Η ομιλία του Προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων Χαρ. Σημαντώνη στη ΓΣ της ΕΕΝΜΑ:
« Πρέπει να σας πω ότι η συνέλευση αυτή είναι ουσιαστικά η πρώτη μετά την ανάληψη των καθηκόντων του νέου ανανεωμένου διοικητικού συμβουλίου το οποίο θα ήθελα καταρχήν να σας διαβεβαιώσω ότι αφιέρωσε χρόνο , και προσπάθεια για την αναβάθμιση της Ένωσης , κάτι για το οποίο θα έχω την ευκαιρία και την τιμή να σας ενημερώσω αναλυτικά στη συνέχεια .
Σήμερα καλούμαστε να αναλύσουμε τα πεπραγμένα μιας χρονιάς που γενικότερα χαρακτηρίστηκε σαν μια από τις δυσκολότερες περιόδους, πρωταρχικά για την πατρίδα μας, στη συνέχεια για την Ευρώπη και την παγκόσμια οικονομία , αλλά και για εμάς ως κλάδος , τη ναυτιλία.
Την Ελληνική πραγματικότητα την γνωρίζουμε καλά, την ζούμε καθημερινά, και είμαστε όλοι κοινωνοί του ίδιου προβλήματος, έτσι το μόνο που θα ήθελα εγώ να προσθέσω σήμερα είναι την ευχή να μπορέσουμε μετά από όλες αυτές τις προσπάθειες ως έθνος να επιβιώσουμε και να ορθοποδήσουμε .
Την ίδια στιγμή η Ναυτιλία ως ο πιο άμεσος τομέας της οικονομικής δραστηριότητας δεν θα μπορούσε να μείνει ανέπαφος, και να αποφύγει την ύφεση .
Έτσι είδαμε ολόκληρο το 2012 να καταγράφονται σε όλους τους τύπους πλοίων ιδιαίτερα χαμηλοί ναύλοι (οι χαμηλότεροι της δεκαετίας), είδαμε επί του πρακτέου την υπερπροσφορά του νεότευκτου τονάζ, εν μέσω μιας έντονης παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης .
Συνεκτιμώντας κανείς ταυτόχρονα το μέγιστο πρόβλημα της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης από το σοβαρά κλονισμένο τραπεζικό σύστημα, αντιλαμβάνεται το εκρηκτικό περιβάλλον που κινείται η Ναυτιλία τουλάχιστον από τα τέλη του 2011, όλο το 2012 , ενώ όπως διαγράφεται μέχρι τώρα και για το 2013 !!
Μόνη πηγή ισοσκελισμού , μετριάσεως της έκτασης του προβλήματος για το 2012, και παραμένει ως σήμερα, η έντονη δραστηριότητα διάλυσης πλοίων η οποία έφθασε σε επίπεδα ρεκόρ αφού μόνο για το 2012 διαλύθηκαν περισσότερα από 57,5 εκατ. Τόνους. Για να γίνει αντιληπτό το νούμερο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι για το διάστημα 2005 έως 2011 ο μέσος όρος της χωρητικότητας που οδηγήθηκε σε διάλυση ήταν μόνο 19,5 εκατ. Τόνοι.
Έτσι επιτυγχάνεται ο εξορθολογισμός του αριθμού των προσφερόμενων πλοίων, αν και διερωτάται κανείς σε τί ύψος πρέπει να φθάσουν ώστε να υπάρξει ισορροπία στην αγορά, όμως δεν παύει να αποτελεί μια αξιοπρεπή λύση για τον πλοιοκτήτη , ένεκα της διατήρησης των υψηλών τιμών.
Με απλά λόγια έχει διαμορφωθεί ένα κλίμα στο οποίο όλες οι εταιρίες από τις ποιο μεγάλες έως την μικρότερη αντιμετωπίζουν ισχυρές οικονομικές πιέσεις και προβλήματα ρευστότητας, πιεστικότερα δε σε όσους υπεραισιόδοξους είχαν επενδύσει σε αγορές πλοίων προ του 2009.
Ειδικά για την Μεσόγειο τα πράγματα γίνονται ακόμα δυσκολότερα με την έξαρση των εχθροπραξιών, απόρροια της πολιτικής αστάθειας στις χώρες της βόρειας Αφρικής, και στη Συρία, γεγονός που έχει επιδεινώσει περαιτέρω την ναυλαγορά στις short sea μεταφορές, συρρικνώνοντας σημαντικά το μεταφορικό έργο.
Δυστυχώς η αβεβαιότητα της κατάστασης σε αυτές τις χώρες συνεχίζεται και για το 2013 , όπου ανά πάσα στιγμή ειδικά στη Συρία μπορεί να υπάρξει περαιτέρω ανάφλεξη και να δημιουργηθούν προβλήματα με δεδομένο το γεγονός ότι πολλά πλοία το τελευταίο διάστημα ένεκα μη άλλης εναλλακτικής λύσης προσεγγίζουν λιμάνια της .
