Ψευδάργυρος από το κουφάρι του Sea Diamond »μολύνει» τα ψάρια

«Στην περιοχή του ναυαγίου υπάρχουν ρύποι από βαρέα μέταλλα, οι οποίοι μπορεί να επηρεάσουν την τροφική αλυσίδα», κατέθεσε ο Κ.Γιδαράκος, καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης, χθες στη διάρκεια της δίκης για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, στις 6 Απριλίου 2007, στην καλντέρα της Σαντορίνης.

Στην κατάθεσή του στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, ο καθηγητής τόνισε ότι «αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να απαντληθεί το πετρέλαιο, διότι ρυπαίνει καθημερινά την περιοχή του ναυαγίου». Αναφερόμενος στους ρύπους, είπε συγκεκριμένα ότι στην περιοχή βρέθηκε «ψευδάργυρος, σίδηρος, μαγγάνιο, κάλιο», προσθέτοντας ενδεικτικά ότι «βρέθηκε μεγάλο ποσοστό ψευδαργύρου σε τοπικά ψάρια, όπως είναι οι μπακαλιάροι και οι σκορπίνες».

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «το κουφάρι του πλοίου αποτελεί πηγή μόλυνσης και η απελευθέρωση των ρύπων γίνεται βραχυπρόθεσμα». Ο Κ. Γιδαράκος αμφισβήτησε τις μεθόδους περισυλλογής δειγμάτων που πραγματοποίησε το ΕΛΚΕΘΕ, το οποίο χαρακτήρισε ως «μη διαπιστευμένο ίδρυμα», υποστηρίζοντας ότι δεν ήταν συμβατή η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε, σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ.

Ο χημικός του ΕΛΚΕΘΕ Ι. Χατζηανέστης κατέθεσε ότι «υπάρχει μόλυνση, αλλά δεν είναι σε τέτοια επίπεδα ώστε να χαρακτηριστεί ρυπασμένη η γύρω περιοχή» και αναφέρθηκε σε σχετικές μετρήσεις. Η πολιτική αγωγή κατέθεσε αίτημα, ζητώντας να εξετασθούν οι δύο μάρτυρες κατ’ αντιπαράσταση.

Αρμόδιο για την ανέλκυση και την απομάκρυνση του κρουαζιερόπλοιου είναι το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη. Στην απάντησή του, ο υπουργός, έπειτα από ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Συρμαλένιου και Θ. Δρίτσα σχετικά με το ναυάγιο του Sea Diamond, δήλωσε ότι το υπουργείο διαπιστώνει σοβαρό πρόβλημα ως προς την ανέλκυσή του λόγω του βάρους του (225.000 τόνοι), καθώς και της περίεργης θέσης στην οποία βρίσκεται (90 μέτρα η πλώρη και 140 η πρύμνη), τα οποία καθιστούν οποιοδήποτε εγχείρημα παρακινδυνευμένο. Θυμίζουμε ότι το 2007 ο δύτης που καταδύθηκε στο σημείο του ναυαγίου, με δική του ευθύνη, αναδύθηκε νεκρός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ερώτηση των δύο βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «ενώ όλοι είχαμε την εντύπωση ότι το ΕΛΚΕΘΕ μελετά και συντάσσει τις εκθέσεις του ως δημόσιος οργανισμός, χωρίς καμία εξάρτηση, τελευταία αποκαλύφθηκε ότι το ΕΛΚΕΘΕ, εκτός από τις μελέτες για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου, ήδη από το μήνα Απρίλιο του 2007 είχε συνάψει σύμβαση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία του ναυαγίου». Προσθέτουν, μάλιστα, ότι «το ΕΛΚΕΘΕ φέρεται να έχει εισπράξει από την εταιρεία LOUIS HELLENIC CRUISES το ποσό των 358.400 ευρώ».

enet.gr

ΣΥΡΙΖΑ: Ερώτηση για το Sea Diamond

Ερώτηση Προς τους κ.κ. Υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Ναυτιλίας και Αιγαίου και Περιβάλλοντος, Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας σχετικά με το Sea Diamond και το ΕΛΚΕΘΕ κατέθεσαν στη Βουλή οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κ.κ. Νίκος Συρμαλένιος και Θοδωρής Δρίτσας. Στην ερώτηση αναφέρονται τα παρακάτω:

