά το 1996 – καθώς ο Κουστώ έψαχνε να την αντικαταστήσει με ένα νέο, σύγχρονο και πιο αποδοτικό Καλυψώ ΙΙ – το Calypso εμβολίστηκε από μια φορτηγίδα στη Σιγκαπούρη και βυθίστηκε. Ανασύρθηκε μια εβδομάδα αργότερα, επιδιορθώθηκε πρόχειρα και μεταφέρθηκε στο La Rochelle, στη Γαλλία, όπου και παρέμεινε υπό την επίβλεψη των θαλάσσιων μουσείων της πόλης για πολλά χρόνια. Ο διευθυντής του μουσείου είπε στην Guardian το 2003, ότι θα προτιμούσε να το δει αυτοβυθισμένο.

Μεταφέρθηκε στο ναυπηγείο Κονκαρνό στη Βρετάνη το 2007 για ανακαίνιση σε ένα στατικό πλωτό μουσείο. Αλλά μια περαιτέρω διαφωνία με τους ιδιοκτήτες πάνω στον τρόπο ανακαίνισης οδήγησε σε διακοπή των εργασιών το 2009, και οι ιδιοκτήτες του ναυπηγείου ζήτησαν δικαστική εντολή για την αφαίρεση του, συν την πληρωμή για τα τέλη αποθήκευσης και το έργο ολοκληρώθηκε. Η Society δεν έχει αναφερθεί στην εξέλιξη της διαφοράς, αλλά με την αποχώρηση του Calypso, φαίνεται ότι μάλλον μία όψη της διαφωνίας έχει διευθετηθεί.