Γενικότερα βέβαια η ναυτιλία (με τους γνωστούς κύκλους της άλλοτε πιο έντονους και άλλοτε λιγότερο) , νομοτελειακά δεν σταματάει , ( αλλά ) συνεχίζει να πορεύεται, συνεχίζει να σχεδιάζει τεχνολογικά οικονομικότερα και οικολογικότερα πλοία, συνεχίζει να θεσμοθετεί κανονισμούς, συνεχίζει να εξελίσσεται.
Στην κατάσταση της ναυτιλίας άλλωστε αναφέρθηκε αναλυτικά και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ Θεόδωρος Βενιάμης στην ετήσια γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στις 6/02/2013 δίνοντας ΤΟ ΣΤΙΓΜΑ του συνόλου της Ναυτιλίας .
Στην ιδιαιτέρως σημαντική ομιλία του αποτύπωσε όλες τις εξελίξεις της ποντοπόρου καθώς επίσης και των Ελληνικών επιδόσεων κυρίως εντός των συνόρων για την φορολόγηση των εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία ξένης σημαίας κάτω από το καθεστώς του Νόμου 89 , το νομοθετικό πλαίσιο , την ναυτική εκπαίδευση , τις ατομικές συμβάσεις κάτι που για πρώτη φορά θεσμοθετείται , και για άλλα πολλά ζωτικά θέματα τα οποία βέβαια ήδη έχετε λάβει γνώση από την εγκύκλιο που σας έχει αποσταλεί , για όσους δεν τα άκουσαν ιδίοις όμμασι .
Αγαπητοί φίλοι ,
Πέραν του γενικού αρνητικού κλίματος που προκαλεί σε όλους μας σκεπτικισμό για το μέλλον είμαι στην ευχάριστη θέση να εκφράσω την ικανοποίηση μου για ένα πράγμα , και αυτό είναι για τα πεπραγμένα της Ένωσης μας για τον χρόνο που έφυγε, με την εκτίμηση ότι θα γίνουν ακόμα περισσότερα σε αυτόν που έρχεται .
Με την ανάληψη των καθηκόντων του νέου διοικητικού συμβουλίου, αμέσως επιχειρήθηκε και επιτεύχθηκε η ανασυγκρότηση της λειτουργίας της Ένωσης ενώ παράλληλα έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες για την επανάκαμψη της οικονομικής της κατάστασης .
Έτσι σήμερα με μια σειρά ενεργειών καθώς και την εγγραφή νέων μελών, καταφέραμε να έχουμε πλεόνασμα, γεγονός που μας επιτρέπει την περαιτέρω απρόσκοπτη λειτουργία, οργάνωση και ανάπτυξη της Ένωσης.
Άμεσα προβήκαμε στην πλήρη ανακαίνιση των γραφείων και της αίθουσας καθώς και την δημιουργία εντευκτηρίου, ώστε να καλύπτει πλέον τις νέες σύγχρονες ανάγκες της .
Εξίσου κύριο μέλημα πέραν των οικονομικών ήταν και η διοικητική ανασυγκρότηση της Ένωσης με μια σειρά ενεργειών, όπως επιγραμματικά μπορώ να αναφέρω:
Καταρχήν
– Την πρόσληψη Διευθυντή, για την καλύτερη δυνατή οργάνωση.
Ως γνωστόν διορίστηκε διευθυντής ο κύριος Γεώργιος Βοζίκης ο οποίος έχει πολυετή πείρα ειδικά σε τεχνικά θέματα και είναι καθημερινά διαθέσιμος στα μέλη για οποιοδήποτε θέμα και αν χρειαστεί.
-Τον διορισμό εξωτερικών συμβούλων και εκπροσώπων.
Διορίσαμε συμβούλους, δύο από τα πιο παλαιά μας μέλη, τους κύριους Μιχάλη Σαρλή και τον καθηγητή Άλκη Κορρέ που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα, τα θέματα της Ένωσης, καθώς επίσης τον κ. Τάκη Δέγλερη ως Νομικό Σύμβουλο.
Υπενθυμίζω ότι συμμετέχουμε θεσμικά και ενεργά με εκπροσώπους μας στο Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, στο ΝΑΤ, στον ΟΙΚΟ ΝΑΥΤΟΥ, στο ΕΛΟΕΝ, στην επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων της ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ καθώς και σε επιτροπές του Υπουργείου ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.
-Δημιουργήσαμε μόνιμες επιτροπές όχι μόνο από μέλη του Δ.Σ. αλλά από κάθε μέλος που μπορεί και έχει την τεχνογνωσία και τον χρόνο να συμμετέχει.