ΘΕΜΑ: Ναυάγιο SEA DIAMOND – Mελέτες ΕΛΚΕΘΕ

Αμέσως μετά το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND στις 6 Απριλίου 2007 στην θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης, τη μελέτη των επιπτώσεων στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής με φορέα χρηματοδότησης το τότε Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ανέλαβε ευθύς εξαρχής, λόγω του σκοπού και της αποστολής του το «Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών», Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Το συγκεκριμένο Ερευνητικό Κέντρο γνωστό ως ΕΛΚΕΘΕ, κατά τακτά χρονικά διαστήματα συντάσσει εκθέσεις σχετικές με τις επιπτώσεις του ναυαγίου από τα ανελλιπώς εδώ και επτά χρόνια αναδυόμενα στην επιφάνεια πετρελαιοειδή αλλά και από τα κάθε είδους απόβλητα.

Όμως και ενώ όλοι είχαν την εντύπωση ότι το ΕΛΚΕΘΕ μελετά και συντάσσει τις εκθέσεις του, ως δημόσιος Οργανισμός, χωρίς καμιά εξάρτηση ή όποια σχέση με τους φορείς του ναυαγίου, μόλις τελευταία και εξ αιτίας της διεξαγόμενης δίκης στα Δικαστήρια του Πειραιά, κατά των υπευθύνων της πρόκλησης του ναυαγίου και της βύθισης του πλοίου, αποκαλύφθηκε ότι το ΕΛΚΕΘΕ, εκτός από τις συνεχιζόμενες μελέτες για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου, ήδη από τον μήνα Απρίλιο του 2007 είχε συνάψει σύμβαση και με την πλοιοκτήτρια του ναυαγήσαντος πλοίου εταιρεία με την οποία και ανέλαβε, έναντι αμοιβής, την εκτέλεση των έργων που του ανατέθηκαν και μάλιστα ότι από την υπογραφή της μεταξύ των σύμβασης στις 28.04.2007 μέχρι και τις 08.05.2007, το ΕΛΚΕΘΕ φέρεται να έχει εισπράξει από την εταιρεία LOUIS HELLENIC CRUISES LTD το ποσό των 358.400 Ευρώ.

Επειδή η μεταξύ αυτών σύμβαση δεν είχε ποτέ δημόσια ανακοινωθεί και ο άμεσα ενδιαφερόμενος Θηραϊκός λαός δεν γνώριζε και δεν είχε πληροφορηθεί απολύτως τίποτα,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί αν:

α) γνώριζαν την κατάρτιση της παραπάνω σύμβασης και ότι οι σχετικές μελέτες του ΕΛΚΕΘΕ έγιναν επί πληρωμή από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και αν ναι γιατί αυτό δεν ανακοινώθηκε δημόσια;

β) γνώριζαν ότι η σύμβαση με το ΕΛΚΕΘΕ προήλθε με απευθείας ανάθεση, χωρίς να έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός ή να έχουν τηρηθεί οι αρχές της διαφάνειας;

Καλούνται οι κ.κ. Υπουργοί να καταθέσουν τις όποιες συμβάσεις έχουν υπογραφεί μεταξύ του ΕΛΚΕΘΕ και των πλοιοκτητών ή εκπροσώπων της εταιρείας του ναυαγήσαντος πλοίου, τις σχετικές αποδείξεις πληρωμών από το έτος 2007 μέχρι και σήμερα, καθώς και τις εκθέσεις που έχει συντάξει το ΕΛΚΕΘΕ για το θέμα του Sea Diamond.

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νίκος Συρμαλένιος

Θοδωρής Δρίτσας

neasantorinis.gr

Όλη η αλήθεια σχετικά με το ναυάγιο του Κ/Ζ Sea Diamond

Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών εξέδωσε δελτίο τύπου για την αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με το ναυάγιο του Κ/Ζ Sea Diamond:

Κυρίες και κύριοι,

Τις τελευταίες ημέρες, με την έναρξη της δικαστικής διαδικασίας για την υπόθεση του ναυαγίου του Sea Diamond στη Σαντορίνη, παρατηρήσαμε ότι σε πολλές ενημερωτικές ιστοσελίδες γράφονται
ανακρίβειες σχετικά με την κατάσταση και τη διαχείριση του ναυαγίου του Sea Diamond που συνέβη στη Σαντορίνη στις 6 Απριλίου 2007. Ως μόνιμοι κάτοικοι στη Σαντορίνη, που βιώνουμε από κοντά καθημερινά το πρόβλημα αυτό, αισθανόμαστε την ανάγκη να σας ενημερώσουμε σχετικά με το θέμα.

