Η βάρδια στη γέφυρα είναι ένα από τις σημαντικότερες εργασίες σε ένα πλοίο- αν όχι η σημαντικότερη- και θα πρέπει να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή από τους αξιωματικούς.
Καθώς οι αλλαγές των αξιωματικών στη τήρηση φυλακής στη γέφυρα γίνονται κάθε τέσσερις ώρες, ακολουθείται – ή θα πρέπει να ακολουθείται- μία συγκεκριμένη διαδικασία ώστε ο αξιωματικός που παραλαμβάνει την διακυβέρνηση του πλοίου να είναι απολύτως εξοικειωμένος και ενημερωμένος με την κατάσταση που επικρατεί την δεδομένη στιγμή.
Ας δούμε μερικές χρήσιμα πράγματα που θα πρέπει να ελέγξει ένας αξιωματικός πριν παραλάβει φυλακή στην γέφυρα, και τα οποία μπορεί να φανούν χρήσιμα σε έναν νέο αξιωματικό που ξεκινάει τώρα την καριέρα του.
1. Θέση του πλοίου – Πορεία – ταχύτητα
Η θέση του πλοίου μας όπως η πορεία και η ταχύτητα του είναι οι πιο σημαντικές πληροφορίες που θα πρέπει να γνωρίζεται όταν ανεβείτε στη γέφυρα. Τώρα με την χρήση των ηλεκτρονικών χαρτών (ECDIS) μπορούμε άμεσα και πιο ευδιάκριτα να δούμε την θέση μας όπως και το ίχνος την πορεία που είχε το πλοίο τις τελευταίες ώρες, Είναι κοινή πρακτική να προ-υπολογίσουμε που θα βρισκόμαστε στο τέλος της βάρδιας μας ώστε να δούμε και τι πιθανώς θα περιμένουμε να αντιμετωπίσουμε. Σύρετε λοιπόν τον κέρσορα και δείτε που υπάρχουν waypoints και αλλαγές πορείας, σημεία διαχωρισμού θαλάσσιας κυκλοφορίας, αβαθή νερά, ναυτιλιακοί κίνδυνοι και οτιδήποτε άλλο που είναι σημειωμένο επάνω στο χάρτη. Ενημερωθείτε για τις στροφές της μηχανής και κάντε ακόμη έναν έλεγχο και στη δεύτερη μονάδα του ECDIS για να σιγουρευτείτε ότι όλα είναι σωστά.
2. Θαλάσσια κίνηση
Το σημαντικότερο καθήκον ενός αξιωματικού φυλακής στη γέφυρα είναι φυσικά η αποφυγή σύγκρουσης και γενικότερα η ασφάλεια του πλοίου. Μόλις λοιπόν εξοικειωθείτε με την θέση του πλοίου και την πορεία του θα πρέπει χωρίς να χάνετε χρόνο να ελέγξετε ότι πλοίο ή αλιευτικό ή οποιοιδήποτε άλλο πλωτό υπάρχει γύρω από το πλοίο σας. Αφού ελέγξετε οπτικά και μέσω του ραντάρ την κατάσταση θα πρέπει αμέσως να την αξιολογήστε. Συνίσταται όταν ανεβαίνουμε στη γέφυρα για παραλαβή φυλακής να πηγαίνουμε και έξω στις βαρδιόλες ώστε να δούμε και τι γίνεται πίσω από το πλοίο μας. Μεγάλη προσοχή με την αποφυγή σύγκρουσης. Εάν δεν αισθάνεστε άνετα μην παραλάβετε και αν χρειαστεί καλέστε τον πλοίαρχο χωρίς δεύτερη σκέψη.
3. Καιρικές συνθήκες και νυχτερινή όραση
Οι επόμενες σημαντικές πληροφορίες που θα πρέπει να γνωρίζουμε είναι οι καιρικές συνθήκες και πιο συγκεκριμένα α) Η ταχύτητα και η κατεύθυνση του ανέμου β) Η κατεύθυνση και η ταχύτητα του ρεύματος, το οποίο είναι σημαντικό για την πορεία μας αλλά και για μία ενδεχόμενη αλλαγή πορείας.
Με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες προσπαθήστε να προβλέψετε εάν κατά την διάρκεια της βάρδιας σας θα έχετε περιορισμένη ορατότητα, βροχή ή οποιαδήποτε άλλη αλλαγή των καιρικών συνθηκών.
Επίσης, κατά την διάρκεια της νύχτας είναι πολύ σημαντικό να προσαρμόσετε την όραση σας στο χαμηλό φωτισμό. Λάβετε υπόψη σας ότι χρειάζεται περίπου 15 λεπτά ώστε να προσαρμοστεί το ανθρώπινο μάτι στο σκοτάδι από τον τεχνητό φωτισμό.
4. Εξοπλισμός της Γέφυρας και φωτισμός οργάνων
Πολύ σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι όλα τα όργανα στην γέφυρα λειτουργούν σωστά και χωρίς κάποια προβλήματα, ή εάν υπάρχουν κάποια να έχει υπάρξει η ενημέρωση στον καπετάνιο και να ακολουθείται η ενδεδειγμένη διαδικασία. Προσαρμόστε και ρυθμίστε τα όργανα ναυσιπλοΐας όπως επιθυμείτε. Επίσης ρυθμίστε κατάλληλα την φωτεινότητα των οργάνων ώστε να αισθάνεστε άνετα και να έχετε την μέγιστη δυνατή ορατότητα έξω.