(Επιγραμματικά αναφέρω την επιτροπή Περιβαλλοντολογικών θεμάτων, Ναυτικής Εκπαίδευσης, Ημερίδων, αναβάθμισης ιστοσελίδας, Ελληνικότητας , Technical, και άλλες).
-Τον πλήρη ανασχεδιασμό του site, το οποίο ανανεώνεται και τροφοδοτείται με πληροφορίες συνεχώς, προκειμένου να καταστεί δυναμική πηγή πληροφοριών, καθώς επίσης την δημιουργία, έντυπων ενημερωτικών για τις υπηρεσίες της Ένωσης .
-Την καθημερινή ενημέρωση των μελών με εγκυκλίους , και επιστολές, για όλα τα νέα νομοθετήματα που θεσμοθετούνται από την Ελλάδα και την διεθνή κοινότητα καθώς και των επαφών που πραγματοποιούνται.
-Την διοργάνωση ημερίδων με επίκαιρα τεχνικά και ναυτιλιακά θέματα.
Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία.
– Η ασφαλιστική ημερίδα σε συνεργασία με την ένωση ασφαλιστών LLOYD’S
-Ημερίδα σχετικά με την MLC με την συμμετοχή του LLOYD’S και του B.V.
Ενώ προγραμματίζονται ημερίδες , για την ναυτική διαιτησία στον Πειραιά, για την χρηματοδότηση στη ναυτιλία, για τις οποίες θα λάβετε εγκαίρως γνώση.
-Επίσης την συμμετοχή της Ένωσης σε ναυτιλιακά fora, όπως:
– H διεθνής έκθεση των Ποσειδωνίων 2012 που τέθηκε υπό την αιγίδα μας.
– Το ασφαλιστικό forum που πραγματοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Ευγενίδειο Ίδρυμα.
– Το πρώτο ναυτιλιακό συνέδριο που οργανώθηκε από την εφημερίδα Μaritime Economies και πολλά άλλα.
-Την συμμετοχή μας σε θεσμικές συναντήσεις για την προώθηση των ναυτιλιακών θεμάτων, όπως:
-Για τη ναυτική εκπαίδευση και την προώθηση των μέτρων που αφορά την απορρόφηση των μαθητευόμενων για τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια που πραγματοποιήθηκε στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
– Τις προτάσεις μας στον κοινωνικό διάλογο που θέσπισε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου για την MLC και άλλες.
Αγαπητοί Φίλοι,
Από τις πρώτες ημέρες της εκλογής μας επιδιώξαμε την επανασύνδεση της ΕΕΝΜΑ με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών όπου πλέον έχουμε άμεση συνεργασία τόσο σε επίπεδο γραμματειών όσο και με την διοίκηση της για συμπόρευση και την κοινή αντιμετώπιση των θεμάτων.
Έχουμε συνεχείς συναντήσεις, με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας, με τον ίδιο τον Υπουργό και τους γενικούς γραμματείς, για την επίλυση των προβλημάτων της Ένωσης.
Επίσης συνεργαζόμαστε στενά με την υπηρεσία του Υπουργείου σε θέματα Ευρωπαϊκής πολιτικής.
Είχαμε συναντήσεις και συνεχίζουμε τη συνεργασία με τον ΟΛΠ καθώς επίσης και με φορείς της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης προκειμένου να καταστήσουμε τον Πειραιά home port, για όλων των ειδών και μεγεθών πλοία, κάτι που μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα στον τόπο.
Καθιερώσαμε σειρά συναντήσεων και γευμάτων εργασίας με πολιτικούς από όλους τους χώρους με σκοπό την κοινοποίηση των θέσεων μας.
Έχουμε συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως αυτό του super green , όπου σε συνεργασία με το πολυτεχνείο ολοκληρώνεται μέσα στο 2013.
Συμμετοχή σε ευρωπαϊκά συνέδρια με την ιδιότητα που έχουμε ως μέλη του ευρωπαϊκού δικτύου short sea, στο οποίο έχουμε πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ σημειωτέον αναλαμβάνουμε το 2014 και την προεδρία.
Συμμετέχουμε στην ευρωπαϊκή επιτροπή ΓΑΛΑΖΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, όπου αναφέρεται στις ευκαιρίες για βιώσιμη ανάπτυξη στους τομείς της θάλασσας και της ναυτιλίας .
Αναφέρεται επίσης στο θέμα της λειτουργίας των SECA, των ειδικών περιοχών δηλαδή ελέγχου καυσαερίων που επιβάλει στα πλοία τη χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, ή εναλλακτικά στη μετατροπή των μηχανών τους είτε με scrubber ή σε LNG, οι οποίες βέβαια, τεχνικά έχουν πολύ υψηλό κόστος.
Θυμίζω ότι η εφαρμογή αυτή θα είναι υποχρεωτική για την περιοχή της βόρειας θάλασσας και της βαλτικής από το 2015, ενώ το 2020 επιβάλλεται παγκοσμίως.