1) Λέγεται ότι: «Σημειώνεται ότι στην περιοχή του ναυαγίου υπάρχει πλωτό φράγμα, που παρακολουθείται καθημερινά από ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος».

Σχόλιο 1ο: α) Το πλωτό φράγμα, με διάμετρο 130 μέτρα και με βάθος περίπου 1 μέτρου, δεν είναι ικανό να μαζέψει όλους τους τοξικούς ρύπους που έχει μέσα του και απελευθερώνει κατά καιρούς το ναυάγιο. Όσο θα συνεχίζεται η διάβρωση του Sea Diamond με μήκος 147 μέτρα και σε βάθος 120 μέτρων περίπου όπου βρίσκεται, δεν θα είναι ποτέ ικανό το πλωτό φράγμα να συλλέγει όλους τους διαφυγόντες ρύπους καθώς αυτοί διασκορπίζονται σε διάφορες κατευθύνσεις μέσα στη θάλασσα.

β) Η έκταση του πλωτού φράγματος μειώθηκε στο μισό μετά τον Ιούνιο του 2009 για άγνωστους μέχρι σήμερα λόγους. Το Λιμεναρχείο Θήρας και το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είναι άραγε ενήμεροι για αυτή την αλλαγή; Την εγκρίνανε;

γ) Η διαδικασία της απορρύπανσης μέσα και γύρω από το πλωτό φράγμα γίνεται με την πολυεστερική βάρκα των 4,7 μέτρων με μία μηχανή των 25 ίππων όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία.

Αυτό είναι το «ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος» στο οποίο αναφέρονται πάμπολλα δημοσιεύματα τις τελευταίες ημέρες. Και το εξειδικευμένο προσωπικό του είναι ο κύριος της φωτογραφίας. Έτσι είναι άραγε τα ειδικά αντιρρυπαντικά σκάφη; Με αέρα 4 – 5 μποφόρ αυτή η βάρκα δεν τολμάει να πέσει στη θάλασσα! Ποια είναι η καθημερινή παρακολούθηση που γίνεται όταν φυσούν δυνατοί άνεμοι που πολύ συχνά συμβαίνει στη Σαντορίνη; Μήπως εννοούν από τη στεριά; Αυτό το κάνουμε και εμείς!

Η μαύρη σακούλα που φαίνεται μέσα στη βάρκα περιέχει πισσώδη κατάλοιπα που συλλέγονται από μέσα στο πλωτό φράγμα. Όποτε οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν, κάθε πρωί, ο εργάτης που επιβλέπει το φράγμα συλλέγει περίπου 30 με 50 λίτρα πετρελαιοειδών και πισσωδών καταλοίπων ανά ημέρα, όπως αυτά που απεικονίζονται στη διπλανή εικόνα.

Βέβαια, πολύ συχνά παρατηρούμε διαρροές ελαιωδών μιγμάτων να ξεπερνούν το φράγμα και να παρασύρονται προς διάφορες κατευθύνσεις μέσα στην καλντέρα της Σαντορίνης. Σύμφωνα με την εταιρεία αυτά είναι «γυαλάδες», αλλά είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται για παράγωγα του πετρελαίου που προέρχονται από το ναυάγιο του Sea Diamond.

Τέτοιες φωτογραφίες παρουσιάζονται παρακάτω:

Μήπως έκανε κάποιος χημική ανάλυση των δειγμάτων αυτών που διαφεύγουν από το φράγμα; Μήπως μπορούμε να αγνοήσουμε το πλήθος των χημικών και τοξικών υλικών που περιέχονται μέσα στο πλοίο σύμφωνα με το Green Passport που εξέδωσε η πλοιοκτήτρια εταιρεία ένα χρόνο μετά το ναυάγιο;

2) Λέγεται ότι: «Έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 14 δειγματοληψίες από το ΕΛΚΕΘΕ για τη μελέτη των θαλάσσιων οργανισμών και του περιβάλλοντος από το ναυάγιο» και ότι «Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της τελευταίας έκθεσης του 2013, στη θαλάσσια περιοχή δεν διαπιστώνεται καμία επιβάρυνση ή ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου».