5. Ημερολόγια – Check List – Οδηγίες και εντολές πλοιάρχου
Καλό είναι να ελέγχουμε τις τελευταίες εγγραφές που έχουν καταχωρηθεί στο ημερολόγιο αφού θα πρέπει να περιέχουν όλα αυτά τα συμβάντα ή τις πληροφορίες από την τελευταία βάρδια. Είναι σημαντικό να ελέγξετε ποιά Check list θα πρέπει να συμπληρωθούν και να ενημερωθείτε και για το περιεχόμενο τους.
Είναι κοινή πρακτική να εκδίδονται ημερήσιες οδηγίες από τον πλοίαρχο η οποίες έχουν να κάνουν με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες όπως αβαθή ύδατα που θα πρέπει να προσέξετε, αυξημένη θαλάσσια κίνηση, κάποια «ρεπόρτα» που θα πρέπει να σταλθούν και διάφοροι ενδεχόμενοι κίνδυνοι για τη ναυσιπλοΐα. Επίσης όταν το πλοίο καταφθάνει σε λιμάνι ή σε κάποιο στενό ή οποιοδήποτε άλλο σημείο κρίνει ο πλοίαρχος, θα πρέπει να ενημερωθείτε για την ώρα ή το στίγμα στο οποίο θα πρέπει να ειδοποιήσετε ώστε να είναι έτοιμη η μηχανή, ο υποπλοίαρχος, ο λοστρόμος οι ναύτες κτλ.
6. Ετοιμότητα του πηδαλιούχου/Οπτήρα
Στη γέφυρα υπάρχει πάντα και ένας πηδαλιούχος που είναι και οπτήρας ή ένας πηδαλιούχος και ένας οπτήρας εάν η θαλάσσια περιοχή που πλέετε το επιβάλει. Αυτός είναι μέρος της φυλακής γέφυρας και θα πρέπει πάντα να είναι σε εγρήγορση τηρώντας με υπευθυνότητα τα καθήκοντα του.
Στην ανοικτή θάλασσα στη διάρκεια της ημέρα(και ποτέ της νύχτας) ο αξιωματικός φυλακής μπορεί να είναι και μόνος του στη γέφυρα με τον οπτήρα/πηδαλιούχου να πραγματοποιεί κάποια άλλη εργασία. Σε αυτή την περίπτωση ο ναύτης θα πρέπει να είναι πάντα σε ετοιμότητα και να μπορεί να έχει συνεχής επαφή μέσω ασυρμάτου με τον αξιωματικό φυλακής, και σε περίπτωση που χρειαστεί να μπορεί άμεσα να προσέλθει στη γέφυρα.
7. Διάφορες εργασίες που πραγματοποιούνται στο κατάστρωμα η στο μηχανοστάσιο
Υπάρχουν πολλές φορές κάποιες ιδιαίτερες εργασίες που πραγματοποιούνται στο κατάστρωμα ή στο μηχανοστάσιο και θα πρέπει να γνωρίζεται γι αυτές.
Κάποιες από αυτές τις εργασίες είναι οι εξής:
Α) Είσοδο σε δεξαμενές για επιθεώρηση ή καθαρισμό
Β) Είσοδο σε αμπάρια
Γ) Έλεγχος διάφορων συναγερμών ρουτίνας
Δ) Φυλακές πυρκαγιάς , εργασίες συγκόλλησης στο κατάστρωμα
Ε) Εργασίες σε μεγάλο ύψος
Στ) Εργασίες στην κόντρα γέφυρα
Ζ) Εργασίες στα ιστία
Η) Γυμνάσια
Θ) Εξαέρωση δεξαμενών
Και φυσικά μπορούν να υπάρχουν και άλλες εργασίες με την παραπάνω λίστα να είναι απλά ενδεικτική.
8. Ενημέρωση του πλοιάρχου εάν απαιτηθεί
Ο αξιωματικός που παραλαμβάνει φυλακή έχει κάθε δικαίωμα (και υποχρέωση) να καλέσει τον πλοίαρχο εάν υπάρχει οποιαδήποτε αβεβαιότητα που έχει να κάνει με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και του πλοίου. Εάν υπάρχει κάποια αβεβαιότητα ή υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης σχετικά με την κατάσταση από την οποία αναλαμβάνετε την φυλακή, ΜΗΝ αναλάβετε και καλέστε τον πλοίαρχο.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω και πάλι την σημασία της βάρδιας στη γέφυρα. Θα πρέπει πάντα αυτός που την επιτελεί να είναι σε εγρήγορση και σε ετοιμότητα, ενώ σε οποιαδήποτε αβεβαιότητα προκύψει θα πρέπει εγκαίρως να καλείται ο πλοίαρχος στη γέφυρα. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι υπάρχουν άνθρωποι που κοιμούνται και ο αξιωματικός γεφύρας εκείνη την στιγμή είναι απόλυτα υπεύθυνος για την ασφάλεια τους. Ποτέ δεν θα πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός.
Επίσης όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω δε χρειάζεται περισσότερο από 10-15 λεπτά για την πραγματοποίηση τους γιαυτο και θα πρέπει να ο αξιωματικός που παραλαμβάνει να έρχεται 10-15 λεπτά νωρίτερα στη γέφυρα, κρίνοντας πάντα και την περιοχή στην οποία ναυσιπλοεί το πλοίο.
Καλά ταξίδια σε όλους!
Για παρατηρήσεις που έχετε να κάνετε για το παραπάνω θέμα ή για προτάσεις, περιμένουμε τα σχόλια σας στη σελίδα μας στο facebook ή στα σχόλια του άρθρου.