Αντιλαμβάνεστε ότι το ζήτημα αυτό θα έχει τεράστιες επιπτώσεις όχι μόνο για το short sea αλλά για όλους ανεξαρτήτως.
Πάντως γενικότερα για να σας δώσω μια καλύτερη “Ευρωπαϊκή εικόνα ” , όσον αφορά συνολικά την γαλάζια ανάπτυξη, θα σας αναφέρω ότι εάν συνεκτιμήσουμε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες που εξαρτώνται από τη θάλασσα τότε η Γαλάζια οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντιπροσωπεύει 5,4 εκατ. θέσεις εργασίας και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία που ανέρχεται σε περίπου 500 δισεκ . Ευρώ ετησίως . Συνολικά 75% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρώπης και 37% του εμπορίου εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης διεξάγεται δια θαλάσσης , και βέβαια η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση εδώ με τα βαπόρια της .
Κύριοι, συνοψίζοντας,
θεωρώ ότι η Ένωση μας ΕΙΝΑΙ πάλι στον χάρτη, Η Ένωση μας, που πρέπει να θυμίσω σε όλους ότι ιδρύθηκε το 1940, και από αυτή έχουν περάσει όλα σχεδόν τα μετέπειτα μεγάλα ονόματα της ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.
Φαίνεται ότι αυτός ο χώρος λειτουργούσε ως εκκολαπτήριο μεγάλων εφοπλιστών που μεγαλώνοντας , ας μου επιτραπεί η έκφραση ,άφηναν πίσω την Ένωση «μικρή» !!!!!
Πλέον όμως η ΕΕΝΜΑ εκσυγχρονισμένη, αποτελεί τον εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αποτελεί τον εκπρόσωπο του ευρωπαϊκού trade, με την συμμετοχή όλων χωρίς δεσμεύσεις ορίων, παρά μόνο αυτής του ευρωπαϊκού ταξιδιού.
Σε αυτή βέβαια συμπεριλαμβάνεται και ο εθνικός Μεσογειακός στόλος.
Είναι αυτός που ποτέ δεν υποστηρίχτηκε από κανέναν φορέα και αφέθηκε κυριολεκτικά στη μοίρα του, παρά τις προσπάθειες των διοικούντων της ένωσης μας , ενώ έπρεπε να παίζει τον ηγετικό ρόλο στη Μεσόγειο .
Είναι αυτός που είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εθνική οικονομία μεταφέροντας και τα εσωτερικά φορτία της χώρας.
Για το κομμάτι αυτό των πολύπαθων πλοίων μέχρι 3000 κοχ θα ήθελα να σταθώ λίγο, και να σας ενημερώσω ότι έχουμε κάνει μεγάλη προσπάθεια, πολλές συναντήσεις, προκειμένου να λυθεί το πάγιο και χρόνιο αίτημα για ελαστικοποίηση των συνθέσεων των πληρωμάτων έτσι ώστε να έχουν λόγο ύπαρξης, όπως θα δείτε και από τα υπομνήματα που έχουμε στα πεπραγμένα .
Πρέπει να σας πω ότι έχουμε την δέσμευση του Υπουργού του κυρίου Μουσουρούλη, ότι το αίτημα αυτό θα το λύσει άμεσα και αναμένουμε την υπογραφή !!
Αγαπητοί συνάδελφοι ,
Με μεγάλη μου χαρά διαπιστώνω ότι γράφονται συνεχώς νέα μέλη τα οποία μπορούν να συνδράμουν στο έργο της Ένωσης με την συμμετοχή τους κάτι το οποίο το ζητώ από όλους σας για το κοινό μας καλό, όπως ζητώ την εμπειρία όλων σας προκειμένου σε αυτές ειδικά τις δύσκολες στιγμές που περνάει η ναυτιλία, η Ένωση να καταστεί πραγματικά εργαλείο, μοχλός για ποιοτικότερη διαχείριση, για καλύτερη ενημέρωση προς αποφυγή λαθών, για την κατάθεση απόψεων από την οποία θα υπάρξει αλληλοβοήθεια, και γιατί όχι και σύμπραξη !!!
Ευχαριστώ θερμά όλο το διοικητικό συμβούλιο και τον κάθε ένα χωριστά, καθώς και το προσωπικό της Ένωσης, για την επίτευξη όλων αυτών των πεπραγμένων, για την ανασυγκρότηση της Ένωσης, και όλους τους συναδέλφους για την συμμετοχή σας.
Να ξέρετε ότι προσπαθούμε να σας εκπροσωπούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Εύχομαι στην επόμενη συνέλευση να αναφέρομαι όχι μόνο στα θετικά πεπραγμένα της Ένωσης, αλλά και της χώρας μας και της ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ μας”.