Σχόλιο 2ο: α) Σύμφωνα με δηλώσεις των υπευθύνων του ΕΛΚΕΘΕ, τα τελευταία έξι χρόνια μετά το ναυάγιο του Sea Diamond, το ΕΛΚΕΘΕ συνάπτει συμβάσεις εργασίας για δειγματοληψίες και μετρήσεις στην Καλντέρα της Σαντορίνης, και πληρώνεται για αυτές απευθείας από την πλοιοκτήτρια εταιρεία με το ποσό των 110.000€ ανά έτος (κύκλος 4 μετρήσεων / έτος), ενώ ταυτόχρονα είναι και τεχνικός – επιστημονικός σύμβουλος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Μέχρι σήμερα, οι επίσημες ανακοινώσεις του ΕΛΚΕΘΕ έχουν περιοριστεί στο να ανακοινώνουν την κατάσταση της ρύπανσης του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, χωρίς όμως να κάνουν λόγο για το ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες από το ναυάγιο του Sea Diamond στο μέλλον.

Ο υπεύθυνος του προγράμματος μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ στη Σαντορίνη, κ. Ιωάννης Χατζηανέστης, σε συνέντευξή του στο ΕΘΝΟΣ στις 24/4/2010, αναφέρει ότι: «Το βυθισμένο πλοίο εξακολουθεί να είναι μια εν δυνάμει πηγή ρύπανσης, η οποία δεν γνωρίζουμε πότε θα ενεργοποιηθεί» και ότι «Όταν θα αρχίσει να προχωράει η διάβρωση των τοιχωμάτων του πλοίου, τόσο από τα μέταλλα όσο και από τον εξοπλισμό που περιέχει, ηλεκτρικές συσκευές, χρώματα, λιπαντέλαια κ.ά., τότε θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ρύπανσης».

Τελικά οι κάτοικοι της Σαντορίνης αναρωτιόμαστε: Γιατί το ΕΛΚΕΘΕ δεν μας λέει επισήμως ποια είναι η άποψη των επιστημόνων του για το μέλλον της θαλάσσιας περιοχής της καλντέρας της
Σαντορίνης από το ναυάγιο του Sea Diamond;

Γιατί μας παρουσιάζει μόνο μία ρόδινη σημερινή πραγματικότητα; Πολύ φοβόμαστε πως όταν θα τελειώσει η δικαστική διαδικασία, και αν τυχόν τελικά αποφασιστεί πως για όλα έφταιγε ο χάρτης που είχε εκδώσει η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, τότε όλοι θα σταματήσουν να ασχολούνται με το ναυάγιο της Σαντορίνης και θα αφεθεί να σαπίζει μέσα στην όμορφη και μοναδική στον κόσμο καλντέρα της. Σε αυτό το μνημείο φυσικού κάλλους με τα εκατομμύρια των επισκεπτών κάθε χρόνο!

β) Από τη πρώην Νομαρχία Κυκλάδων, μετά από ανοιχτό διαγωνισμό, ανατέθηκε τον Ιανουάριο του 2010, στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων με θέμα: «Ποιοτικός και ποσοτικός προσδιορισμός των επικίνδυνων και τοξικών ουσιών του ναυαγίου του ‘Sea Diamond’ Περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρούσες και μελλοντικές».

Το Μάρτιο του 2011 η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατέληξε στο ξεκάθαρο συμπέρασμα πως: «Θεωρείται ήδη αναγκαιότητα ότι το ναυάγιο του «Sea Diamond» θα πρέπει να ανελκυθεί και απομακρυνθεί από την περιοχή της Καλντέρας ή με οποιονδήποτε τρόπο να εξουδετερωθεί. Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει στην περιοχή είναι σαφής και μοναδικός τρόπος αποτροπής της συνέχισής της είναι η απομάκρυνση του ναυαγίου.

Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας. Από την Πολιτεία θα πρέπει να απαιτηθεί η εφαρμογή του άρθρου 24 του Συντάγματος για την αποκατάσταση της βλάβης του θαλασσίου περιβάλλοντος και την προστασία της υγείας των πολιτών».

3) Λέγεται ότι: «Πρόσφατα τοποθετήθηκε και σύστημα τηλεμετρικής παρακολούθησης σύμφωνα με τη δέσμη μέτρων του ΥΠΕΚΑ».

Σχόλιο 3ο: Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΥΠΕΚΑ στις 18/3/2010, η δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε για την περιβαλλοντική προστασία στην περιοχή του ναυαγίου του Sea Diamond, μεταξύ άλλων περιελάμβανε τα εξής:

– Μελέτη και εγκατάσταση πλωτού τηλεμετρικού σταθμού, ο οποίος θα εντοπίζει άμεσα την ύπαρξη σημαντικής διαφυγής πετρελαίου και θα στέλνει τα αποτελέσματα σε κεντρικό υπολογιστικό
σύστημα στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.

– Προμήθεια και ετοιμότητα ειδικού εξοπλισμού συλλογής πιθανών ρύπων.

– Διερεύνηση της σκοπιμότητας εγκατάστασης συστήματος βιοεξυγίανσης μέσα στην περιοχή με τα πλωτά φράγματα. Θα περιλαμβάνει αντλία διασκορπισμού «ειδικών θρεπτικών» και αυξημένες
συγκεντρώσεις αυτόχθονων, θαλάσσιων μικροοργανισμών που διασπούν τα πετρελαιοειδή.

Μέχρι σήμερα, κανένα τέτοιο υπολογιστικό σύστημα δεν έχει εγκατασταθεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και κανένα σύστημα βιοεξυγίανσης δεν έχει τοποθετηθεί μέσα στην περιοχή
των πλωτών φραγμάτων.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών στη Σαντορίνη, Aegean Maritime Services Ltd, και από όσα γνωρίζουμε έχει τοποθετήσει μία κάμερα υπερύθρων για ανίχνευση πετρελαιοειδών στην περιοχή επάνω από το ναυάγιο, η οποία μεταδίδει ασύρματα τις εικόνες που λαμβάνει σε υπολογιστικό σύστημα που βρίσκεται στα γραφεία της ανωτέρω εταιρείας. Αυτό υλοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2013 και μέχρι σήμερα καμία από εικόνες αυτές δεν έχει αποσταλεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.

Παρακαλείστε όπως ενημερωθείτε και ενημερώσετε τα δημοσιεύματά σας, διασταυρώνοντας αν επιθυμείτε την ακρίβεια των ανωτέρω στοιχείων με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και με το
Λιμεναρχείο Θήρας.

Για τους κατοίκους της Σαντορίνης, μοναδική και οριστική λύση αποτελεί η ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου του Sea Diamond από τη θάλασσά μας και επαναφορά του φυσικού
περιβάλλοντος στην προτέρα κατάστασή του. Απαιτούμε την εφαρμογή του νόμου 2881/2001 και του άρθρου 24 του Ελληνικού Συντάγματος.

Σαντορίνη, 30 Μαρτίου 2013
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών
για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond

Ξεκίνησε το πρωί η δίκη για το ναυάγιο του «Sea Diamond»

Ξεκίνησε το πρωί η δίκη σε βαθμό πλημμελήματος για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», το 2007 στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης.

Κατηγορούμενοι στο τριμελές πλημμελειοδικείο Πειραιά είναι 13 άτομα, μέλη του πληρώματος και στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Η εταιρεία είχε υποστηρίξει ότι η πρόσκρουση και βύθιση του πλοίου, προκλήθηκε λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης της περιοχής.

Η υδρογραφική υπηρεσία Πολεμικού Ναυτικού, σε έγγραφό της, που υπάρχει στην εισαγγελία, αποδέχθηκε την εσφαλμένη χαρτογράφηση.

Υπενθυμίζεται ότι το ναυάγιο κόστισε τη ζωή δύο Γάλλων υπηκόων σε σύνολο 1.500 επιβατών.

protothema.gr

Sea Diamond: Σιωπηλή βόμβα βυθού

Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλαν από κοινού η Αμερικανική Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Γέιλ και η περιβαλλοντική οργάνωση «Αρχιπέλαγος».

Σε αυτήν αναφέρονται λεπτομερώς συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες κατοχυρώνουν πλήρως την αναγκαιότητα ανέλκυσης του βυθισμένου πλοίου, βάσει του ελληνικού, ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου.

Στόχος, η πίεση προς τις ελληνικές αρχές να λάβουν μέτρα για την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, το οποίο σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο θεωρείται εγκαταλειμμένο απόβλητο.

«Μπορεί να κοπεί στη μέση»

Παράλληλα, το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης συνεχίζει τη μελέτη σε εργαστηριακό επίπεδο, η οποία μεταξύ άλλων εστιάζει στους κινδύνους που απορρέουν από τη διάβρωση του κουφαριού. Μάλιστα, ο επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης, καθηγητής Ευγ. Γιδαράκος, επισημαίνει ότι «η ανέλκυση του βυθισμένου πλοίου κρίνεται απόλυτα αναγκαία για την αποφυγή μιας μη αναστρέψιμης οικολογικής καταστροφής». Και προσθέτει:

«Σε περίπτωση ολίσθησης του ναυαγίου σε μεγαλύτερα βάθη, εξαιτίας ενός σεισμού για παράδειγμα, θα καταστεί η αναγκαία ανέλκυση ακόμη δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη. Πέραν τούτου, θα δημιουργηθούν στο κέλυφος του πλοίου ακόμη μεγαλύτερες ρηγματώσεις από τις ήδη υπάρχουσες.

Αυτό σημαίνει ακόμη πιο έντονη διαρροή πετρελαιοειδών από την ήδη υπάρχουσα, ενώ, στη χειρότερη περίπτωση, αποκοπή του σκάφους στα δύο. Θα επέλθει σοβαρός οικολογικός αντίκτυπος, με εντονότατες διαρροές και μεγάλη ζημιά στην αλιεία και στον τουρισμό του νησιού».

Ο καθηγητής τονίζει επίσης τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ναυαγίου στα ιζήματα και στους θαλάσσιους οργανισμούς:

«Τα ιζήματα σε δειγματοληπτικά σημεία πλησίον του ναυαγίου, καθώς και κατά τι μακρύτερα αυτού, παρουσιάζουν υψηλή επιβάρυνση σε τοξικούς ρύπους, όπως ο μόλυβδος και το κάδμιο. Οι θέσεις αυτές στον κόλπο της Καλντέρας κατατάσσονται αυτή τη στιγμή ως «μέτρια ρυπασμένες». Και η αθροιστική πιθανότητα τοξικών επιδράσεων των ιζημάτων ανέρχεται σε 25%».

Αβελτηρία

«Δυστυχώς η Πολιτεία έχει ξεχάσει τις υποσχέσεις που έχει δώσει. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, συνοδευόμενη από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθησυχάζει τους πάντες, με γνώμοντα πάντα την απραξία», τονίζει ο καθηγητής. Και προσθέτει:

«Το πλέον πολύτιμο αγαθό μας, στο οποίο βασίζεται σημαντικότατο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας, είναι το περιβάλλον, και ιδιαίτερα το θαλάσσιο. Για την προστασία του απαιτείται πρόληψη και καταστολή και όχι εκούσια αδιαφορία.

Χρειάζεται άραγε ο περιβαλλοντικός κίνδυνος να μεταφραστεί σε οικονομικό και αναπτυξιακό κίνδυνο, για να μπορέσουν να βγουν από την αδράνεια οι εκάστοτε αρμόδιοι; Η φύση πάντως συνεχίζει ακάθεκτη το έργο της, μέσω των διαφόρων διεργασιών της, είτε προς όφελός της είτε αυτοκαταστροφικά».

Προς το παρόν, εκτός από τους προαναφερθέντες, εκείνοι που υψώνουν τη φωνή τους για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου είναι η Συντονιστική Επιτροπή Θηραίων Πολιτών: «Από την ημέρα του ναυαγίου μέχρι σήμερα πέρασαν από τη Σαντορίνη πολλοί υπουργοί, και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, μαζί με υψηλόβαθμους αξιωματούχους του Λιμενικού Σώματος και τον τέως επίτροπο Περιβάλλοντος της Ε.Ε., Στ. Δήμα. Απ’ όλους πήραμε την υπόσχεση ότι η Πολιτεία θα κάνει την απάντληση των καυσίμων και στη συνέχεια θα προχωρήσει στην ανέλκυσή του.

»Μάταια όμως. Η απάντληση των καυσίμων, το Μάιο του 2009, αποδείχθηκε ένα προεκλογικό φιάσκο, ενώ κάθε διαδικασία για την ανέλκυση έχει παγώσει από τους πρώτους κιόλας μήνες μετά το ναυάγιο», λένε τα μέλη της επιτροπής πολιτών.

Οι κίνδυνοι από πετρελαιοειδή, χημικά και βαρέα μέταλλα

Δυστυχώς οι τελευταίες διαπιστώσεις της ερευνητικής δραστηριότητας καταλήγουν, λίγο έως πολύ, στα ίδια δυσάρεστα αποτελέσματα με αυτά που παρουσιάστηκαν πρώτη φορά πριν από ένα χρόνο περίπου:

* Η διάβρωση συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό και είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να λάβουν χώρα έντονες και ανεξέλεγκτες διαρροές πετρελαιοειδών, βαρέων ελαίων, χημικών, βαρέων μετάλλων και άλλων επικίνδυνων ουσιών στο θαλάσσιο περιβάλλον της Καλντέρας.

*Θεωρείται πολύ πιθανή η ολίσθηση του ναυαγίου σε μεγαλύτερα βάθη, με άμεση συνέπεια κάθε εγχείρημα ανέλκυσης ή απάντλησης καυσίμων να καταστεί δυσκολότερο έως αδύνατο. Ταυτόχρονα θα πληγεί ανεπανόρθωτα το ευαίσθητο οικοσύστημα της Καλντέρας και όχι μόνο.

*Επισημαίνεται επίσης ότι η οικολογική καταστροφή που μπορεί να επέλθει στον κόλπο της Καλντέρας έχει μια μοναδικότητα: ποτέ μέχρι τώρα δεν βυθίστηκε σε έναν κλειστό κόλπο και σε μικρό σχετικά βάθος ένα κρουαζιερόπλοιο με ένα τόσο πολύπλοκο μείγμα επικίνδυνων ουσιών, όπως το «Sea Diamond».

Το Γέιλ αναλαμβάνει δράση

Τα τελευταία χρόνια το Ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος» έχει συνάψει πρωτόκολλο συνεργασίας με το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Προστασίας (Environmental Protection Clinic) της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γέιλ.
Στο πλαίσιο αυτό, εξειδικευμένοι νομικοί περιβάλλοντος και μεταπτυχιακοί φοιτητές του συγκεκριμένου εργαστηρίου έχουν αναλάβει, μεταξύ άλλων, και την υπόθεση του ναυαγίου του «Sea Diamond».

«Το συγκεκριμένο ναυάγιο κρίθηκε ως μία μεγάλη απειλή για τις ελληνικές θάλασσες. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει ένα καίριο ζήτημα, το οποίο τείνει να δημιουργήσει ένα πολύ επικίνδυνο προηγούμενο στο Αιγαίο: ναυάγια (ανεξαρτήτως επικινδυνότητας) να παραμένουν για πάντα στον θαλάσσιο πυθμένα και, καθώς διαβρώνονται, να ελευθερώνουν τεράστιες ποσότητες επικίνδυνων ουσιών στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Και από την άλλη πλευρά, πλοιοκτήτες να καρπώνονται τα ασφάλιστρα, αλλά να μη δέχονται καμία πίεση, ούτε αυτοί ούτε οι ασφαλιστικές εταιρείες, να ανελκύσουν τα ρυπογόνα ναυάγια», εξηγεί η Αναστασία Μήλιου, υδροβιολόγος, επικεφαλής επιστημονικής έρευνας του «Αρχιπελάγους».

«Με στόχο την ανέυρεση μιας λύσης σε αυτό το καίριο περιβαλλοντικό ζήτημα», συνεχίζει, «έπειτα από έρευνα και επιτόπιες επισκέψεις νομικών του Γέιλ, που διήρκεσαν περισσότερο από ένα χρόνο στην Αθήνα και τη Σαντορίνη, έγινε ανάλυση κάθε νομικής πτυχής του «Sea Diamond» και τελικά στις αρχές Ιανουαρίου υποβλήθηκε καταγγελία στην Ε.Ε. σχετικά με τη μη τήρηση του κοινοτικού δικαίου από την ελληνική κυβέρνηση».

enet.gr